Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-11, 23:09
Medlem
Hej!

Jag ska lägga mitt första klickgolv nu. På längden är rummet 5.55m. Om jag lägger 4 golvbrädor bredvid varandra så blir dom 5.51m. Blir det snyggt att ha fyra st lika långs golvbrädor hela vägen, eller ska man kapa den första så att det blir olika för varje rad?

Jag har noll erfarenhet så jag har ingen aning om hur man gör.
Citera
2019-09-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duffduff
Hej!

Jag ska lägga mitt första klickgolv nu. På längden är rummet 5.55m. Om jag lägger 4 golvbrädor bredvid varandra så blir dom 5.51m. Blir det snyggt att ha fyra st lika långs golvbrädor hela vägen, eller ska man kapa den första så att det blir olika för varje rad?

LÄS PÅ !!!

För att slippa oljud och för att få ett skönare golv att gå på ska det nya klickgolvet inte ligga stumt mot underlaget utan först läggs en stegdämpande matta.

https://bolist.se/guide/lagga-klickgolv/
Citera
2019-09-11, 23:15
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Hej!

Jag brukar alltid köra på med hellängd på första, efter det så brukar det göra sig själv att du får kapa i olika längder, brukar blir bra!
Citera
2019-09-11, 23:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Då du kommer få 4 cm kvar efter hellängder så är min rekommendation att kapa den första brädan så det blir minst 40 cm kvar i slutet. Sen är det bara att lägga på.
Kolla youtube för massor av tips och instruktioner.
Citera
2019-09-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undrarson
LÄS PÅ !!!

För att slippa oljud och för att få ett skönare golv att gå på ska det nya klickgolvet inte ligga stumt mot underlaget utan först läggs en stegdämpande matta.

https://bolist.se/guide/lagga-klickgolv/

Yes det vet jag, men nu var det inte det som jag undrade
Citera
2019-09-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då du kommer få 4 cm kvar efter hellängder så är min rekommendation att kapa den första brädan så det blir minst 40 cm kvar i slutet. Sen är det bara att lägga på.
Kolla youtube för massor av tips och instruktioner.

Ja det var det jag tänkte, så det får bli så då. Tack för hjälpen
Citera
2019-09-12, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag brukar alltid köra på med hellängd på första, efter det så brukar det göra sig själv att du får kapa i olika längder, brukar blir bra!

Hej!
Grejen är att om jag kör hellängd på första så kommer det bli precis 4 plankor. D.v.s. att hela rummet blir likadant i ”mönstret”. Varje ny del kommer börja med en hel planka isåfall
Citera
2019-09-12, 06:33
Medlem
Citat:
Hej!
Grejen är att om jag kör hellängd på första så kommer det bli precis 4 plankor. D.v.s. att hela rummet blir likadant i ”mönstret”. Varje ny del kommer börja med en hel planka isåfall

Bättre att börja varannan rad med en halv planka i sådana fall, för att slippa generalskarvar. Inte bra att ha skarvarna nära varandra, både när det gäller stabilitet och utseende.
Citera
2019-09-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Bättre att börja varannan rad med en halv planka i sådana fall, för att slippa generalskarvar. Inte bra att ha skarvarna nära varandra, både när det gäller stabilitet och utseende.

Okej då blir mönstret på varannan rad lika då. Han en kompis som påstår att man inte ska ha så han heter.
Citera
2019-09-12, 13:54
Medlem
Citat:
Okej då blir mönstret på varannan rad lika då. Han en kompis som påstår att man inte ska ha så han heter.

Ja, alltså oftast brukar det bli bäst om skarvarna hamnar lite hipp som happ så de inte bildar något uppenbart mönster. Men vilket mönster som helst är väldigt mycket bättre än att ha skarvar på intilliggande plankor nära varandra.
Citera
2019-09-12, 19:00
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Ja, alltså oftast brukar det bli bäst om skarvarna hamnar lite hipp som happ så de inte bildar något uppenbart mönster. Men vilket mönster som helst är väldigt mycket bättre än att ha skarvar på intilliggande plankor nära varandra.
Helt enig
Citera
2020-03-05, 08:40
Medlem
Jag har aldrig haft något intresse för hantverk och snickerier men skall nu lägga in laminatgolv i min lägenhet.
Klarar vilken amatör som helst sånt eller bör jag kalla in en snickare? Min kompis sa att man lär sig på youtube.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in