2019-09-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Källa på att Greta uttryckt något om vindkraftverk över huvud taget!
Duger det här?:
"Så varför satsa på nånting som tar över tio år att bygga när det finns vind och sol som kan stå färdigt inom några månader? Varför satsa på nåt som är så dyrt att inget företag vill satsa på det när vind och sol är mycket billigare och dessutom faller i pris för varje minut?"
https://www.bokus.com/bok/9789177951...er-ur-hjartat/

Citatet visar hur djupt okunnig Greta™ är. Rensar man bort skatter och subventioner så är kärnkraft avsevärt billigare än vindkraft. Solceller är så svindyrt att det är inte seriöst att ens ta upp det till diskussion. Dessutom fungerar kärnkraft när det är vindstilla. Och solceller producerar inte el nattetid. Utom i Spanien, där producerar solceller el även nattetid. (Om man blir garanterad €0,40/kWh och kan producera el för €0,04/kWh med ett dieseldrivet kraftverk så kan frestelsen bli för svår... Svenska media skrev inte om den skandalen.)
2019-09-15, 14:11
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Såväl klimatforskningen som Parisavtalet finns på kartan. Det är sådana som du som aldrig kommer att finnas på någon karta.

Självklart har inte Greta någon plan för hur problemen ska lösas. Hon har studerat klimatforskningens resultat och kommit fram till att mycket måste göras men att ingenting görs. Det är upp till beslutsfattare att planera och lösa problemen.
Du har rätt, hon har ingen plan och kan inget om det heller. Hon vill bara att andra ska lösa hennes fantasiproblem och det nu direkt.
2019-09-15, 14:13
Medlem
Citat:
Såväl klimatforskningen som Parisavtalet finns på kartan. Det är sådana som du som aldrig kommer att finnas på någon karta.

Självklart har inte Greta någon plan för hur problemen ska lösas. Hon har studerat klimatforskningens resultat och kommit fram till att mycket måste göras men att ingenting görs. Det är upp till beslutsfattare att planera och lösa problemen.

Som sagt eran besatthet gör att ni tappar all verklighetsförankring, blir ärligt talat mörkrädd.
Visa hur planen ser ut, hur skall vi börja avveckla men samtidigt kompensera för dagens transport/pendling t.ex. utan att det blir en ekonomisk katastrof?
2019-09-15, 14:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hon kommer att trappa ner sitt engagemang när hon inte tycker att hon kan tillföra så mycket mer. Oavsett hur framgångsrik hennes kampanj har varit.
Hon slutar då...
Kanske när lovet från skolan är slut och hon måste börja plugga igen. Eller om hon kär. Eller när hon kommer på något annat som hon tycker viktigare. Människans ondska ex v. Eller kanske hon går i kloster, trött på människornas tillkortakommande. Eller när hon märker att folk inte inser betydelsen av det hon säger.

Underbar bild av henne och Obama. Man får liksom intryck att det HON som har något att säga.
Hon är fotogenique och det är ju Obama också. Sen snyggt fotat!
Senast redigerad av Jof 2019-09-15 kl. 14:19.
2019-09-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Du har rätt, hon har ingen plan och kan inget om det heller. Hon vill bara att andra ska lösa hennes fantasiproblem och det nu direkt.
Annars håller hon andan tills hon blir blå. Eller slutar äta igen, det fungerade ju på mamma och pappa. Om de hade haft något vett i huvudet hade de lagt in flickan för tvångsvård, men nej! Jamsa vidare bara.
2019-09-15, 14:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Duger det här?:
"Så varför satsa på nånting som tar över tio år att bygga när det finns vind och sol som kan stå färdigt inom några månader? Varför satsa på nåt som är så dyrt att inget företag vill satsa på det när vind och sol är mycket billigare och dessutom faller i pris för varje minut?"
https://www.bokus.com/bok/9789177951...er-ur-hjartat/
Nej, egentligen inte faktiskt.
På sidan du länkar till kan i alla fall inte jag hitta det du citerar ur boken, men det är ju inte så noga för er som inte tror att människan påverkar klimatet har jag förstått...

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Citatet visar hur djupt okunnig Greta™ är. Rensar man bort skatter och subventioner så är kärnkraft avsevärt billigare än vindkraft. Solceller är så svindyrt att det är inte seriöst att ens ta upp det till diskussion.
Beräta lite om hur subventionerna fungerar, du som vet.
Jag har inte alls koll på detta längre.
2019-09-15, 14:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Bra betyg i grundskolematte hjälper inte att förstå hur all elenergi skall produceras.
Det är enorma mängder energi vi tar upp med fossila bränslena idag, krävs i stort sett 7000 nya kärnkraftverk. Svårt att förstå, men GT hade ju i alla fall räknat ut detta.
2019-09-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, egentligen inte faktiskt.
På sidan du länkar till kan i alla fall inte jag hitta det du citerar ur boken, men det är ju inte så noga för er som inte tror att människan påverkar klimatet har jag förstått...

Beräta lite om hur subventionerna fungerar, du som vet.
Jag har inte alls koll på detta längre.
Jag trodde att du hade läst boken redan. Eftersom du inte vet hur man googlar, så är jag snäll nog att ge dig en länk här:
https://www.iva.se/globalassets/info...kument-rev.pdf
2019-09-15, 14:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Som sagt eran besatthet gör att ni tappar all verklighetsförankring, blir ärligt talat mörkrädd.
Visa hur planen ser ut, hur skall vi börja avveckla men samtidigt kompensera för dagens transport/pendling t.ex. utan att det blir en ekonomisk katastrof?
Det GT säger (tror jag) är att det gäller att börja. Ju längre tid vi väntar med att börja ställa om desto jobbigare kommer det att bli.

Varken jag, någon annan på Flashback, forskarna, Greta Thunberg eller någon annan enskild person/organisation bör ges i uppgift att planera en omställning. Det är en typisk fråga för politiker och andra ledare att leda omställningsarbetet.
2019-09-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det GT säger (tror jag) är att det gäller att börja. Ju längre tid vi väntar med att börja ställa om desto jobbigare kommer det att bli.

Varken jag, någon annan på Flashback, forskarna, Greta Thunberg eller någon annan enskild person/organisation bör ges i uppgift att planera en omställning. Det är en typisk fråga för politiker och andra ledare att leda omställningsarbetet.

Då lämnar man bara över ansvaret med ouppnåeliga mål.
Det sker en förändring, men att inom spannen som anges är en utopi utan dess like.

Hur skall vi ersätta samtliga fossila användare utan större ekonomisk åverkan, samt vi skall även kunna förse samtliga med energi.
2019-09-15, 15:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Då lämnar man bara över ansvaret med ouppnåeliga mål.
Det sker en förändring, men att inom spannen som anges är en utopi utan dess like.
Det må vara ett svåruppnåeligt mål, men...
Varje dag kommer vi närmare den dag när råoljan blir mera svåråtkomlig och dyrare, så för allas bästa är det viktigt att sätta igång oavsett vad man tror om människans och koldioxidens påverkan på jordens klimat. Därför uppmanar GT oss att lyssna på forskarna.

Citat:
Hur skall vi ersätta samtliga fossila användare utan större ekonomisk åverkan, samt vi skall även kunna förse samtliga med energi.
Ingen kommer att kunna ersätta alla användare av fossila bärnslen.
Vi i Sverige har det rätt väl förspänt med stora landarealer med skog, vattenkraft och kärnkraft så här blir det nog inte så stora problem att klara en omsällning någorlunda väl.
Andra länder kommer att få det betydligt svårare.
2019-09-15, 15:22
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Låt oss anta att det inte är ett fantasiproblem, utan ett högst reellt hot. Själv är jag ointresserad av frågan då jag anser att det inte är lösbart vad som än ligger bakom då jag vet att mänskligheten ändå aldrig skulle lyfta ett finger förens det är så uppenbart att det är för sent.

Men som tankeexpriment kan vi tänka oss att hotet är riktigt, eller iaf så som det ser ut nu att majoriteten av forskarkåren anser att det är riktigt. Spelar då lösningarna egentligen roll? Om vi på något vis kunde övertyga varenda kotte på jorden att detta var sant på ett sätt som inte kan misstolkas. Skulle inte då till och med ett omedelbart stopp av fossila bränslen vara försvarbart? Även fast vi inte har någon ersättning tillgänglig? Om konsekvenserna blir massdöd och civilisationskollaps av att fortsätta så är ju konsekvenserna av att omedelbart sluta med fossila bränslen en bättre väg att gå.

Och som läget är nu pekar ju majoriteten av det mänskliga intellektet på att vi går mot just ovannämnda framtid. Det är ju alltså inte så konstigt att folk förespråkar att vi upphör med fossila bränslen utan att lägga fram några alternativ. För i de flestas ögon är det iaf det bästa alternativet.

Det är ungefär min inställning också. Jag skiter i klimatet, men Greta verkar ha rätt i sak, och om hon har det så hjälper inget annat än att avveckla allt som skapar mycket koldioxid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in