• 1
  • 2
2019-09-16, 23:50
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Hej!

Ett obestridligt faktum är att det skedde en explosion i lobbyn på WTC1 i samband med att byggnaden träffades av flygplanet.

https://youtu.be/XvUIQZ7t7Ak

Kan någon förklara det? Ett flygplan flyger in i en byggnad i 950 km/h och fortsätter till stora delar ut på andra sidan, tillsammans med ett stort moln av eld från flygplansbränslet.

Men en del bränsle stannar alltså upp i farten, rinner ner 300 meter, FÖRBI hissar där folk överlever, och exploderar sedan i markplan?

Eller vad är det jag missar?
Citera
2019-09-17, 00:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Hej!

Ett obestridligt faktum är att det skedde en explosion i lobbyn på WTC1 i samband med att byggnaden träffades av flygplanet.

Kan någon förklara det? Ett flygplan flyger in i en byggnad i 950 km/h och fortsätter till stora delar ut på andra sidan, tillsammans med ett stort moln av eld från flygplansbränslet.

Men en del bränsle stannar alltså upp i farten, rinner ner 300 meter, FÖRBI hissar där folk överlever, och exploderar sedan i markplan?

Att något annat än flygbränsle kan ha exploderat av helt naturliga orsaker.
Citera
2019-09-17, 00:41
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Hej!

Din länk leder inte till "något obestridligt faktum" och visar framför allt ingen explosion. Ett samtal med en nypensionerad brandchef är inte speciellt mycket till konspirationsteori.

Kommer du med påståenden bör du också länka till relevanta källor.
Citera
2019-09-17, 00:56
Medlem
53....so whats avatar
Mmmm, har sett och läst det mesta om WTC och det finns mycket som inte stämmer mot den officiella versionen, men där finns oxå mycket som kan förklaras med andra orsaker som ändå inte tas upp eller bevisar orsaker.
Rent spontant tänkande, så kan väl elcentraler m.m. slås ut i markplanet eller strax där under direkt vid crashen.
Kortslutningar kan låta som explosioner eller uppfattas så i stora ställverk.
Citera
2019-09-17, 06:37
Medlem
höghus är inte så stabila som du tror. särskilt inte sky-skrapor. åker du upp 100 våningar i en skyskrapa en dag då det är lite blåst, så känner du att det svajjar t.om, huset vaggar fram och tillbaka som i en mysig silja-line båt.

flyger du då in ett flera hundra ton tungt flygplan i sidan av det så kommer det garanterat att få konsekvenser. behöver knappast ha varit en bomb men det kan väl ha varit att byggnaden svajjade till så otroligt att någon gasledning bröts av, att någon balk bröts av, eller att någon hiss rasade ner och smällde i golvet. de e ju bara 3 orsaker jag kan dra rakt ut röven utan att tänka ens.
Citera
2019-09-17, 07:09
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Att något annat än flygbränsle kan ha exploderat av helt naturliga orsaker.

Oberoende av flygplanet skedde en parallell katastrof på bottenplan? 😂
Citera
2019-09-17, 07:21
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
höghus är inte så stabila som du tror. särskilt inte sky-skrapor. åker du upp 100 våningar i en skyskrapa en dag då det är lite blåst, så känner du att det svajjar t.om, huset vaggar fram och tillbaka som i en mysig silja-line båt.

flyger du då in ett flera hundra ton tungt flygplan i sidan av det så kommer det garanterat att få konsekvenser. behöver knappast ha varit en bomb men det kan väl ha varit att byggnaden svajjade till så otroligt att någon gasledning bröts av, att någon balk bröts av, eller att någon hiss rasade ner och smällde i golvet. de e ju bara 3 orsaker jag kan dra rakt ut röven utan att tänka ens.

En gasledning, absolut. Men det fanns inga såna såvitt jag vet. Det har i alla fall inte påståtts att det var en gasledning. Kan hitta ref senare, men den officiella förklaringen är flygbränsle.

Hur skulle en fallande hiss eller trasig balk kunna tända eld på folk och blåsa ut fönstren?
Citera
2019-09-17, 07:29
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g

WTC-tornen var väldigt stabila. Tornen var som två skyskrapor i en, så ditt inlägg är rena rama tramset.
Citera
2019-09-17, 07:30
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Mmmm, har sett och läst det mesta om WTC och det finns mycket som inte stämmer mot den officiella versionen, men där finns oxå mycket som kan förklaras med andra orsaker som ändå inte tas upp eller bevisar orsaker.
Rent spontant tänkande, så kan väl elcentraler m.m. slås ut i markplanet eller strax där under direkt vid crashen.
Kortslutningar kan låta som explosioner eller uppfattas så i stora ställverk.

Om du kollar videon jag länkade så är den till ett kort klipp ur dokumentär som gjordes av killarna som filmade när första planet träffade.

Alla fönster är urblåsta och människor brinner. Jag tror inte att en elcentral kan åstadkomma det.

Gas har föreslagits, men jag är rätt säker på att det inte fanns gas.
Citera
2019-09-17, 07:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hej!

När flygplanet träffade WTC's kärna träffade det även hisschaktet..
Dvs, den kraftigaste konstruktionen utgjorde samma hål nedåt som gaser/bränsle sedan försvann ned i. Många vittnen har återgett att de kände lukten av flygbränsle både ovan/under och på lobby/marknivå.
Samtidigt slets hissvajrar av och vittnen har rapporterat fallande hissar. Räcker ju med en kraschad hiss från markplan för explosionen att passera ut i lobbyn helt obehindrat genom öppna dörrar – och det fanns ca 75 hissar per byggnad..
Hisschaktet gick endast två våningar ned under marknivå så det var liksom stopp där.
Hissarna var dessutom programmerade att gå till lobbyn och öppna dörrarna vid brand - om någon hann det vet jag inte.

Själva hissarna som föll har också rapporterats orsaka explosioner:
I heard – and as well as everybody else heard – this noise, this increasing sound of wind. And it was getting louder and louder. It was like a bomb, not quite the sound of a bomb coming down from a bomber. It was a sound of wind increasing, a whistling sound, increasing in sound.
...
What we heard was 6 and 7 car free-falling from the 107th floor and they impacted the basement at B-2 Level. And that’s the explosion that filled the lobby within a matter of two or three seconds, engulfed the lobby in dust, smoke.
...
and apparently from what I talked to with other mechanics, they saw the doors, the hatch doors blow off in the lobby level of 6 and 7 car.

Ska vi fortsätta?
Citera
2019-09-17, 08:49
Medlem
Stones avatar
Så receptionisten var kvar på sin arbetsplats och intruerade brandmännen när det precis varit en explosion? Det finns heller inga spår av explosion som t ex sot om det är nu sot man kallar brännspår.
Citera
2019-09-17, 09:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Så receptionisten var kvar på sin arbetsplats och intruerade brandmännen när det precis varit en explosion? Det finns heller inga spår av explosion som t ex sot om det är nu sot man kallar brännspår.

Inte för att det vore otroligt med tanke på hur stor lobbyn var - men var tog du uppgiften om en receptionist?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in