Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Om man tänker positivt så skulle hennes personlighet kunna fungera om ett skydd - att hon inte tar in saker klokt - varför hon i så fall skulle stå mer motståndskraftig mot stress än oss andra, men det tror jag inte...
I verkligheten är det precis tvärtom. Personer inom autismspektrumet har betydligt glesare filter gällande i princip samtliga intryck och hur sinnena hämtar information. Där en person som är normalfungerande automatiskt stänger ute sådant denne inte kan processa för tillfället, tar en AS-person in
allt urskillningslöst, det är en av de största källorna till stress och utmattning hos AS-personer.
Gretas problem är sannolikt att hon tar in alltför mycket, och inte kan hantera det på ett bra sätt. Det är mycket stressande och skapar rejält med ångest som behöver kanaliseras ut på något vis. Det vanligaste sättet är att gå upp i något specialintresse ännu mer, vilket kan förvärra situationen ännu mer. Alla specialintressen är nämligen inte nyttiga för den psykiska hälsan, därför kan många med AS-problematik behöva hjälp att fokusera sitt engagemang och sin energi på något annat intresse som
inte riskerar att elda på de negativa effekterna ytterligare.
Men med rätt sorts KBT lär man sig att i tid känna igen och förstå detta, och hur man kan hantera det. Mitt intryck är att Gretas ångest och oro har kanaliserats in på ett specialintresse som gör just det jag beskriver ovan. Och tyvärr fungerar hennes omgivning så att den trycker på ännu mer, helt obarmhärtigt. Jag tror inte att det är med onda avsikter, men det är en totalt missriktad godhet som i praktiken orsakar mycket skada. Gretas föräldrar har helt okritiskt hoppat på tåget, kopplat ur alla bromsar och låst gaspedalen på max. Greta agerar som de flesta flickor med AS-diagnos, men nu har hon inte bara sin familj hon kan styra och ställa med...