2019-09-26, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Vad tror ni, kammar hon hem nobelpriset också?

Tyvärr är risken stor. Vänsterextremister brukar i regel få fredspriset och ibland utan att ha gjort ett enda skit. Se Obama.
2019-09-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det ansågs vara vetenskap då. Att ifrågasätta Aristoteles, Platon m.fl. var minsann inget man tog lätt på, det rådde stark konsensus kring vad som var accepterad vetenskap.

nej, det ansågs vara Sanningen med stort S. Vetenskap var inte uppfunnet.
Det vi talar om här är metoderna för att skaffa sig kunskaper.

Ska man lite på ett gäng kåpaklädda skäggiga gubbs med några tusen år på nacken, eller ska man lite på sina egna sinnen och förmåga till logik, där div. moderna vetenskapliga metoder ingår?

Ingen påstår att all vetenskap av idag är sanningen, men sättet hur man lycktas sålla fram det vi kallar fakta , är at tprioritera framför att lyssna på fantiserande gubbs.

Aristotelse och Platon var filosofer inte vetenskapsmän i vår bemärkniing.
2019-09-26, 09:24
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Varför Inte? Kunde Kissinger få nobelpriset kan vem som helst.

Men ändå tror jag att det blir någon dissident någonstans? Har Burma uppmärksammats än?
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Tyvärr är risken stor. Vänsterextremister brukar i regel få fredspriset och ibland utan att ha gjort ett enda skit. Se Obama.
Kissinger var utrikesministern som förhandlade fram ett slut på Vietnamkriget och Obama sågs väl i början som en kulmen på den svarta medborgarrättsrörelsen.
2019-09-26, 09:28
Bannlyst
Citat:
Kissinger var utrikesministern som förhandlade fram ett slut på Vietnamkriget och Obama sågs väl i början som en kulmen på den svarta medborgarrättsrörelsen.

Obama ingav tydligen hopp. Vilket djävla pris när kriterierna inte är större. Själv sket jag väl i Obama.

Gorbatjov fick fredspriset men inte Reagan. De där norrmännen kan ju dra åt helvete.
2019-09-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vill glädja dig med en nyhet:

Det är bara att hålla med Lodgaard i sak, på just denna punkt - skam och guilt-tripping i sig är aldrig någon bra grund för en politisk rörelse. Särskilt inte en rörelse som vill tvinga fram så djupt ingripande konsekvenser för både vardagsliv, forskning och politiska beslut - en rörelse som i praktiken syftar till att göra om hela samhället, hela den moderna civilisationen från topp till botten.

Gretas känslodrypande, hysteriska tal i FN känns f ö ganska jämförbart med Gudrun Ensslins (Baader-Meinhofligan) beryktade ord 1968: "Det går inte att diskutera med dem som gjorde Auschwitz". Ett stopper-argument som riktade sig *inte* mot övervintrade nazister, utan mot hela den generation tyskar som hade upplevt kriget och som sedan kom att leva i det demokratiska Västtyskland, hennes och andra 40-talisters föräldrageneration. För Ensslin var de bara värda förakt, hat och död.
2019-09-26, 09:32
Medlem
Citat:
Obama ingav tydligen hopp. Vilket djävla pris när kriterierna inte är större. Själv sket jag väl i Obama.

Gorbatjov fick fredspriset men inte Reagan. De där norrmännen kan ju dra åt helvete.
Gorbatjov förvandlade Sovjetunionen med fredliga medel, medan Reagans insats för att avsluta Kalla kriget var betydligt mindre fredligt, snarare betingat av aggressiv nationalism och underrättelseverksamhet.
2019-09-26, 09:38
Medlem
Citat:
De har nog en hel pärm full med orosanmälningar mot familjen. Politiskt betingade förstås.
Har du tillgång till statistik från SCB som visar att vänsterextrema föräldrar anmäls i högre grad än andra? Eller var det fröken Fantasi som vägledde dina fingrar på tangentbordet i vanlig ordning?
2019-09-26, 09:42
Medlem
Hmm! Om hon får Nobels fredspris redan i år, blir hon kanske den första(?) som får priset två gånger...

Kod:
Greta Thunberg                 1.15
Jacinda Ardern                 7.50
Donald Trump                  17.00
Narendra Modi                 17.00
Angela Merkel                 21.00
Reporters Without Borders     21.00
2019-09-26, 09:43
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Obama fick Nobels fredspris för att han var neger.
2019-09-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men på Gotland blir det ja!

Artikeln från Sydsvenskan är tyvärr inte uppe på nätet än, men om ni lyckas få tag i ett ex på papper av dagens tidning (där artikeln är väl exponerad på Malmösidorna) så kan jag lägga till att den pryds av en bild på två riktiga gamla fågelskrämmor till lärarinnor, uppenbara överlevare från 68-rörelsen. De båda tanterna påstår sig jobba som lärare (de ser annars så gamla ut att de borde ha gått i pension? kanske jobbar de extra som timvikarier efter 67-årsdagen) och säger sig vara "mycket missnöjda" med beslutet från stadens skolledningar. Men de hoppas på att en del lärare kommer att trotsa påbudet och ta med sig sina klasser ut till demonstrationen på eget bevåg.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
'

Intressant att de utan vidare ser barnen i klassen som lärarens egendom, t o m på aktiviteter som inte har något med skolan att göra. Om de båda gamla damerna själva gör detta, så hoppas jag att några föräldrar gör en disciplinanmälan på dem för brott mot skollagen och tjänstefel.
2019-09-26, 09:45
Medlem
Citat:
Hmm! Om hon får Nobels fredspris redan i år, blir hon kanske den första(?) som får priset två gånger...

Kod:
Greta Thunberg                 1.15
Jacinda Ardern                 7.50
Donald Trump                  17.00
Narendra Modi                 17.00
Angela Merkel                 21.00
Reporters Without Borders     21.00

Tror att Amnesty och Röda Korset har fått priset mer än en gång vardera.
2019-09-26, 09:46
Avstängd
Hon har ett bra driv Greta, jag känner igen mig själv som 16-åring. Synd hon hon hänsynslöst utnyttjas av destruktiva krafter, hennes föräldrar verkar bra skumma, gav dom henne ens en normal barndom? Hon skulle behöva en seriös utbildning tror jag, där det diskutera Afrikas befolkingsförökning och globalism. Samt vänsterns svek till nationell självhushållning och vansinnig invandring. Jag tror att hon skulle bli en bra sd-are om hon tänkte efter. Med en ny ungdomlig touch.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in