Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-26, 11:57
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Hur mycket ska man tro på dessa odds. Jag skulle inte sätta en spänn på Trump med de oddsen här fått.
När det gäller Trump så misstänker jag att det är hans många fans som pushar på oddset, men så är det inte när det gäller Greta för jag kan inte tänka mig att hon ännu har så många fans 18+.

Det handlar nog om att betting-företagen inte vill betala ut mer i vinst om Greta får priset. Kanske någon annan vet bättre hur det fungerar?
2019-09-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Själv är jag klimatbejakare. Visserligen är du en skeptiker, men att förneka att klimatet finns är bara en konspirationsteori.

Ja, jag hade tyvärr lite brått när jag skrev inlägget Men så länge ingen kallar mig för ”klimatförnekare” är jag nöjd.

Folk som använder det förvirrade uttrycket borde man inte ödsla tid på.
2019-09-26, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Obama fick Nobels fredspris för att han var neger.

Ja det har du rätt i. Greta får väl Nobels fredspris för att hon upprepar vad andra ungdomar stått och pratat om i FN tidigare. Den första var tydligen 1992 och se! Jorden är kvar och går att leva på, även ute på söderhavsöarna.
2019-09-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
FN:s flyktingkommissariat UNHCR har tydligen fått fredspriset två gånger, men Greta har chans att bli den första enskilda personen.

Stämmer ej !
Många enskilda personer har fått Nobels fredspris, Obama,Xiaobo, Jimmy Carter, Lech Walesa,Moder Teresa, Sacharov mm.fl.
2019-09-26, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Gorbatjov förvandlade Sovjetunionen med fredliga medel, medan Reagans insats för att avsluta Kalla kriget var betydligt mindre fredligt, snarare betingat av aggressiv nationalism och underrättelseverksamhet.

Ja så kan man groteskt beskriva det. Sovjetunionen var lika aggressivt och redo för storkrig bara 36 månader före det att Gorbatjov och Reagan slöt sitt första avtal 1987. 1988 var ryssen kvar i Angola, som rådgivare till kubanen som varit där sedan 1975.
2019-09-26, 12:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ja det har du rätt i. Greta får väl Nobels fredspris för att hon upprepar vad andra ungdomar stått och pratat om i FN tidigare. Den första var tydligen 1992 och se! Jorden är kvar och går att leva på, även ute på söderhavsöarna.

Nej. Greta får nobelpris för att hon har nått ut till så många.

Det är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Stämmer ej !
Många enskilda personer har fått Nobels fredspris, Obama,Xiaobo, Jimmy Carter, Lech Walesa,Moder Teresa, Sacharov mm.fl.

Två gånger?
2019-09-26, 12:24
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Stämmer ej !
Jo, men om hon får fredspriset redan i år och hennes popularitet ökar ytterligare och leder till att hon kommer att äras för viktiga åtgärder, så kan hon bli den första enskilda personen som får priser två gånger.

Men - ännu har hon inte fått något alls, även om hon är storfavorit.
2019-09-26, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Greta får nobelpris för att hon har nått ut till så många.

Det är en annan sak.

Två gånger?

Hur djävla svårt är det att nå ut till många när morsan är Malena Ernman och Greta har Sveriges vänsterextrema journalistkår bakom sig??? Vore priset något att respektera förtjänar hon inget pris. Det hon behöver är kompisar för att må bättre och att gå i skolan för att lära sig något.
2019-09-26, 12:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Hur djävla svårt är det att nå ut till många när morsan är Malena Ernman och Greta har Sveriges vänsterextrema journalistkår bakom sig??? Vore priset något att respektera förtjänar hon inget pris. Det hon behöver är kompisar för att må bättre och att gå i skolan för att lära sig något.

Om det vore så enkelt så skulle fler före Greta gjort det. Eller tror du att Malena Ernman är unik på något sätt? Med helt unika kontakter?

Titta bara på familjen Wahlgren, så som de kämpar och håller på. Dotter och mamma mm. Media hjälper till. Men ändå så är de helt försumbara i jämförelse med Greta.

Greta har inte gjort allt. Men helt klart så är hon en central pusselbit i det hela. Utan Greta hade inte detta fungerat.
2019-09-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
De överlever. När jag var barn så var det kommande istid, oljebrist, miljöförstöring och kärnvapenkrig som gällde. Nya tider, nya sagor att skrämma barnen med.

Finns det någon som har insikt i vad som händer med Greta™:s stab? Efter magplasket med det katastrofala FN-talet måste ju någon av hennes spin doctors ha fått sparken. Och vems idé var det att låta henne ta emot oförberedda frågor efteråt? Där fick vi veta hur hon låter utan manus. Pinsamt.
https://youtu.be/0bwLt_5t73g

Har SVT antytt att det KAN vara olagligt att sprida den här videon ännu? HMF på nåt vis?
2019-09-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag har själv barn i Gretas ålder. Jag tycker det är hemskt att se hur hon flänger omkring i världen, inte minst i ljuset av hennes tidigare svåra psykiska problem. Har läst Malenas bok och det är skrämmande läsning.

Uppenbart tillhörde Greta de ca 5 % som är ”immuna” mot sjösjuka men det lär man inte kunna veta på förhand. Om hon istället hade tillhört den övervägande majoriteten? Vad hade flera dagars illamående och kräkningar kunnat ställa till med hennes tunna kropp? Inga resurser i form av vare sig muskel- eller fettdepåer.

Jag är klimatskeptiker eftersom den globala temperaturen började stiga ca 1850, långt före industrialismen intåg. Korrelationen med CO2-utsläpp övertygar inte. Det var dessutom varmare på medeltiden än nu. Detta faktum försökte IPCC-forskaren Michael Mann ”trolla bort” i sin famösa hockeyklubba.

Flänger omkring gör hon inte ensam, hon har pappa med sig.

Du behövde inte vara orolig för hennes hälsa på överfarten med båt. Fanns väl ett läkarteam i en följebåt, antar jag.

Ja , Michael Mann gjorde verkligen bort sig, ville väl framstå som den främste forskaren, men avslöjades.
2019-09-26, 13:10
Medlem
BloodRedMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför bryr sig alla klimatförändringsförnekare så väldigt mycket om Greta Thunbergs hälsa?

Eftersom det de facto handlar om ett barn. Ett oskyldigt barn som uppenbarligen inte begriper sitt eget bästa.

Edit: OT raderat
Senast redigerad av BloodRedMoon 2019-09-26 kl. 13:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in