Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-27, 10:11
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Demonstranterna i Australien förra fredagen hade lite bättre framförhållning då en av deras frågor till lokala politiker vara vad de som jobbade i kolindustrin skulle få för nya jobb för att försörja sina famlijer.
Att gruvor har ett bäst före datum känner just detta land till då de har fortsatta miljöproblem runt en mycket stor gruva som bröt asbest en gång i tiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Witten...tern_Australia

Skall Greta hålla tal på flera platsen denna klimatstrejsfredag ?

Att gå över till solcellsparker lär vara betydligt mer arbetsintensivt än att bryta kol. Nu tänker arbetarna inte längre än skiftet i gruvan, att utveckling av samhället kräver att gamla jobb försvinner och nya skapas. Annars skulle fortfarande bekymra oss över arbetslösa lyktgubbar.
2019-09-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu hoppas jag Osynlige.mannen eller någon annan naturvetare hoppar in och förklarar.

Själv inbillar jag mig att koldioxid är koldioxid, oavsett var källan är. Kanske det inte ens spelar någon roll för molekylernas utseende och effekter om de innehåller kol från andra tider och andra klimat?

Men som icke-naturvetare är det förstås bara löjligt att spekulera.
Ja, koldioxid är koldioxid, oavsett källa. En fördubbling av koldioxidhalten beräknas ge en höjning av medeltemperaturen med en grad Celsius. Inget att bekymra sig för alltså. Sedan finns det datormodeller som förutspår förstärkande återkopplingar så att en grad istället blir 2 eller 4 eller 6 grader. Dessa datormodeller saknar vetenskaplig grund (jag har själv arbetat med datormodellering i min egen forskning, jag vet precis vad jag talar om). Med tanke på att alla dessa datormodeller ger olika förutsägelser så kan vi vara säkra på att alla utom en är garanterat fel. Eventuellt alla. Att barn som Greta™ har lurats att tro på skräckscenarier är tragiskt, men klimathotet är en lika stor bluff som skogsdöden var på 1980-talet. Det fanns barn som fick panikångest av skogsdöden också, det är så med psykiskt sköra individer. De är lätta att skrämma upp.
2019-09-27, 10:12
Medlem
Citat:
För det första har alla världens ledare inte skrivit på Parisavtalet, även om bl.a Aftonbladet påstår det och därmed utser Trump som den stora och enda syndabocken. Redan där har Greta ett jätteproblem.

För det andra är det kanske inte helt sant att de ”fortsätter att göra ingenting”. Vissa ansträngningar tycks ha skett, om inga revolutionerande.

För det tredje har beräkningar visat att även om avtalet följdes till punkt och pricka så skulle klimatmålen ändå inte nås. Gretas massextinction-framkallande tipping point nås ändå.

Vad världens ledare inser är att ett panikartat förbud mot fossila bränslen skulle leda till massarbetslöshet, global oro och i förlängningen krig. Det kommer nämligen att krävas förbud. Gemene man kommer inte stillatigande acceptera att lämna ifrån sig sina bilar, motorcyklar och traktorer och avstå från uppvärmda bostäder.

Det inser alla vuxna människor med utvecklat konsekvenstänk. Man behöver inte ens tänka utanför boxen.

Helt rätt !
Det som hjälper mest är att ersätta kolkraftverk så fort det går och minska planetens befolkningsökning.
2019-09-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Att gå över till solcellsparker lär vara betydligt mer arbetsintensivt än att bryta kol. Nu tänker arbetarna inte längre än skiftet i gruvan, att utveckling av samhället kräver att gamla jobb försvinner och nya skapas. Annars skulle fortfarande bekymra oss över arbetslösa lyktgubbar.
Då bör vi satsa på spanska solcellsparker som levererar el även nattetid. Är det inte konstigt att statliga subventioner genererar fusk? Säkert som amen i kyrkan.
2019-09-27, 10:21
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
För det första har alla världens ledare inte skrivit på Parisavtalet, även om bl.a Aftonbladet påstår det och därmed utser Trump som den stora och enda syndabocken. Redan där har Greta ett jätteproblem.

För det andra är det kanske inte helt sant att de ”fortsätter att göra ingenting”. Vissa ansträngningar tycks ha skett, om inga revolutionerande.

För det tredje har beräkningar visat att även om avtalet följdes till punkt och pricka så skulle klimatmålen ändå inte nås. Gretas massextinction-framkallande tipping point nås ändå.

Vad världens ledare inser är att ett panikartat förbud mot fossila bränslen skulle leda till massarbetslöshet, global oro och i förlängningen krig. Det kommer nämligen att krävas förbud. Gemene man kommer inte stillatigande acceptera att lämna ifrån sig sina bilar, motorcyklar och traktorer och avstå från uppvärmda bostäder.

Det inser alla vuxna människor med utvecklat konsekvenstänk. Man behöver inte ens tänka utanför boxen.
1. I och med att Syrien*ratificerade*avtalet i November 2017 hade alla länder i världen skrivit under eller ratificerat avtalet.*Däremot tillkännagav*Donald Trump*den*1 juni*2017*att USA ska lämna avtalet. Avtalets regler tillåter dock inte USA att lämna förrän tidigast i slutet av*2020. Wikipedia.

2. Parisavtalet skrevs 2015 och det finns inte en antydan till minskning av koldioxidutsläpp, enligt de mätningar som görs varje månad på Mauno Loa, den s.k. Keelingkurvan. De uppskattningar som gjorts för Sveriges del visar att inget konktret har åstadkommits.

3. Greta är medveten om att avtalet kanske inte räcker för att uppnå målet mindre än 2 graders uppvärmning, men inser att det därför finns desto större anledning att planen följs tills vidare. Om du kör en bil och inser att du håller på att krocka så bromsar du även om det är försent för att hinna stanna.

4. Problem p.g.a. klimatförändringar kommer att komma och om alla kommande generationer skjuter fram problemen så mycket de kan så är mänskligheten inte värda bättre än att utrota sig själva.
2019-09-27, 10:24
Medlem
Citat:
Om Greta fick bestämma skulle all världens kolindustri ha lagts ner redan i går. Det där med hur folk ska försörja sina familjer eller värma sina bostäder är inte hennes problem. Det får politikerna lösa. Om det inte går att lösa är en annan femma ...

Ja, det är riktigt. Kolet är förödande. Det är bra också att du ser i vilken ordning problemen måste lösas.
2019-09-27, 10:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hahahahaha CLOWN WORLD. Min första reaktion är "Nej det här kan inte vara SANT?!"

Men det är klart att det är sant när man har med en megalomanisk, mentalsjuk, "skolflicka", "årets kvinna" att göra.
Fallet från den piedestalen som hennes PR-firma, lobbygrupp, talskrivare etc etc puttat upp henne på kan bara sluta på ett sätt.

Håller med, Tusan, vad kackigt! Eftersom mannen i filmklippet talar med tydlig aussie-accent så tippar jag att det är någon från FFF i Australien som har gjort klippet, inte Gretas svenska eller brittiska team. De senare har bara plockat upp det.

Australien är ett land med mer råbarkade och litet macho attityder på de flesta plan, även offentligt, än Västeuropa, så ett sådant här påhitt kanske känns litet mer relevant down under. Men i ett globalt perspektiv framstår det ändå som töntigt och missriktat.
2019-09-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Nån som vet eller vågar gissa på hur Greta ska ta sig till Chile?

Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Arnes Tesla.

Med el producerade av kolkraftverk ?
2019-09-27, 10:29
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Nu hoppas jag Osynlige.mannen eller någon annan naturvetare hoppar in och förklarar.

Själv inbillar jag mig att koldioxid är koldioxid, oavsett var källan är. Kanske det inte ens spelar någon roll för molekylernas utseende och effekter om de innehåller kol från andra tider och andra klimat?

Men som icke-naturvetare är det förstås bara löjligt att spekulera.
Det är samma koldioxid. Det är mängden koldioxid i atmosfären som påverkar klimatet. Kol finns i växter och djur, som koldioxid i hav och atmosfär. Och i depåer som bildades för miljontals år sedan av döda växter och djur. Det kol som är frilagt vandrar runt (kolcykeln) och bestämmer i stort sett co2-halten i atmosfären. När kol från depåerna friläggs så påverkas klimatet i riktning mot vad som var fallet när depåerna bildades.
2019-09-27, 10:32
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Jag hörde att Arnold lånar ut sin Tesla till Greta om hon vill. Maybe she's getting a driver's license over there
2019-09-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
3. Greta är medveten om att avtalet kanske inte räcker för att uppnå målet mindre än 2 graders uppvärmning, men inser att det därför finns desto större anledning att planen följs tills vidare. Om du kör en bil och inser att du håller på att krocka så bromsar du även om det är försent för att hinna stanna.
Exakt, och man inte bara bromsar utan man är också beredd att köra av vägen och ev kvadda bilen till stora kostnader, hellre än att frontalkrocka. Det är förstås den situationen vi är i. Jag tror att anledningen till att en 16-åring har förstått det bättre än i vilket fall de flesta på det här forumet, är att man måste lägga en stund på att läsa om det, t ex på wikipedia.
2019-09-27, 10:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag hörde att Arnold lånar ut sin Tesla till Greta om hon vill. Maybe she's getting a driver's license over there

"Konsten att agera fripassagerare hela tiden och t o m få beröm för det"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in