2019-09-27, 13:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tintin tog sig ju genom Latinamerika på lamor, och Greta heter ju Tintin också, så hon gör förstås samma sak

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Visst fan, Tintin av alla namn! (på franska betydde Tintin!, innan det blev känt som namnet på den oförvägne reportern, ungefär "se på fan!" eller "nej minsann!")

Kommer Greta också att ta sig in i en grotta dold bakom ett vattenfall?
Tintin betyder väl ungefär "ingenting alls" på franska?

Passar ju bättre på Greta...
2019-09-27, 13:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men det finns metoder:

https://closetoeternity.wordpress.co...nama-colombia/
https://trans-americas.com/vehicle-s...a-to-colombia/
En segeltur via San Blas-öarna kan nog vara intressant. Jag har inte varit där men man träffar Kuna-indianer från öarna även inne på fastlandet i Panama. De kunde lära Greta hur man lever på enkel föda. De har också en kroppsbyggnad som liknar Gretas. Öarna kan visst också räkna med säker undergång i den stora syndafloden.
Senast redigerad av wwr 2019-09-27 kl. 13:38.
2019-09-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tintin betyder väl ungefär "ingenting alls" på franska?

Passar ju bättre på Greta...

Det är/var ofta ett utrop av nekande förvåning, ungefär: "Det kan ni titta i månen efter!", "hörni, inte en chans!". Det var därför jag i hastigheten översatte med "Nej minsann!" - det uttrycket kan ju dock ha två olika innebörder på svenska, en glatt välkomnande: "Nej minsann, så roligt att se dig!", en avvisande: "Nej minsann, det kan ni glömma!".

Det här är förstås hundra år gammal journalistslang, jag har inte en aning om ifall uttrycket fortfarande lever i franska tidningsmiljöer.
2019-09-27, 13:49
Medlem
DjPuttes avatar
Det mest sjuka är att alla verkar följa sin messias utsänd av PR byrån & hennes inkompetenta mamma Marlena som saknar spärrarna att inse Greta mår inte bra, Vad händer då hon kommer bli tvungen besöka Greta på barn psyket där dem får hålla henne under medicinering och få henne på andra tankar kommer hon då inse denna sak var inte så jävla smart som dem ville tro.....

Sedan Pappa & Greta tar segelbåten till US givet ska Mamma Marlena och syrran flyga dig säkerligen i bästa klass och få rejält med upp passning på planet, Dem lever i totalt skilda världar den där familjen och använder en flicka med diagnoser full som ett uppslagsverk man undrar vad hände med den anmälan som gjorden föll den i glömska eller vågade man inte göra ngt seriöst och utreda det hela månne likt alltid!
2019-09-27, 13:53
Medlem
Det är något konstigt med "strejker" och "demonstrationer" som hyllas av makthavarna, t ex medlemmar av regeringen.
2019-09-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det är något konstigt med "strejker" och "demonstrationer" som hyllas av makthavarna, t ex medlemmar av regeringen.

Orden Strejk respektive demonstration kan väcka felaktiga associationer , så nu använder SR m.fl det PK-riktiga ordet manifestation !!
2019-09-27, 13:57
Medlem
wwrs avatar
Det är härifrån Gretchen har plankat talet 27 år gammalt
Citat:
We’ve come...to tell you adults that you must change your ways,”

“losing my future is not like losing an election or a few points on the stock market.”

. “I am afraid to go out in the sun now because of the hole in our ozone. I am afraid to breathe the air because I don’t know what chemicals are in it,” Cullis-Suzuki said in 1992.
Severn Cullis-Suzuki, då 12 år gammal, pensionärs-Greta ligger i lä

UN Earth Summit in Rio de Janeiro
1992

https://www.rt.com/news/469720-greta...l-predecessor/
2019-09-27, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Och dessa fraktfartyg går förstås på elbatterier eller med segel, inte på diesel eller kol?

Greta vill ju visa att hon förmår stå fri från det onda CO2-maskineriet i världen.

Ja , el-batterier laddade med el från kolkraftsverk.
2019-09-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Orden Strejk respektive demonstration kan väcka felaktiga associationer , så nu använder SR m.fl det PK-riktiga ordet manifestation !!

DN m fl vill väldigt gärna kunna sätta rubriken "GRETA THUNBERG leder världshistoriens STÖRSTA STREJK för att rädda KLIMATET" - även om de måste töja både på det verkliga antalet deltagare och på vad som utgör en strejk för att ta sig dit.
2019-09-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Fortfarande lika fel för mig. De vänder sig ju mot makthavarna, som applåderar deras protester.
2019-09-27, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Fortfarande lika fel för mig. De vänder sig ju mot makthavarna, som applåderar deras protester.
Det här du rätt i. Alla gillar hennes protest. Vem protesterar hon mot, egentligen
2019-09-27, 14:29
Medlem
Jag körde och kollade på kommunens klimatstrejk, då jag var nyfiken på hur många som skulle lyda uppmaningen från Greta™. Hela 0,075% av kommunens befolkning var på plats och klimatstrejkdemonstrerade. Imponerande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in