Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-28, 19:23
Medlem
AcchiaHes avatar
Läste nu i Bonnier-tidningen en artikel som indirekt handlar om Greta:
https://www.dn.se/ledare/lena-anders...imatpolitiken/.

Verkar som om Gretas rörelse har passerat någon gräns i någons ögon och Bonniers släpper ut en testballong för att känna av opinionen.

När drevet går på riktigt så hoppas jag innerligen att det slår mot dem som står bakom Greta och inte mot Greta personligen.
Senast redigerad av AcchiaHe 2019-09-28 kl. 19:43.
2019-09-28, 19:25
Medlem
theanthropologists avatar
No more ms nice Greta:

In a speech peppered with French, Greta Thunberg told Montreal marchers that the fight against climate change will not stop until world leaders take the problem seriously.

“We’re at least 500,000 here today – you should be very proud of yourself,” Thunberg said to cheers.

“We have done this together and I can’t thank you enough for being here. It’s just incredible to be united in such a way for a common cause. It just feels great, doesn’t it?”

She said Canada shares some attributes with her native Sweden.

“You are a nation that is allegedly a climate leader. Sweden is also allegedly a climate leader,” she said.

“In both cases it means absolutely nothing. In both cases, it’s just empty words. We’ve told (elected officials) to unite behind the science but they didn’t listen.”

She urged Montreal marchers to keep up the fight.

“Today we are millions striking and marching and we will keep doing it until they listen,” Thunberg said. “It should not be up to us, but somebody needs to do it.This is an emergency and we will not be bystanders.

“Some would say we are wasting lesson time, we say we are changing the world so that when we are older we will be able to look our children in the eyes and say we did everything that we could.

“We have been told so many times that there is no point in doing this, that we can’t have an impact and make a difference.**But I think we have proven that to be wrong by now. We are the change and change is coming.

Hon fick Montreals nycklar och samtatalade med premiärministern och sedan detta.

I Europa blev hon mottagen av Frankrikes president i parlamentet, häromdagen anmälde hon Frankrike til FNs barnrättskommitté och fick Macron att attackera henne med orden: Greta motverkar Frankrike.

När Greta satt utanför riksdagen försökte man negligera henne. När hon blev känd ville man ta selfies med henne. När hon blev värrldskänd bjöd man in henne. Men nu kräver hon handling istället för tomma ord.

Det är den enda logiska fortsättningen, men vi får väl se hur det kommer att gå.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-28 kl. 20:03.
2019-09-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
.

Verkar som om Gretas rörelse har passerat någon gräns i någons ögon och Bonniers släpper ut en testballong för att känna av opinionen.

När drevet går på riktigt så hoppas jag innerligen att det slår mot dem som står bakom Greta och inte mot Greta personligen.

Det är ju en väldigt intressant tolkning.

Att Macron blev sur för anmälan enligt Barnrättskonventionen kanske också är lite smolk i bägaren. Om jag inte minns alldeles fel så var det även någon i norska Nobelkommittén som inte heller var enbart lyrisk.

Jag önskar förstås inte heller Greta något ont, men kanske smekmånaden börjar övergå i en grå vardag med allt det innebär.
2019-09-28, 19:38
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Intressant analys. Det är förmodligen p g a av Gretas diagnos som hon klarat sig så här långt, en normal person hade fått storhetsvansinne och flippat ur. Vilken 16-åring skulle klara av att bli världsberömd på så kort tid? Med den diagnosen kan hon förmodligen gå in i ett ämne och fokusera totalt, utan att tänka på scenariot runtomkring.

Exakt. Hon kommer flippa ur men inte pga storhetsvansinne (hennes mamma, däremot...).

Däremot kommer all uppståndelse kring henne som person ändå att bryta ner henne successivt. Hon får inte vara ensam en endaste minut och hon lever ett beordrat och fartfyllt, schemalagt presidentliv som många olika aktörer är med och finansierar och styr åt henne - fyllt av stress, tvångstankar och ångest. Hon dyker för fan nästan upp i rutan och får mikrofonerna i fejat mer än självaste Trump just nu. Istället för att få vara en vanlig 16-åring. Och hennes mamma tycker detta är skitbra och har förstås ingen tanke på föreslå en paus.

Hade hon istället varit en frontfigur för någon annan politisk rörelse, så hade ingen accepterat detta. Ingen i skolans värld skulle sitta och applådera när en flicka med diagnos inom autism utnyttjas och flyger världen runt på schema. Tvärtom är yttre intryck man vill begränsa för den här typen av elever, minska stress, krav och olika påfrestningar i form av anpassad skolgång.

Med anpassad skolgång avses alltså inte att barnet i fråga hoppar av skolan för att ingå avtal med PR-byråer, finansbolag, politiker och någon jävla sliskig pengakåt manager för att bli Al Gores sidekick på heltid och tala inför FN och kongressen. Man kan tycka att skolan och socialtjänsten borde höja ett varningens finger för en person som Greta som vid varje framträdande känns mer och mer besvärad av uppståndelsen och det hot hon själv pratar om.

När barn vid demonstrationer mot klimathotet bokstavligen börjar gråta och är vettskrämda pga dödsångest så har nånstans vi vuxna ett jävla ansvar. Dvs - håll käften, sluta överdriva, lugna ner debatten och börja prata om rimliga åtgärder och rimliga prognoser istället för att vara jasägare i någon jävla fanatisk klimatsekt utan gråzoner. Klimatsmart terrorism snart i en stad nära dig.
Senast redigerad av -DaRude- 2019-09-28 kl. 19:43.
2019-09-28, 19:42
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
No more ms nice Greta:

“Today we are millions striking and marching and we will keep doing it until they listen,” Thunberg said. “It should not be up to us, but somebody needs to do it.This is an emergency and we will not be bystanders.

Hmmm... det börjar med demonstrationer. Först för klimatet, sedan mot de rika, sedan kommer plakat om att "kompostera de rika". När börjar de marschera? ...och vilken sida ska man stå på då? Den som komposterar eller komposteras?

Sverige räknas som ett rikt land med en rik befolkning, så jag antar att Sveriges invånare ska vara de som komposteras. Förhoppningsvis har jag fel.

Angående anmälan till barnrättskommittén: varför anmälde inte hon Sverige? Hon - om någon - borde väl känna till Sverige och dess ofullkomlighet i förhållande till barn, t.ex. vad gäller undermålig skola - bättre än vad hon känner till Tyskland eller Brasilien, eller Argentina för den delen.
2019-09-28, 19:45
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är ju en väldigt intressant tolkning.

Att Macron blev sur för anmälan enligt Barnrättskonventionen kanske också är lite smolk i bägaren. Om jag inte minns alldeles fel så var det även någon i norska Nobelkommittén som inte heller var enbart lyrisk.

Jag önskar förstås inte heller Greta något ont, men kanske smekmånaden börjar övergå i en grå vardag med allt det innebär.

Blev lite fel med min länk, se här: https://www.dn.se/ledare/lena-anders...imatpolitiken/
2019-09-28, 19:46
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det verkar som att den där videosekvensen postas om och om igen. Är det 20:e gången nu?

Här en annan sekvens från samma presskonferens. Även där Greta utan manus:

https://www.youtube.com/watch?v=RGf-...outu.be&t=1555

Där gick det något bättre.

Vilka är de andra fem eller sex i panelen? Är de inhyrda statister? Eller är de lika ökända som Greta, men inte omtalade i Svensk media?
2019-09-28, 19:50
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är Malena Ernman "vänster"?

Jag trodde hon var miljömupp. Det var väl därför som hon stödde medias glorifiering av Greta? Eftersom mupparna gjorde så dåligt ifrån sig i valet.
2019-09-28, 19:51
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:

Kommer slå stenhårt mot henne. Det gör inget. Det kallas grå vardag. Det fixar en överklassunge.
2019-09-28, 19:55
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Kommer slå stenhårt mot henne. Det gör inget. Det kallas grå vardag. Det fixar en överklassunge.

Problemet är alla "vuxna" runtomkring Greta: Greta kan inte göra så mycket åt sitt AST och sitt engagemang för klimatet utan hjälp från någon som kan moderera och tillbakaspegla det hon säger. Greta har inte den förmågan på egen hand. Synd att det kan bli hon som drabbas hårdast, de vuxna som står bakom henne lär hitta någon annan geschäft att syssla med, tids nog.
2019-09-28, 20:08
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:

Lena Andersson föreslår att politikerna ska börja debattera vetenskap.

Greta är mer mogen, tycker jag.
2019-09-28, 20:12
Medlem
vidrikfittanens avatar
När man läser att klimatsekten vill börja äta människokött tänker jag på denna Greta-anhängare och hennes galna blick : https://pbs.twimg.com/media/B_4r9LdWIAAYhyE.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in