2019-09-29, 21:19
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Om det är någon form av bakterier så lär ju knappast folk bry sig mycket. De flesta upplysta är medveten om att liv kan existera på många ställen. Det är ju bara religösa typer som tror att världen är 6000 år som blir förbannade och vägrar fakta.

Skulle det vara intelligent liv under mark eller bevis att det en gång funnits så är det mer omvälvande för i alla fall politiker, militärer och religonsledare. Sannolikheten för detta borde vara liten och forskningschefen på NASA hetsar nog upp sig på bakterier.

Skulle intelligent liv dyka upp här så välkomnar jag dom om dom nu har goda avsikter. Vilket dom borde ha annars hade vi väl varit borta sedan länge så som vi härjar på planeten. Vi har nog en hel del att lära och då blir det nog stora problem för religoner och ledare.

Det är sensation om det är bakterier. Folk "lär knappast bry sig"..
Citera
2019-09-29, 21:23
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Finns det fortfarande tokstollar som tror att det inte finns liv på andra ställen än jordklotet?

Så länge man inte hittar några konkreta bevis eller starka indikationer, så ja. I princip alla vettiga människor har den inställningen. Dina beviskrav kanske räcker med att Billy Bob Wanka sett ljus på himlen under natten....andra har högre krav på bevis.
Citera
2019-09-29, 23:02
Medlem
Erik Östs avatar
-"men vi är inte redo” - !?

Jag har aldrig förstått det där att VI inte är redo ,
kan någon förklara varför det är så problematiskt ?

Att vi kanske inte är skapelsens krona?

Att det inte finns något utvalt folk ?

Eller vad är det?
Citera
2019-09-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det är sensation om det är bakterier. Folk "lär knappast bry sig"..
Det är säkert kul för forskare men vanliga människor bryr sig inte mycket över bakterier tror jag. I populärkultur så har ju liv på Mars varit nästan självklar för vanliga människor ända tills de första proberna nådde planeten och gjorde alla besvikna.

Själv hoppas jag på fossila spår efter liv för skulle något verkligen leva där så blir det ju problematiskt att exploatera planeten för mänskliga syften.

Som jag skrev, vissa grupper i samhället kommer att bry sig medans vanliga människor shoppar vidare med hopp om att dom är klimatsmarta. Det ska nog till rejäla "monster" om människor ska bry sig i dagens samhälle. Annat var det ju naturligtvis förr då fantasin kunde flöda och skapa gröna män och kanaler på andra planeter, nu har vi liksom annan kunskap och underhållning.
Citera
2019-09-30, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Många anser inte heller att det skulle vara en särskild världsnyhet om det rör sig om något mindre djur heller.

Detta med "intelligent liv" tvistar annars de flesta fortfarande om. De flesta skulle nog t ex inte anse att en daggmask faller in under "intelligent liv". På jorden finns väldigt många olika arter som är något knepiga att kalla för intelligenta överhuvudtaget.

Många forskare tror rentav att sk "enkelt liv" är ganska vanligt på andra planeter.

Den större frågan är vad som kan kallas liv och inte, var gränsen går. Är t ex ett träd liv? Vad skiljer en enkel mask från ett träd? Båda följer trots allt enkla mönster och kan inte direkt anses vara intelligenta ... osv.
För mig är allt som kan föröka sig själv och föra vidare ett arv liv. Intelligent liv är det som förstår eller vill förstå vad dom möter i världen enligt mig. Inte bara människor då på vår planet men människan är ju naturligvis högst upp på den skapelsesagan.

Så, i min värld är träd liv och så även en liten bakterie.
Citera
2019-09-30, 01:54
Bannlyst
NASA, the masters of Deception.

"inte redo" som i att de måste intuta oss en massa saker först. vilket bedrägeri!
Citera
2019-09-30, 03:08
Medlem
Sannolikt sitter de redan på bevis för liv på Mars.
Tolkar detta uttalande som ett sätt att förberada mänskligheten för liv på Mars.

Om det sen är bakterier, alger, mossa eller gröna gubbar det återstå att se.

Själv tror jag på bakterier, men det är principen att liv finns på annat håll än jorden som är den springande punkten och ev rubbar en del religösa cirklar bla.

Förövrigt, börjar det dyka upp mer och mer TROVÄRDIGA bilder från Mars som möjligtvis skulle kunna vara riktigt urgamla ruiner.
Liknande bilder har existerat länge, men där har man fått ha riktigt livlig fantasi ( enligt min subjektiva åsikt) för att se vad som påstås.

Skulle inte förvåna mig om Mars haft både liv och civilization för mycket länge sedan, kanske en del primitiva organismer finns kvar?
Citera
2019-09-30, 03:25
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Många anser inte heller att det skulle vara en särskild världsnyhet om det rör sig om något mindre djur heller.

Detta med "intelligent liv" tvistar annars de flesta fortfarande om. De flesta skulle nog t ex inte anse att en daggmask faller in under "intelligent liv". På jorden finns väldigt många olika arter som är något knepiga att kalla för intelligenta överhuvudtaget.

Många forskare tror rentav att sk "enkelt liv" är ganska vanligt på andra planeter.

Den större frågan är vad som kan kallas liv och inte, var gränsen går. Är t ex ett träd liv? Vad skiljer en enkel mask från ett träd? Båda följer trots allt enkla mönster och kan inte direkt anses vara intelligenta ... osv.

Precis!
Människan vill ha kommunikation, ett träd kommunicerar inte riktig som förfrågat med människan.
Citera
2019-09-30, 04:33
Medlem
ShouldBeFines avatar
Intelligent liv? Om det finns is finns det vatten och därmed liv, om det finns intelligent liv så kommer vi väl spränga dom innan vi tar över deras planet.
Citera
2019-09-30, 06:01
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Finns det fortfarande tokstollar som tror att det inte finns liv på andra ställen än jordklotet?
Björndjuret kan jag nämna som exempel som klarar betydligt mer i olika temperaturer och omgivningar som den skröpliga människan inte klarar.
Ja tyvärr finns det folk som på allvar tror att vi är de enda levande varelserna i hela universum. Astronomer har ju ganska nyligen upptäckt nya planeter utanför vårat solsystem som liknar jorden, där kan det absolut finnas liv.
Citera
2019-09-30, 06:59
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyZeus
Hämtat från Omni, citerar:

Nasas forskningschef: ”Nära att upptäcka liv på Mars – men vi är inte redo”

"Nasas forskningschef Jim Green tror att upptäckten av liv på Mars är nära. År 2021 kommer två farkoster från Nasa och Europeiska rymdstyrelsen ESA att nå Mars och det lär bara dröja månader innan de stöter på bevis, menar Green.

Han ifrågasätter dock om världen är redo.
– Det kommer att bli starten på ett helt nytt sätt att tänka. Jag tror inte att vi är beredda på resultatet, säger Green till Sunday Telegraph.
Enligt Green är upptäckten som ligger framför oss stor nog att jämföras med när astronomen Nikolaus Kopernikus slog fast att jorden kretsar runt solen på 1500-talet
– Det är fullständigt revolutionärt."

Intressant, tror ni att dom har funnit liv på mars och håller det hemligt än?
Hur kommer världen reagera om detta stämmer, kommer det bli kaos?

Det kommer inte förändra någonting!

Pengarna styr som vanligt. Att tro annorlunda är att tillskriva den mänskliga rasen intelligens och förmåga att styra över sitt eget liv.

Om något så kommer religiösa nissar tro ännu hårdare, för "vad mer är möjligt!".

Det finns inget stopp på människans tokigheter, det kommer bara användas i olika syften för att få mer kontroll, mer pengar, mer status hos eliten.
Kanske stjäla mer pengar från vanliga arbetare, typ "klimatkrisen är redan här, vi måste höja skatten med 50% så vi kan flytta ut i rymden, jaha har du inget att äta, men tänk på baaaarnen!"

Forskarna världen över är rätt naiva faktiskt som tror att bara de presenterar resultat så kommer vi på något sätt att använda den informationen till något positivt... så fel.
Någonting patenteras, förbjuds eller ägs av någon direkt.

Så länge världen styrs av maktgalna människor och den stora massan tillåter det. Då blir det som det blir.

Finns INGENTING som kommer förändra världen förutom om vi själva förändrar den, vilket vi inte kommer att göra. Möjligtvis när det är väldigt för sent kan vi börja bry oss.
Citera
2019-09-30, 07:19
Medlem
Jag tror han underskattar folks generella bildning och intresse. De flesta utgår redan från att vi kommer att hitta liv någon annanstans i planetsystemet. Det finns väldigt gynnsamma platser för liv såsom Jupiters måne Europa. Mars har säkert haft enkla livsformer någon gång, kanske var det till och med därifrån livet kom ursprungligen. I det stora hela spelar det inte så stor roll som han vill inbilla sig, tror jag.

Två ytterligare reflektioner:

1. Människor med ett specialintresse tenderar att tro att alla är lika begeistrade som de över varje liten upptäckt inom just deras område.
2. Forskningschefer behöver som alla andra ragga pengar. Tyvärr måste man tolka många av deras mest upphetsade uttalanden i ljuset av det.
Senast redigerad av Tillfkonto12 2019-09-30 kl. 07:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in