Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-02, 12:00
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Helladudanemej
Du vet ju inte vart jag står eftersom jag är obundet oberoende som Greta, jag är för att vi måste göra något åt klimatkrisen.
Trevligt att vissa filosofiska tankenötter skapar syntax error hos vissa.
Man kan höra trampet från gummistövlarna.

Jag är ledsen, men det var ju du som skrev att du hatar, inte jag. Hat är hat, oavsett allt annat.
2019-10-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
En sak ska du ha klart för dig - hon har ingen "moralisk skyldighet" alls att göra mer än vad hon redan har gjort. Hon är 16 år och har försökt att få sådana som dig att fatta. En nästan omöjlig uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jo, hon har en moralisk och politisk skyldighet att visa att hennes program (kapa 50% CO2 och fossilbränslen till 2030 och fortsätt neråt efter det, ersätt med grön energi osv) är *genomförbart* utan att föra med sig sina egna katastrofala konsekvenser, svält, krig, sjukdomar, ekonomisk kollaps... Och det bekräftandet börjar med att hon demonstrerar att vanligt folk, vanliga industrier, vanliga kommunikationer osv har en rimlig chans att leva under de villkoren utan att tvingas backa sin standard tillbaka till typ 1800-talet.

Om hon inte kan det, ens för egen del, trots exceptionellt goda förutsättningar(8alla vill ju skänka henne saker, sponsra henne och ge henne chans att agera "fripassagerare") så är hon en bluff.

Det är ett vanligt knep, att när någon säger vad som måste göras, så avkräver man den personen färdiga lösningar som inte heller ska kosta något. Det är ungefär lika intelligent som att när någon ropar "det brinner, vi måste ut!" att då avkräva av den personen färdiga lösningar på var vi ska bo istället. Innan vi utrymmer.
2019-10-02, 12:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Jag är ledsen, men det var ju du som skrev att du hatar, inte jag. Hat är hat, oavsett allt annat.
Intense dislike, varför försöker du dra paraleller till nazism. Du vet vad dom säger om de som först drar nazistkortet.

Visst kan man starkt ogilla någon som förstör ditt klimat, miljön, kommande generationers framtid för sin egen kortsiktiga vinnings skull.
Definitionen av ren och skär ondska.
The dark side.
2019-10-02, 12:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100tears
Hur ni sektmedlemmar ej kan ta till er vilka som ligger bakom Greta är ju bara så sjukt. Ingen tar er på allvar. Jag garvar högt varje dag när jag läser vad ni stollar skriver Sen så är ju IQ nånting som sektmedlemmar aldrig har haft. Jag har samlat alla era texter ni skrivit, lika så i klimat tråden. KOmemr lägga upp allt när ni får det svart på vitt vilken bluff Greta och klimathetsen är.
Vad duktig du är.
Men dom är ju redan samlade i trådarna.
2019-10-02, 12:16
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja. Man filmade även underlaget till följande video som blev färdigklippt 14:30 samma dag. Videon lanserades en halvtimma senare via #WeDontHaveTime

https://vimeo.com/363765403

/A
Tack för informationen! Men det var inte Renzhog som väckte idén med skolstrejk, utan en annan entreprenör som frågade vinnarna i SvD:s uppsatstävling. Bara Greta tyckte det var en bra idé.
2019-10-02, 12:16
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Nix, det har han inte skrivit. Däremot har det förekommit "hail Greta" i betydelsen "lyfta upp Greta" - och då är det något annat.

Det är milsvid skillnad på "Heil" och "hail" - olika språk, olika betydelse i sammanhanget.
Jag skrev ju att han skrev hail
2019-10-02, 12:23
Avstängd
Citat:
Det är ett vanligt knep, att när någon säger vad som måste göras, så avkräver man den personen färdiga lösningar som inte heller ska kosta något. Det är ungefär lika intelligent som att när någon ropar "det brinner, vi måste ut!" att då avkräva av den personen färdiga lösningar på var vi ska bo istället. Innan vi utrymmer.

Saken är den att Gretas möjligheter att resa verkligt CO2-fritt (något hon i praktiken misslyckas med i de flesta fall där det gäller litet längre resor, särskilt om man ser längre än bara till "att förflytta Greta från A till B" och tittar på hur farkosten har byggts, utrustning, besättning osv) är en direkt avspegling av den energiförsörjning och den teknologi vi har tillgång till i den moderna världen. Och dessa bygger helt överväldigande på flöden av fossil energi.

Bredband ute på havet - från en speedboat eller ett passagerarflygplan - är allt annat än fossilfritt, för att peka på en annan sak som Greta använde från sin segeltur. Att bygga och skjuta upp satelliter, att sätta upp och kyla serverhallar osv kostar raketbränsle, stål (som vid tillverkning genererar mycket CO2) - och massor med el, som inte kommer att vara grön el.

Vare sig du gillar det eller inte så är det som händer i det lokala fallet en spegling av hur den större strukturen med teknik, energiflöden osv ser ut.
2019-10-02, 12:24
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Nix, det har han inte skrivit. Däremot har det förekommit "hail Greta" i betydelsen "lyfta upp Greta" - och då är det något annat.

Det är milsvid skillnad på "Heil" och "hail" - olika språk, olika betydelse i sammanhanget.

Nej, de betyder egentligen exakt detsamma. Det är bara att det förstnämnda sedan en 75-80 år brukar associeras med en viss företeelse.
2019-10-02, 12:25
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Nej, inte är Greta skyldig att presentera färdiga lösningar.
De som är mest provocerade av henne och av miljörörelsen i stort brukar vara livrädda att behöva förändra sin livsstil det allra minsta. Därför förnekar de problemen rakt av.
Jag kan medge att det skulle kännas som en lättnad om koldioxidutsläppen inte var något problem för planeten. Tyvärr är det inte så. Det är patetiskt att se Gretahatarnas förmenta "vetenskapliga" invändningar.
Tillbaks till 1800-talet nej, självklart inte. Då visste man inte ens att kolutsläpp var skadligt.
2019-10-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zajj
Dom vill ha mer forskningsanslag för att fortsätta forska och detta om inte annat för att fortsatt ha jobb. Det ligger alltså i forskarnas intresse att vara oeniga och att inte ha hela bilden klar för sig redan.

Och även om forskarnas slutsatser om människans påverkan på klimatet och dess konsekvenser är osäkra, så är det väl bättre om mänskligheten tar det säkra före det osäkra och börjar försöka leva mer hållbart?

OK vad skall alla människor i EU göra för att leva mer hållbart. Skippa plastpåsen, sugrören, samåka ,återvinna men låta kolkraftverken köra för fullt.

Klimat-alarmister som Greta och andra har vi hört tillräckligt av och fått skam. Nu är det dags att agera i stället för mycket snack och lite verkstad.
Vem sätter igång ett hållbart leverne i EU ? EU-kommissionen ?
2019-10-02, 12:44
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
OK vad skall alla människor i EU göra för att leva mer hållbart. Skippa plastpåsen, sugrören, samåka ,återvinna men låta kolkraftverken köra för fullt.

Klimat-alarmister som Greta och andra har vi hört tillräckligt av och fått skam. Nu är det dags att agera i stället för mycket snack och lite verkstad.
Vem sätter igång ett hållbart leverne i EU ? EU-kommissionen ?

Självklart är det dags att agera, och det räcker inte att privata konsumenter lägger om sin livsstil.
Men det säger ju inte Greta heller. Hon gör vad hon kan för att få politiker och makthavare att lyssna.
2019-10-02, 12:44
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Är du säker på detta, för det var inte där hon satt första dagen. Den videon måste vara från ett senare tillfälle

Du har fel. Det var där hon satt första dagen.

Källa:
https://www.facebook.com/photo.php?f...55571937720736
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-02 kl. 12:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in