2019-10-04, 13:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Greta katalyserar ökad aktivitet bland alla som är oroade över utvecklingen, men som inte haft så mycket hopp att något skulle komma att hända eftersom så starka krafter har så mycket att förlora. Social tröghet gränsande till total orörlighet.
Jag var i många utvecklingsländer förra året och såg hur lokaltidningar tog upp Greta och hur lokalbefolkningen, barn, unga men också de äldre tog Greta och klimatkrisen på ett större allvar än vi då gjorde i den bortskämda världen.
Det var faktiskt utomlands jag snappade upp fenomenet Greta först. Hon har bidragit till mer aktivitet, det har naturligtvis funnits innan. Men Greta har lagt ytterligare en dimension till det hela. Små gretor finns i hela asien, sydamerika, och afrika. Och fattiga små barn kan också visa att dom också kan göra något. Trots fattigdom och hudfärg, det är trots allt de som drabbas hårdast av klimatkrisen.
Skamligt av välbärgade vita söndersupna köttslafsande fetton att flyga ner till deras länder samtidigt som man hånar dem för deras insatser att rädda klimatet för oss alla. Det är inte undra på att dom börjar tröttna på det. Dom gillar ju inte ens turister
2019-10-04, 13:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Inte alls, kursen finns, men är inget man ska tala så mycket om. Därför får detta vara min slutkommentar i ämnet!
Jag tror Greta är i behov av mer skydd i europa,ryssland och USA än i tex, sydamerika afrika och mexico.
Det är bland det priviligierade söndercurlade obildade vita som det största hotet finns.
2019-10-04, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Det är skrämmande att höra vanligt folk nedvärdera Greta Thunbergs ställnings-
tagande och även gå så långt som till rena personangrepp.
Greta har läst en hel del och därmed säkert tyckt sig se vad som vi måste göra
så vi inte fördärvar den enda boplatsen vi har.

När människor blir så hatiska såsom vissa har utalat sig om Greta är för
argumenten tryter.
I mina ögon tycker jag att det Greta säger är bland det klokaste som sagts
på länge och jag är ingen miljöaktivist men jag skulle faktiskt kunna bli det
bara förhennes kunnande, tro och engagemang lyser så klart.

Greta sitter inte på alla svar men hon har satt sig in och läst mycket i detta ämne
Vem av oss andra kan hävda att vi gjort detsamma.

Hur framtiden kommer att bli för oss alla vet ingen men vi vet betydligt mer om
våra framtida problem tack vare sådana personer som henne.
Så mitt råd är att försök att när Greta säger något så måste vi äldre försöka tänka
oss in i hur det var när vi var unga.

Om så många människor runt om i världen engagerar sig i denna fråga tack vare
henne måste det ligga en bra bit av sanning i det och den får vi inte oss serverade
varje dag.

Dr L
Tror på Greta!

Så en 16-åring har fullt grepp om helheten tillåt mig skratta, Greta och Malena tror ju att det går att ersätta fossila bränslen med vindkraftverk som bara tar några månader att bygga enligt dessa dårar. Dom är ju helt ute och cyklar men människor höjer dessa vänsteraktivister till skyarna, det är pinsamt.
Och så svamlet om att minska CO2-utsläppen med 50% till 2010 när 85% av världens energiproduktion kommer från fossila bränslen, det är inte möjligt att göra en minskning så snabbt ens om vi vill. Greta med anhang har inget omdöme och skämmer ut Sverige.
2019-10-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tror Greta är i behov av mer skydd i europa,ryssland och USA än i tex, sydamerika afrika och mexico.
Det är bland det priviligierade söndercurlade obildade vita som det största hotet finns.

dp
2019-10-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jag tror att Greta accepterar vetenskapliga fakta. Hon skulle bara bli glad om det visade sig finnas anledning till hopp. Men du slingrar dig angående koldioxiden. Luftfuktighet, moln och komplicerad värmeöverföring mellan hav och atmosfär har alltid funnits. Men set finns ingen annan känd energikälla i detta fall än solen och enligt Milankowitchcyklerna avtar solinstrålningen sedan 5000 år. Återstår att uppvärmnignen beror på en växthuseffekt. Och även om denna är svår att beräkna i praktiken så överenstämmer uppvärmningen bra med den teoretiska formeln.

Den historiska kopplingen mellan medeltemperatur och atmosfärisk koldioxid är att ökad solinstrålning ger varmare hav som då avger koldioxid som ger positiv feedback på uppvärmningen: alltså en nästan konstant mängd koldioxid som vandrar mellan hav och atmosfär. Nu har vi tillfört stora mängder koldioxid från uråldriga depåer och just nu upptar havet koldioxid trots att det bli varmare och varmare.

D.v.s. enligt vetenskapen, men kanske inte enligt alla bloggar, YT-kanaler och lobbyorganisationer.
Till skillnad från dig och Greta™, så vet jag hur IPCC har räknat fram klimatkänsligheten för CO2. Först trodde jag att jag hade missuppfattat något, så jag dubbel- och trippelkollade. Och det var precis så illa som jag befarade. Den som sätter tilltro till IPCC måste vara vetenskaplig analfabet, eller åtminstone kraftigt logiskt utmanad. Postmodernistisk klimatvetenskap är bara förnamnet...
2019-10-04, 13:54
Medlem
Citat:

En 100% felaktig analys, de få extrema individer i Europa, Ryssland och USA ska jämföras med tusentals människor som skulle råna Greta eller mörda henne för pengar utan att ha en aning om vem hon är nere i Sydamerika och Mexico eller Afrika.

Ingen koll från Gretasekten som vanligt.
2019-10-04, 13:58
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Till skillnad från dig och Greta™, så vet jag hur IPCC har räknat fram klimatkänsligheten för CO2. Först trodde jag att jag hade missuppfattat något, så jag dubbel- och trippelkollade. Och det var precis så illa som jag befarade. Den som sätter tilltro till IPCC måste vara vetenskaplig analfabet, eller åtminstone kraftigt logiskt utmanad. Postmodernistisk klimatvetenskap är bara förnamnet...
Det låter stort när troll skiter naturvetenskapligt kunnande.
2019-10-04, 14:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
En 100% felaktig analys, de få extrema individer i Europa, Ryssland och USA ska jämföras med tusentals människor som skulle råna Greta eller mörda henne för pengar utan att ha en aning om vem hon är nere i Sydamerika och Mexico eller Afrika.

Ingen koll från Gretasekten som vanligt.
Du saknar insikt i hurpass välkänd Greta är i vissa länder.
Extrema individer finns det gott om , bara och ta en titt här i tråden
2019-10-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Hm, svårt avgöra om det här är ironiskt eller allvarligt menat. Men hur det än är med det, skulle säga att det är rätt få ”vanliga” som tilltalas av såna här resonemang. De flesta fullvuxna har nog haft sitt ställningstagande i uppvärmningsfrågan klar innan Thunberg satte sig utanför riksdagshuset. Hon må ha en diagnos, men att ett barn av kulturelit sätter sig och protesterar, vem är egentligen överraskad?

Klart att aktivismvänstern omhuldar henne som sin maskot, men det är just det som får ”vanligt folk” att dra öronen åt sig. I den upplysta delen av världen i alla fall. Hon skulle kanske göra nytta i Moskva, Birmingham/Alabama eller Bangkok.

Jag irriterar mig på konceptet Greta, trots att vi sannolikt har liknande inställning till klimathotet. Om hon hetat Greta Johansson skulle jag nog respekterat henne. Men miljöfrågan är framför allt en svår och vuxen fråga som måste lösas på ett vuxet sätt.

Håller med. Hennes engagemang för klimatet är väl subjektivt äkta (om än mycket avskärmat, hon begriper t ex inte att passagerarflyg är en petitess i fråga om CO2-förbrukning jämfört med t ex produktion av cement och betong, uppvärmning av hus grundat på olja eller kol, eller elkraft genererad från olja) men om man tittar på hur hennes kampanj fungerar och hur hon agerar så är hon ändå ett "gullig flicka"-affischnamn för helt andra spelare som inte framträder öppet på samma sätt. De använder henne som alibi och maskot eftersom det inte anses okay att konfrontera en svag tonårstjej med gamla, oklara mentala diagnoser. Det kan jag inte känna någon respekt för: personerna bakom och runt om henne utnyttjar detta tabu på ett sätt som inte hade fungerat med en ´vuxen och utbildad person som drivit liknande teser.
2019-10-04, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Alla verkar vara överens om att klimatet försämras. (Utom jag som tycker det förbättras eftersom det blir varmare i Sverige). Men man har olika förklaringar till detta.
Och man grälar om dessa förklaringar.

Greta står för en typ av förklaring. Därför hatas hon av de som har en annan förklaring - eller som säger att man inte har någon sann/bra förklaring.

Men egentligen kommer det att vara egalt. När vatten översvämmar Göteborg. Då vill göteborgarna göra något åt det - vad som helst. Skiter i att gräla om vad som egentligen är orsaken.

Men nu vill en del bara gräla om orsakerna. Och skiter i konsekvenserna.
Förnekarna och Gretahatarna tycker: Eftersom vi inte till 100% VET vad som orsakar detta så finns det ingen anledning att göra något.

Har jag fel? Ni som bråkar på och om Greta? Månar ni om klimatet? Oroar ni er? Eller skiter ni idet?
Vill bara inte dra in på något bekvämlighet? Vill bara få fortsätta leva som ni gör?

Var lite ärliga!
(Själv tillhör jag nog den sistnämnda gruppen. Apres moi le Delugé. )

Fast Göteborg kommer inte att översvämmas, hela domedagsscenariot är uppdiktat, rena lögner. Ni är en sekt fast i masspsykosen, jag tycker synd om er.

Läs vad osynlige mannen skriver om klimatmodellerna m.m. Ni tror på falska gudar och den falska profeten Greta.
2019-10-04, 14:17
Medlem
Citat:

Du får väl jämföra hur många fattiga och desperata människor det finns i respektive världsdelar.

Kan sätta allting jag äger på att det är farligare i Sydamerika än i Europa.

Så du tror att någon som skriver här skulle kunna mörda Greta, är du helt från vettet.
2019-10-04, 14:18
Medlem
Citat:

Du får väl jämföra hur många fattiga och desperata människor det finns i respektive världsdelar.

Kan sätta allting jag äger på att det är farligare i Sydamerika än i Europa.

Så du tror att någon som skriver här skulle kunna mörda Greta, är du helt från vettet.
Du behöver ju hjälp med omdömet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in