Gretas kompisar i Extinction Rebellion inleder en två veckor lång kampanj med obstruktion, påträngande demonstrationer och sit-ins mitt i gatan i centrala London, tätt inpå regeringsbyggnaderna vid Whitehall, Trafalgar Square och 10 Downing Street. De kedjar fast sig vid tunga objekt., blockerar trafik, sätter upp en likvagn med en kista märkt "Our Future" (!) och så vidare.
Under en tidigare protestvåg från samma gäng i april försökte polisen undvika att bli provocerade, men om det fortsätter så här kommer det snart att gå hett till.
https://www.theguardian.com/uk-news/...downing-street
jag har sagt det redan för ett halvår sen och jag säger det igen: de här nätverken leker med elden - en del av dem *vill* ganska uppenbart ha konflikt och synlig konfrontation - och om polisen blir tvungna att ta i på skarpen för att skydda allmän säkerhet så kommer det att svida. Vanligt folk i England, oavsett politisk färg, har noll förståelse för att ett gäng moraliska pösmunkar till "demonstranter" blockerar gator och torg mitt i Londons politiska hjärta. I synnerhet i Brexit-tider (de här demonstranterna försöker naturligtvis åka snålskjuts på all uppmärksamhet kring Brexit och Boris Johnson, det är dubbelt så mycket journalister som vanligt i London just nu).