2019-10-08, 12:46
Medlem
wwrs avatar
Det verkar ha uppkommit en spricka i fasaden. Maffian kan ha en avhoppare. Boris tar chansen.

De 28 länderna tycker inte lika i denna fråga och då kraschar systemet.

Koloss på lerfötter är vad EU är.

Citat:
GO HUNGARY Boris Johnson ‘hopes Hungary will block Brexit extension request so Britain can leave the EU by Oct 31 with or without a deal’
https://www.thesun.co.uk/news/100729...xit-extension/
Senast redigerad av wwr 2019-10-08 kl. 12:52.
Citera
2019-10-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror fortfarande att han till sist kommer tvingas avgå. För jag tror inte att han kommer be om förlängning. Det har visserligen kommit motstridiga uppgifter om det... Men från Boris egna mun och penna har endast, upprepade gånger, kommit utsaga om att han inte kommer be om förlängning.

Jag tror inte han kommer avgå just nu. Men det är ju en intressant fråga vad han har att göra på toppmötet eftersom hans förslag nu är så hårt nedskjutet (åtminstone som guardian beskriver det).

Enligt Telegraph kommer han gå till HD för att slippa be om förlängning : (FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

Hehe, Guardians val av bild här markerar verkligen att det är damen Merkel som leder marschen medan en bekymrad och mulen Boris följer bakom henne. Och fotot togs redan i augusti, före "helvetesmånaden" september.

https://www.theguardian.com/politics...sion-live-news
Citera
2019-10-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Vem skulle då kunna ta över?

En möjlig utveckling är att oppositionen röstar bort Boris och låter en opolitisk teknokrat eller kompromisskandidat ta över vars enda uppgift skulle vara att säkra en förlängning med EU och sedan agera interimsregering tills ett nytt val hållits.

Tror Boris skulle gilla en sådan utveckling. Han tvingas bort istället för att själv avgå, han kan skylla utebliven Brexit på oppositionen och peka finger i största allmänhet under valrörelsen. Tror han vinner valet vid ett sådant scenario.
Citera
2019-10-08, 13:46
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Men då menar du att Boris nästa vecka kommer be om förlängning!?
Det tror jag faktiskt (men är inte helt 100), men jag pratade rent allmänt om hur "avsättandet" skulle kunna gå till. För att ens kunna försöka avsätta honom behöver man väl någon motkandidat. Finns det verkligen någon (var min fråga)?

Om förlängningen blir eller inte av tycker jag faktiskt är inte av någon större vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
En möjlig utveckling är att oppositionen röstar bort Boris och låter en opolitisk teknokrat eller kompromisskandidat ta över vars enda uppgift skulle vara att säkra en förlängning med EU och sedan agera interimsregering tills ett nytt val hållits.

Tror Boris skulle gilla en sådan utveckling. Han tvingas bort istället för att själv avgå, han kan skylla utebliven Brexit på oppositionen och peka finger i största allmänhet under valrörelsen. Tror han vinner valet vid ett sådant scenario.

Japp. Jag tror att det redan har diskuterats det där med "opolitisk teknokrat eller kompromisskandidat", men har avfärdats just pga den anledning du tar upp, dvs att Boris isf skulle gynnas. De får kanske högre press på sig ifall Boris vägrar be om förlängning... Vi får se.

Och rent allmänt så har nästan allt fr.o.m Boris blev PM handlat om att visa inför kommande val. Boris försöker ge sken av att han är redo att göra allt för att genomföra Brexit. Detsamma gäller det senaste dödfödda förslaget han skickat till EU.
Citera
2019-10-08, 13:59
Medlem
wwrs avatar
Verkligheten överträffar dikten. Nu funderar man alltså på att ställa in verksamheten för regeringen.

Bercow var ju föreslagen som "nattvakt" men Labour dömde ut honom och även Grieve gjorde det, vad jag minns. Kanske hans klistermärke på bilen "Bo---cks to Brexit" bidragit

Storbritanniens ledare ber ungrarna att inte ge honom det han tvingas be om. Ungrarna vågar kanske inte låta bli att ge honom det eftersom de stora bestämmer även om ingen vill medge det.
Citat:
“A few large western European member states really want to put an end to this and want it decided one way or another, so probably it won’t be our decision that will be key on this issue.”

-- Ungerns utrikesminister
https://www.independent.co.uk/news/u...-a9104566.html

Och allt bara för att Storbritannien vill lämna organisationen. EU och ländernas politiker har vuxit samman i en sjuk förening där länderna förlorat sitt oberoende
Senast redigerad av wwr 2019-10-08 kl. 14:16.
Citera
2019-10-08, 16:15
Medlem
Gove sa nyss i commons att de kunde ha customs checks vid företag i stället för vid gränsen. Så hur kommer det att fungera, och till vilken kostnad?

Ponera att en tullare kommer till ett företag som säger att de ska exportera en pall. Han gör sitt jobb och vinkar hejdå. men sen lastar de 29 pallar till, som de INTE betalar avgiften för, för att de vet att det inte blir några fler kontroller ända fram till mottagaren!

Plomber? Jovisst, men det funkar bara om en tullare använder government issued plomber (som kan förfalskas) OCH en annan tullare bryter och kollar plomben hos mottagaren också! Därför krävs kontroller vid gränsen. Dessutom är Irland och Nordirland relativt små länder, så det blir nästan aldrig full loads utan oftast part loads med kanske 5 kunder på samma flak. Du bryter plomben hos den första kunden, men vem ansvarar för lasten sedan?

Blow Jobsins regering förstår helt enkelt inte the finer details (läs grunderna) för hur transporter går till. För att få ett sånt förslag att fungera krävs lokaler, tjänstebilar, personal och hans moster. Inte undra på att EU deems it unworkable.
Citera
2019-10-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Trams. Oppositionen är inte så korkade. Det vore dock Boris våta dröm om de agerade så.

Labour har redan lovat en ny folkomröstning om Brexit om de får makten. Inte alls trams.
Citera
2019-10-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Verkligheten överträffar dikten. Nu funderar man alltså på att ställa in verksamheten för regeringen.

Bercow var ju föreslagen som "nattvakt" men Labour dömde ut honom och även Grieve gjorde det, vad jag minns. Kanske hans klistermärke på bilen "Bo---cks to Brexit" bidragit

Storbritanniens ledare ber ungrarna att inte ge honom det han tvingas be om. Ungrarna vågar kanske inte låta bli att ge honom det eftersom de stora bestämmer även om ingen vill medge det.

Och allt bara för att Storbritannien vill lämna organisationen. EU och ländernas politiker har vuxit samman i en sjuk förening där länderna förlorat sitt oberoende

Parlamentet är folkviljan men verkar som du har noll respekt för folkviljan. Då kan vi lika gärna ställa in Brexit om nu folkviljan inte spelar någon roll
Citera
2019-10-08, 17:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Vad är det du avser med "att ställa in verksamheten för regeringen"?

Att parlamentet lägger misstroendevotum mot Boris!?
Citera
2019-10-08, 21:19
Medlem
FlashyBears avatar
Det sägs nu att Boris & Regeringen kanske felciterade Merkel för att vinna "Stupid Blame Game" som Tusk uttryckte det. För "domestic usage" säger man. Merkel är väl ganska impopulär i UK.

BBC:
Citat:
No-one really wants to comment directly on this phone call - certainly not Berlin - but talking to EU officials and diplomats in Brussels, there is considerable scepticism.

That's because the words attributed to Angela Merkel do not reflect the EU's agreed language.

For one, Mrs Merkel and the EU have repeatedly said they will keep talking to the last second and will not pull the plug before that.

And secondly, the No 10 source claims the EU wants to keep Northern Ireland permanently "trapped" in the customs union - Brussels insists it doesn't want that at all, it just wants the option for Northern Ireland stay inside temporarily until something else is worked out.

So as I say, scepticism. It could be a misinterpretation or it could be a deliberate bit of spin, because we're now entering into a blame game about whose fault it is that progress isn't being made.
Citera
2019-10-09, 01:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Vad är det du avser med "att ställa in verksamheten för regeringen"?

Att parlamentet lägger misstroendevotum mot Boris!?
Jag tycker du frågar det som redan framgår av mina inlägg.

Parlamentet försöker styra regeringens agerande med en lag vilket gör att domstolar politiseras och avgör landets framtid.

Politikerna är korrumperade genom bl.a EU. Nu har man övervägt att försöka tillsätta en expeditionsministär. Det skulle alltså betyda att en tredje premiärminister får avgå pga Brexit och regeringen inte kan fatta beslut normalt. Politikerna klarar inte att fatta beslut rörande EU, landets styre lamslås. En expeditionsministär kan inte bedriva normal verksamhet.

Citat:
The divisive Commons Speaker John Bercow has been suggested as a potential caretaker Prime Minister in a desperate attempt to form a “government of national unity” to prevent a no-deal Brexit.
https://inews.co.uk/news/politics/br...l-unity-644751
Senast redigerad av wwr 2019-10-09 kl. 01:55.
Citera
2019-10-09, 01:47
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det talas om kris och tullar och massa skit.

Men Norge och Schweiz är inte med och det funkar jättebra ändå.

Rumänien och Bulgarien är med i EU och hur bra går det? "-Hej hej, har du en krona?"

Kandidatländer är t.ex. Turkiet, Makedonien och Albanien, NEJ NEJ NEJ

Jag tror BREXIT är rätt väg. Vi behöver ett nytt sätt att samverka men knappast genom att köra ut miljarder till andra länder och sedan våldtas av flyktingar. JA till SWEEXIT.

EU behövde en knäpp på näsan för att vakna till, nu fick man en redig spark i röven, så JA detta kan bli bra. Lite svängningar på börsen så de redan rika kan bli rikare med att göra lite snabba klipp, sen lungnar det ner sig. Om ett år är det mesta som vanligt igen...........
.......sen e de vår tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in