Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Men då menar du att Boris nästa vecka kommer be om förlängning!?
Det tror jag faktiskt (men är inte helt 100), men jag pratade rent allmänt om hur "avsättandet" skulle kunna gå till. För att ens kunna försöka avsätta honom behöver man väl någon motkandidat. Finns det verkligen någon (var min fråga)?
Om förlängningen blir eller inte av tycker jag faktiskt är inte av någon större vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tobiaslundin
En möjlig utveckling är att oppositionen röstar bort Boris och låter en opolitisk teknokrat eller kompromisskandidat ta över vars enda uppgift skulle vara att säkra en förlängning med EU och sedan agera interimsregering tills ett nytt val hållits.
Tror Boris skulle gilla en sådan utveckling. Han tvingas bort istället för att själv avgå, han kan skylla utebliven Brexit på oppositionen och peka finger i största allmänhet under valrörelsen. Tror han vinner valet vid ett sådant scenario.
Japp. Jag tror att det redan har diskuterats det där med "opolitisk teknokrat eller kompromisskandidat", men har avfärdats just pga den anledning du tar upp, dvs att Boris isf skulle gynnas. De får kanske högre press på sig ifall Boris vägrar be om förlängning... Vi får se.
Och rent allmänt så har nästan allt fr.o.m Boris blev PM handlat om att visa inför kommande val. Boris försöker ge sken av att han är redo att göra allt för att genomföra Brexit. Detsamma gäller det senaste dödfödda förslaget han skickat till EU.