Den här tråden har sedan länge blivit alldeles för mycket av en catch-all-tråd om Greta, "klimatrörelsen", media, energifrågor och Gretas bakgrund (trots ansträngningar från moderatorerna).
Jag föreslog i en post för några veckor sedan att det behövdes några andra trådar på andra delfora (t ex medieforumet) som kunde ta hand om dessa frågor på ett bättre sätt - frågor vars viktigaste fokus inte är Greta personligen. Den posten plockades bort av en ivrig mod, men jag kan väl dra igen ungefär vad jag föreslog då:
1) en tråd om
nätverket runt och bakom Greta, de som är nära involverade med Gretas kampanj, inklusive föräldrar och PR-byråer, eller stöder/sponsrar den (både ekonomiskt stöd och via media). Vilka är de, hur jobbar de och vad är deras avsikter?
2) en tråd om
vad en "radikal avkarbonisering av världen" a la Greta - 50% kapning av CO2-utsläppen till 2030 och vidare neråt, ingen kärnkraft utan bara förnyelsebar energi, starkt minskad köttproduktion, på sikt nära totalstopp för fossila bränslen osv -
realistiskt sett skulle innebära för teknologi, världsekonomi, kommunikationer och livsstil, i Europa och i världen i stort. Kan man göra så här stora förändringar utan att det märks, och utan att också slakta stora delar av industrialismen som vi känner den?
3) en tråd om
Gretarörelsen och demokratin. Är det en vitalisering av demokratin vi ser eller tvärtom ett hot mot den verkliga demokratin, mot debatten och en glidning mot grön diktatur och/eller dumpopulism?
4) en tråd om varför figurer som Greta, Zara Larsson, unga influencers, politiker och artister, oftast tjejer - Blondinbella, Jan-Emanuel, Maria Sveland, Soran Ismail m fl -
får så extremt mycket utrymme i Sverige, lyfts fram så totalt av media och dessutom behandlas som tunga auktoriteter i samhälls- och kulturfrågor? Varför har detta slags bondfångeri så bördig jordmån just här i Sverige?
Några kommentarer?