2019-10-20, 12:48
Medlem
theanthropologists avatar
fel
2019-10-20, 12:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Att vi skall lyssna på forskarna?

Den frågan/svaret kom mot slutet.

Jag gissar att när journalisten började kalla Greta för mentalsjuk så började de ana hans egentliga avsikter och ville inte vara med längre. Innan dess var ju stämningen ganska god och Greta svarade ju ganska utförligt på exempelvis frågan om varför hon är just i USA/Kanada och inte i Kina/Indien/Saudi-Arabien.

0.21 - 1.35
https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=FNnHfVhrcFI

Behandlar man Greta med respekt så får man nog svar på många frågor.
Senast redigerad av -Info- 2019-10-20 kl. 12:51.
2019-10-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Ja, varför följer du inte Gretas råd och läser in dig på befintlig forskning istället för att agera propagandist för bloggare, youtubare och lobbyister?

Att ni innehar ett gravt sektbeteende påvisas än mer, eran profet klarar endast av att besvara med "lyssna på forskarna" därefter viker hon/dom undan.

Hur ser den reala lösningen ut, hur skall vi implementera åtgärderna som krävs etc..?
2019-10-20, 12:51
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Det är ju en skvallertråd men jag tycker att det är suspekt att skriva hundratals inlägg som tar upp negativa saker, påhittade eller med källa, utan att visa någon som helst nyansering i bilden. Inte ens en positiv bisats.

En del beskriver henne som ett monster som de hoppas kommer att dö snart. Andra är välartade på ytan men pepprar på med negativa attityder som i ett skyttegravskrig.

Att kalle henne en söt liten ikon skulle aldrig falla dem in.

Att skriva att någon ska dö är bortom det vi diskuterar här, så där håller jag fullkomligt med dig. Mitt intresse ligger i vad allmänheten väljer för källor till deras världsuppfattning, och väljer man barn framför etablerade forskare eller mer vetande personer så gör det mig orolig. Sen kan Greta självklart ha bra åsikter och poänger, som borde lyftas fram vilket också görs.

Men det jag menar är att det finns andra personer som faktiskt gör något och kommer med konkreta förslag till förändring och förbättring som inte alls lyfts fram som henne eller får samma mediala uppmärksamhet - unga innovativa personer, ett fenomen som ligger till grund för min diskussion och tankar.

Jag tror heller aldrig att de skulle kalla henne en "söt liten ikon", vilket jag inte heller gör. Men det är nog det som fångar de flestas uppmärksamhet, de som hakar på det hela utan vare sig kritisk perspektiv eller källkritisk granskning.
2019-10-20, 12:58
Medlem
Citat:
Det är ju en skvallertråd men jag tycker att det är suspekt att skriva hundratals inlägg som tar upp negativa saker, påhittade eller med källa, utan att visa någon som helst nyansering i bilden. Inte ens en positiv bisats.

En del beskriver henne som ett monster som de hoppas kommer att dö snart. Andra är välartade på ytan men pepprar på med negativa attityder som i ett skyttegravskrig.

Att kalle henne en söt liten ikon skulle aldrig falla dem in.

Citat. negativa attityder som i ett skyttegravskrig.

Hvem starter skyttegravskrig?:

https://m.youtube.com/watch?v=ZqT5agbB8cc
2019-10-20, 12:59
Medlem
Giant Squids avatar
Kommer hon hinna med att besöka alla coola platser och lokala FFF avdelningar i central och sydamerika. Dags och bege sig söderut snart om hon samtidigt ska till mötet i Santiago.
Men hon kanske stannar kvar efter det och turnerar i tex, Chile, Peru, Equador, Colombia och Bolivia där FFF växer dag för dag.

Läsvärt om Nina Py som startade den första FFF chaptern i Bolivia.

La Greta Thunberg boliviana

https://www.paginasiete.bo/gente/201...na-234896.html
Citat:
Pedestrians and merchants around the Plaza del Bicentenario seem perplexed on this sunny morning, when hundreds of teenagers get underway. In a loud and determined voice they shout in chorus "Pachamama, pachamama, they don't take care of you, they don't love you".

It is not alone with these demands to the Bolivian Government. Fridays For Future demonstrations have already been carried out in Santa Cruz, Cochabamba, Sucre, Potosí, Oruro, Coroico, Villamontes and Riberalta - with a tendency to increase in number
2019-10-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den frågan/svaret kom mot slutet.

Jag gissar att när journalisten började kalla Greta för mentalsjuk så började de ana hans egentliga avsikter och ville inte vara med längre. Innan dess var ju stämningen ganska god och Greta svarade ju ganska utförligt på exempelvis frågan om varför hon är just i USA/Kanada och inte i Kina/Indien/Saudi-Arabien.

0.21 - 1.35
https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=FNnHfVhrcFI

Behandlar man Greta med respekt så får man nog svar på många frågor.

Så det räcker med att hon konstant besvarar "lyssna på forskarna" samt politikernas ansvar?
2019-10-20, 13:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Så det räcker med att hon konstant besvarar "lyssna på forskarna" samt politikernas ansvar?

Inget du nämner tas upp mellan 0.21 - 1.35 då samtalet fortfarande är normalt och vänskapligt:

https://youtu.be/FNnHfVhrcFI?t=21

Denna sekvens visar hur bra det går om man visar Greta respekt.

Frågan varför hon är USA/Kanada men inte i Kina/Indien/Saudi-Arabien brukar ses som en kritisk fråga, men frågar man detta med respekt så får man svar. Han hade säkert fått bra svar på flera frågor om han fortsatt visa respekt.
2019-10-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Inget du nämner tas upp mellan 0.21 - 1.35 då samtalet fortfarande är normalt och vänskapligt:

https://youtu.be/FNnHfVhrcFI?t=21

Denna sekvens visar hur bra det går om man visar Greta respekt.

Frågan varför hon är USA/Kanada men inte i Kina/Indien/Saudi-Arabien brukar ses som en kritisk fråga, men frågar man detta med respekt så får man svar. Han hade säkert fått bra svar på flera frågor om han fortsatt visa respekt.

Hopplöst att föra en konstruktiv dialog med personer som har förutbestämda åsikter samt förutfattad världsbild (bubbla).
2019-10-20, 13:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Märkligt att ni drar in SD hela tiden, är det någon slag försvarsmekanism eller tar ni för givet att alla som ifrågasätter agendan är automatiskt extremhöger?

Vad har bekämpa med saken att göra, än en gång varför får man inte ställa motfrågor?

Det är väl lika korkat att man bekämpar personen Jimmy Åkeson som att man bekämpar personen Greta Thunberg. Just nu har vi bara JÅ i svensk politik som blir bekämpad, så det är svårt at hitta andra exempel.

Tidigare hade vi Åsa Romson som själv gjorde riktigt dumma val i livet som att tanka båten med skattefri diesel, måla båten med förbjuden bottenfärg, etc. Då är det relevant att bekämpa personen kan jag tycka.

Varken JÅ eller GT gör några allvarligare klavertramp.
(Kanske trampar de i något musettdragspel ibland.)
2019-10-20, 13:17
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
Att skriva att någon ska dö är bortom det vi diskuterar här, så där håller jag fullkomligt med dig. Mitt intresse ligger i vad allmänheten väljer för källor till deras världsuppfattning, och väljer man barn framför etablerade forskare eller mer vetande personer så gör det mig orolig. Sen kan Greta självklart ha bra åsikter och poänger, som borde lyftas fram vilket också görs.

Men det jag menar är att det finns andra personer som faktiskt gör något och kommer med konkreta förslag till förändring och förbättring som inte alls lyfts fram som henne eller får samma mediala uppmärksamhet - unga innovativa personer, ett fenomen som ligger till grund för min diskussion och tankar.

Jag tror heller aldrig att de skulle kalla henne en "söt liten ikon", vilket jag inte heller gör. Men det är nog det som fångar de flestas uppmärksamhet, de som hakar på det hela utan vare sig kritisk perspektiv eller källkritisk granskning.
Greta har blivit uppmärksammad, det är dagens sanning, men på vilket sätt motverkar detta att andra "lyfts fram"? Journalister, läsare, surfare och makthavare uppmärksammar Greta av eget intresse, inte därför atf vi är lurade eller styrda av någon som hellre borde styra fram kunnigare vuxna.

Det är naturligt att inte allt och alla uppmärksammas utan att det är en urvalsprocess, men som bekant är det inte helt ovanligt att olika företeelser blir virala nästan samtidigt. Många vill kunna styra vad som ska bli viralt, men jag betvivlar att någon lyckats.

Men den attityden finns, att Greta står i vägen för andra. Lite jantelag tycker jag.
2019-10-20, 13:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Hopplöst att föra en konstruktiv dialog med personer som har förutbestämda åsikter samt förutfattad världsbild (bubbla).

Nej. Min logik är väldigt enkel och självklar. Och videoklippet visar detta också klart och tydligt:

Visar man Greta respekt så får man svar på sina frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in