Citat:
Ursprungligen postat av
theanthropologist
Det är ju en skvallertråd men jag tycker att det är suspekt att skriva hundratals inlägg som tar upp negativa saker, påhittade eller med källa, utan att visa någon som helst nyansering i bilden. Inte ens en positiv bisats.
En del beskriver henne som ett monster som de hoppas kommer att dö snart. Andra är välartade på ytan men pepprar på med negativa attityder som i ett skyttegravskrig.
Att kalle henne en söt liten ikon skulle aldrig falla dem in.
Att skriva att någon ska dö är bortom det vi diskuterar här, så där håller jag fullkomligt med dig. Mitt intresse ligger i vad allmänheten väljer för källor till deras världsuppfattning, och väljer man barn framför etablerade forskare eller mer vetande personer så gör det mig orolig. Sen kan Greta självklart ha bra åsikter och poänger, som borde lyftas fram vilket också görs.
Men det jag menar är att det finns andra personer som faktiskt gör något och kommer med konkreta förslag till förändring och förbättring som inte alls lyfts fram som henne eller får samma mediala uppmärksamhet - unga innovativa personer, ett fenomen som ligger till grund för min diskussion och tankar.
Jag tror heller aldrig att de skulle kalla henne en "söt liten ikon", vilket jag inte heller gör. Men det är nog det som fångar de flestas uppmärksamhet, de som hakar på det hela utan vare sig kritisk perspektiv eller källkritisk granskning.