Citat:
Ursprungligen postat av
theanthropologist
Greta skulle inte behöva göra det här. Åka från stad till stad och från land till land för att informera om fossila bränslens inverkan på klimatet. Det borde massmedia, politiker och skolor göra istället. Vetenskapsmän borde berätta om forskningsresultaten på radio och i TV. Och militären och organisationer som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap borde ha klimatåtgärder som huvuduppgift.
Men så är det inte och så kommer det nog inte heller att bli. Istället måste Greta oskyddad och trakasserad göra vad hon kan för att informera och aktivera världens folk. Alltmer utsatt och allt fräckare påhoppad och förföljd av personer som tjänar vinstmaskinernas kortsiktiga intressen.
Det är en skamlig värld vi lever i och världens herrar har snart inga lögner kvar.
Så kan man ju också se det. Greta är en självuppoffrande stackare, den enda som är villig att lida för att rädda planeten från undergång.
Sen finns det en variant som hävdar att Greta- rörelsens kritiker bara är avundsjuka på hennes resa med lyxbåt, på alla kändisar hon får träffa, på alla hyllningar och uppmärksamhet hon får.
Ni har väldigt bristande fantasi, måste jag säga. Ni förstår inte att en stor del av kritiken riktas mot att hon skrämmer upp barn med sina undergångsskildringar.
Hon anklagar världens ledare för ”the fear I feel every day” men drar sig inte för att göra sina små medsystrar och -bröder lika rädda. Med påståenden som inte alls är underbyggda av världens ledande forskarkår osv.
Om hon ska fortsätta att hota journalister som ställer lite jobbiga frågor med polis lär hon inte bli populär i den gruppen heller. Och de har makt.
Själv tror inte jag att Trump, Putin och oljebolagen är de som har mest att frukta. Jag tror det är ”vanligt folk”. När de förstår att Gretas radikala krav på snabb minskning av fossila bränslen (= unprecedented changes in all aspects of society) kommer att innebära bl.a sänkt levnadsstandard, massarbetslöshet och fortsatt ”eco anxiety” hos deras barn så ökar risken för att de vänder henne och miljöpartierna ryggen - och går till höger.
Vi får se de närmaste åren.