Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-11, 13:40
Moderator
-Info-s avatar
Greta har skrämt upp världens manliga ledare, enligt Hillary Clinton:

Citat:
Greta Thunberg has scared male world leaders, says Hillary Clinton

“It’s been fascinating to watch how scared a lot of grown male leaders are of this young 16-year-old girl.”

https://www.standard.co.uk/news/worl...-a4283766.html
https://news.sky.com/story/hillary-c...nberg-11859170

Hillarys dotter Chelsea Clinton beundrar Greta och menar att många angriper Greta eftersom de inte kan attackera vetenskapen:

Citat:
Her daughter, 39, told the Royal Festival Hall on the South Bank she admired Thunberg’s “fearlessness” in campaigning.

“In our country there are a lot of people who are attacking her because they can’t attack the data, they can’t attack the science,” she added.
2019-11-11, 13:50
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajj
Nu är ju inte Greta direkt okunnig när det gäller klimatfrågan. Hon har verkligen satt sig in i det här, till skillnad mot så många andra som olyckligt nog tror sig veta bättre efter att ha läst lite på Samnytt och liknande högst opålitliga sajter. Det här finner jag lite komiskt mitt i all tragik.

Sen undrar jag vad det finns för belägg för påståendet att Greta skulle vara styrd utav andra. Jag undrar inte varför man själv tar för givet att det är så, för det finner jag varken märkligt eller intressant.

Ja, hon är verkligen jättekunnig, hon har ju både läst några artiklar i DN och sett några dokumentärer,
Inte många som når upp till den kunskapsnivån.
2019-11-11, 14:01
Medlem
Citat:
Nu är ju inte Greta direkt okunnig när det gäller klimatfrågan. Hon har verkligen satt sig in i det här, till skillnad mot så många andra som olyckligt nog tror sig veta bättre efter att ha läst lite på Samnytt och liknande högst opålitliga sajter. Det här finner jag lite komiskt mitt i all tragik.

Sen undrar jag vad det finns för belägg för påståendet att Greta skulle vara styrd utav andra. Jag undrar inte varför man själv tar för givet att det är så, för det finner jag varken märkligt eller intressant.

Vi talar ändå om en person med en massa diagnoser och som går i särskola som helt plötsligt blivit hela världens klimatguru. Hur befängt är inte det?

Så du tror verkligen att autistiska Greta helt på egen hand utan stöd och uppbackning har skapat hela Gretafenomenet? Hennes föräldrar har ju understött henne genom allt detta, sedan har hon uppbackning av andra personer och organisationer som Fridaysforfuture osv som stödjer hennes verksamhet.
2019-11-11, 14:15
Medlem
Citat:

Greta kan inte besvara frågor som hon inte har förberett svaret på. Det blir enbart papegojarapande av inlärda texter när Greta framträder. Greta läser men förstår inte.
2019-11-11, 14:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vi talar ändå om en person med en massa diagnoser och som går i särskola som helt plötsligt blivit hela världens klimatguru. Hur befängt är inte det?

Nej. Inte särskola. Utan hon har vissa tider gått i en resursskola.

Stor skillnad.

I en resursskola går personer med normal eller hög intelligens, men är t.ex autistiska (har t.ex asperger).
2019-11-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
Ja, hon är verkligen jättekunnig, hon har ju både läst några artiklar i DN och sett några dokumentärer,
Inte många som når upp till den kunskapsnivån.

Hon har specialstuderat ämnet under flera års tid, med sitt aspergerfokus (asperger är ingen hjärnskada btw) och med sitt fotografiska minne.
2019-11-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Så du tror verkligen att autistiska Greta helt på egen hand utan stöd och uppbackning har skapat hela Gretafenomenet? Hennes föräldrar har ju understött henne genom allt detta, sedan har hon uppbackning av andra personer och organisationer som Fridaysforfuture osv som stödjer hennes verksamhet.

Hon är genuin i detta och det är ingen som talar om för henne vad hon skall göra (förutom här på flashback då) eller vad hon skall säga. Men sen är det klart att hon fått stöd och hjälp på olika vis, det har jag inte sagt något om. FridaysForFuture har hon ju själv skapat så det vore väl konstigt om dom inte skulle stödja henne?
2019-11-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Greta kan inte besvara frågor som hon inte har förberett svaret på. Det blir enbart papegojarapande av inlärda texter när Greta framträder. Greta läser men förstår inte.
Det är inte mitt intryck utav henne. Hon är ganska typisk för en person med en typ utav asperger som ligger ganska långt in i det autistiska spektrumet. Greta vill begrunda frågor ordentligt innan hon svarar och om det behövs kolla upp fakta, men får hon en fråga hon redan funderat mycket på så kan hon ju svara omedelbart förstås. Det här mentala djupet gör även att det blir svårt för henne om man ställer mer än en fråga till henne på en och samma gång, så det brukar hon be dom att inte göra inför en presskonferans. Om du läser intervjuer med henne kanske hennes klartänkande och djupa kunskap framgår för dig.
2019-11-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Du skall nog inte tro på hur media vinklar saker, vänstern vilket msm är en del av jobbar alltid med agendor och propaganda.

IATA och ICAO (IATAs kommersiella gren) är inte precis vänster, om man nu uttrycker det milt.
Så ditt agendatänkande kan du nog kasta ut genom fönstret.
Förutom det så är många flygbolag statliga i dess respektive länder, och en nationell stolthet.
Plus att flygbolagen sysselsätter mycket arbetskraft runtom i Världen.
Denna arbetskraft kan man inte bara räkna bort så där, att alla skulle bli arbetslösa över en dag, typ
Man vill förstås att all flygtrafik ska fungera så smidigt som möjligt och utan olyckor.
Och utan störningar inne på flygplatserna utav galna demonstranter, så att en hel flygplats måste stänga ner. Vad gör man då med alla resenärer som väntar ?
Finns ju inte hotellrum åt alla då heller ?
IATA är alltså vilka som helst, utan de representerar inte bara alla resenärer, alla anställda inom flygindustrin, utan även alla dem som lever av turismen. Vilket måste handla om miljontals människor Världen över

Såklart att IATA är oroade, flygbolagen har jobbat mycket de senaste 40-50 åren på att minska bränsleförbrukningen per person och mil, till att bli ungefär i paritet med att du skulle åka EU-moppe samma sträcka. Och kineser och indier kommer att utöka sitt flygresande mycket de närmaste åren.
Ryssland struntar nog helt i Greta-effekten, de har så långa avstånd inom Ryssland ändå att det inte skulle finnas pengar ändå att lägga järnväg överallt.

Tex i Indien om du ska åka tåg ifrån södra Indien till norra Indien så tar det faktiskt nästan tre dygn att åka den sträckan, trots att tågen är rätt så snabba. Marken och geografin lämpar sig inte något vidare för snabbtåg, det skulle bli sjukt dyrt på så långa sträckor.
Plus att flyget ändå sväljer fler passagerare per dygn än vad en snabbtågslinje klarar av.
Greta glömmer faktiskt att Jorden är jättestor och att det finns bara ett praktiskt sätt att överbrygga de enorma avstånd det handlar om och det är att flyga

Möjligen blir hon medveten om det nu om hon nu ska segla tillbaks

Citat:
Men Samnytt är trovärdig? Som när dom tillsammans med liknande högst tvivelaktiga medier påstår att klimatforskaren Michael Mann är fälld för bedrägeri trots att så inte skett? Greta borde sluta tänka själv och enbart ta till sig utav sådana källor?

Här är domstolsprotokollet:

https://www.bccourts.ca/jdb-txt/sc/1...w34c3rJ-ckjKjg

Samnytt blåljuger om klimatet:

https://aktuelltfokus.se/har-blaljug...B-RbAk2Y5aOjg0

Titta på det här inlägget:
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Spånerier fritt ur minnet här, ids inte leta rätt på ärendets detaljer:

I vanligt amerikanskt språkbruk så kan det kallas det för bedrägeri, eller bedrägligt beteende, att stämma någon för förtal utan att ha något vettigt att underbygga påståendet om förtalet med. Ett hittepåförtal. Vilket Michael Mann hade gjort, han hade ju genom stämningen delvis förhindrat motpartens arbete och fritid bara genom stämningen. Och det under åtta år (!!) hade Mann sinkat ärendet flera ggr

Okynnesstämning skulle vi kunna kalla det. Ja alltså en stämning bara för att jävlas kort sagt...
Eller falsk tillvitelse.
Eller typ stämma någon för våldtäkt fastän den inte ägt rum, metoo då

I korthet:
Erinrar mig att Michael Mann hade publicerat diverse diagram, om klimateffekten, och den sk hockeyklubban, och motparten Tim Ball hade då ansåg han grund för att Michael Mann "justerat eller använt felaktiga data, mätningar" för att rita det diagrammet. Tim Ball påstod därmed indirekt att Michael Mann ägnat sig åt vetenskapligt fusk. Michael Mann blev därmed sur, och stämde Tim Ball för förtal, och lovade att inkomma med sina rådata som gjorde att han kunde rita detta diagrammet. Någon sådan rådata och analys kom aldrig Michael Mann med.
Därför lades stämningen om förtal ned, och Michael Mann ålades att betala alla rättegångskostnader.

Detta är i USAs allmänhets ögon ett rent bedrägeri att stämma någon för förtal utan att ha grund för det, en okynnesstämning helt enkelt

Men som postaren Zajj skriver så är Michael Mann inte dömd för bedrägeri, men i själva verket skulle det ligga nära till hands att han skulle bli dömd för det. Och dessutom bli vetenskapligt granskad

USAs MSM anser dessutom att Mann är en (vetenskaplig) bedragare eftersom han har inte kunnat ta fram de rådata han sagt sig ha (eller har haft) för att rita de diagram han publicerat. Och han haft över åtta år på sig, så gissningsvis så är han en bluff.
Om det skulle nu råda konsensus ibland alla dessa 11000 "klimatforskare" som påstås stödja klimatalarmismen. Så skulle ju samtliga av dessa kunna ta fram precis samma material som Michael Mann gjort och ritat diagram som blivit mycket snarlika, eller hur ? Och kommit till Manns undsättning och klargjort hur det låg till, typ
Men det verkar inte vara så mycket bevänt med denna påstådda konsensus nej, så denna ser inte ut att existera, annat än på PK-MSMs redaktioner, typ ?
2019-11-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hillarys dotter Chelsea Clinton beundrar Greta och menar att många angriper Greta eftersom de inte kan attackera vetenskapen:
Såklart att om man skulle företräda någon särskild vetenskaplig synsätt ifrågan så gör man klokt i att hålla klaffen, tills detta blåst av. Annars blir man ansatt ifrån bägge sidor, och eventuellt karaktärsmördad.

Klimatalarmismen liknar kometvarningarna som var förr, och att Jorden skulle gå under då också.

Anser dock att Jorden som helhet blir svalare. Jorden började som en het smält stenklump i kosmos, och har sakta svalnat genom årmiljonerna. Geotermisk energi i from av värme på djupet finns kvar i enorma mängder, och nybildas hela tiden pga radioaktiviteten. Men som helhet så svalnar nog Jorden av, fast mycket långsamt. Givet att massan av Jorden är cirka 5,972 x 10^24 kg, och atmosfärens massa är 5,1480 x 10^18 kg, så ser man att klotets massa inklusive vattnet är ganska precis 1 miljon gånger större än atmosfärens massa.

Det säger ju sig själv att en faktor, dvs atmosfärens massa som är en miljon gånger mindre inte kan påverka Jordens hela värmeinnehåll nämnvärt. Och Jordens hela genomsnittstemperatur är kanske runt + 2000 C, omöjligt att veta eftersom ingen har kunnat borra så pass djupt.
Temperaturen i Jordens mitt antas vara kring +6000 C, vilket stämmer hyfsat med teorierna om hur solsystemet bildades
Även om Jorden är stor så lyder den under termodynamikens lagar och energiprincipen gäller alltid.

Hur mycket geotermisk värmeenergi som läcker upp och ut i jordskorpan är svår att uppskatta, tyvärr.
Men det kan ju hända att det i forntiden var mycket vanligare med vildsinta vulkanutbrott som fick klimatet att svänga. Vulkanutbrott som det idag knappt finns kvar spår ifrån.

Den förra klimathypen drevs av Al Gore, och han förutspådde ju att alla glaciärer skulle vara borta år 2020 ungefär, eller hur det nu var ? Nåväl nu är det bara 6 veckor kvar tills dess, och det vill till att de nu smälter utav bara helvete fort som fan. För att smälta is, går det åt värme, men så mycket värme finns det ju inte riktigt tydligen. Al Gore får väl åka till Grönland och spola varmvatten på isen så att det smälter så att hans prognos infrias ?

Hur som helst så kan man lika gärna kapitalisera på den stigande CO2-halten, dvs att plantera skog utav bara helvete och se till att bevattna dessa områden. Därmed får man en ekologisk tillväxt och avmattning av CO2-ökningen och på sikt en ekonomisk tillväxt. Efter typ 300 år har skogen omvandlat jordmånen till att bli odlingsbar mark, och man kan hugga ner den och röja upp, varpå det går att odla på sådan mark.
Senast redigerad av DrSvenne 2019-11-11 kl. 15:53.
2019-11-11, 16:14
Medlem
Majasmokers avatar
Undrar om Greta kan ha träffat nån av deltagarna i "Allt för Sverige" som går på ettan (svt) på söndagar kl 20? För en liten bit in i den "tecknade" vinjetten så poppar helt plötsligt fridays for future-skylten upp samtidigt som en av deltagarna har en (också tecknad) tröja med I love Greta, på sig.

Annars är det väl som vanligt.....svt passar på att köra lite "diskret" propaganda. Känns inte direkt som att det har någon som helst koppling till varandra annars.
2019-11-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

USAs MSM anser dessutom att Mann är en (vetenskaplig) bedragare eftersom han har inte kunnat ta fram de rådata han sagt sig ha (eller har haft) för att rita de diagram han publicerat. Och han haft över åtta år på sig, så gissningsvis så är han en bluff.
Om det skulle nu råda konsensus ibland alla dessa 11000 "klimatforskare" som påstås stödja klimatalarmismen. Så skulle ju samtliga av dessa kunna ta fram precis samma material som Michael Mann gjort och ritat diagram som blivit mycket snarlika, eller hur ? Och kommit till Manns undsättning och klargjort hur det låg till, typ
Men det verkar inte vara så mycket bevänt med denna påstådda konsensus nej, så denna ser inte ut att existera, annat än på PK-MSMs redaktioner, typ ?
Själv hävdar Mann att hans data funnits tillgängliga på hans hemsida under hela denna tid. Jag har inte själv fördjupat mig i detta men här är en länk till hans hemsida om någon är intresserad:

http://www.meteo.psu.edu/holocene/pu...ools/tools.php

Därifrån kan man komma vidare till följande sida vilket jag förmodar är det han syftar på:

http://www.meteo.psu.edu/holocene/pu...iproxyMeans07/

Det väsentliga för mig var dock att visa att Samnytt spred vidare en lögn. Jag är inte själv så värst intresserad utav klimatfrågan men tycker det är beklagligt med alla missuppfattningar och konspirationsteorier som florerar inte minst om Greta och ser gärna att folk vaknar upp lite.
Senast redigerad av Zajj 2019-11-11 kl. 16:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in