Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-11-22, 11:00
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Jag sysslar med lite amatöralkoholism på hobbybasis och dricker starköl flera kvällar i veckan. Alltid stark starköl, gärna sjukommatvåan eller Sofiero Guld och liknande billig öl. På natten efter en sådan öldrickarkväll, och även dagen därpå, sväller min mage upp och jag erfar även kraftiga väderspänningar. Det var givetvis roligt i början men jag börjar undra varför nu när det inte verkar gå bort av sig själv. När jag var yngre hände aldrig detta, det är något som smugit sig på med åren.

Nu undrar jag varför? Kan det ha med bryggjästen att göra? Jag dricker ändå en fyra-sex burkar vid varje tillfälle. Eller kan det ha att göra med att jag med åren börjat bli glutenintolerant? Jag äter nämligen väldigt sällan bröd så jag har inget att jämföra med där. Pasta äter jag i och för sig, men jag upplever inte att det yttrar sig på samma ljudliga vis som efter en ölafton.

Några tankar och idéer? Det är inte så illa att jag tänker sluta med mina trivsamma små samkväm på egen hand, i värsta fall får jag lära mig leva med det, men det kunde likväl vara intressant att veta?

Och nej, jag tänker heller inte prata med läkaren. Läkarvetenskapen har tyvärr en väldigt styvmoderlig syn på levnadsglädje och läkaren vill helst att man ska tillbringa all vaken tid i löparspåret och enbart äta selleri hela livet för att "leva hälsosamt". Därför vänder jag mig hellre till andra vällustingar här på Flashback.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2019-11-22 kl. 11:07.
Citera
2019-11-22, 11:21
Medlem
2560ps avatar
Jag upplever samma sak, men jag har alltid inbillat mig att det har med kolsyran att göra. Man dricker ju betydligt mer öl på en sittning, än man skulle få för sig att dricka annan kolsyrad dryck.

Själv tycker jag enbart det är trivsamt, så jag har inte lagt någon större tankemöda på fenomenet.
Citera
2019-11-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag sysslar med lite amatöralkoholism på hobbybasis och dricker starköl flera kvällar i veckan. Alltid stark starköl, gärna sjukommatvåan eller Sofiero Guld och liknande billig öl. På natten efter en sådan öldrickarkväll, och även dagen därpå, sväller min mage upp och jag erfar även kraftiga väderspänningar. Det var givetvis roligt i början men jag börjar undra varför nu när det inte verkar gå bort av sig själv. När jag var yngre hände aldrig detta, det är något som smugit sig på med åren.

Nu undrar jag varför? Kan det ha med bryggjästen att göra? Jag dricker ändå en fyra-sex burkar vid varje tillfälle. Eller kan det ha att göra med att jag med åren börjat bli glutenintolerant? Jag äter nämligen väldigt sällan bröd så jag har inget att jämföra med där. Pasta äter jag i och för sig, men jag upplever inte att det yttrar sig på samma ljudliga vis som efter en ölafton.

Några tankar och idéer? Det är inte så illa att jag tänker sluta med mina trivsamma små samkväm på egen hand, i värsta fall får jag lära mig leva med det, men det kunde likväl vara intressant att veta?

Och nej, jag tänker heller inte prata med läkaren. Läkarvetenskapen har tyvärr en väldigt styvmoderlig syn på levnadsglädje och läkaren vill helst att man ska tillbringa all vaken tid i löparspåret och enbart äta selleri hela livet för att "leva hälsosamt". Därför vänder jag mig hellre till andra vällustingar här på Flashback.
Hur dricker du din öl? Direkt ur burken, häller det försiktigt ner i ett glas så att det inte bli så mycket skum, rakt ner i glaset så att det blir en riktig skumkrona? Rätta sättet är det sista. Kolsyran i ölet måste ju ta vägen nånstans, om det inte får bubbla ur sig i glaset så sker det i din mage.
Citera
2019-11-22, 11:26
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Själv tycker jag enbart det är trivsamt, så jag har inte lagt någon större tankemöda på fenomenet.
Jo, det är ju givetvis ganska lustigt när flatulensen gör att täcket fladdrar om natten och hunden sätter sig käpprak upp i sängen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Hur dricker du din öl? Direkt ur burken, häller det försiktigt ner i ett glas så att det inte bli så mycket skum, rakt ner i glaset så att det blir en riktig skumkrona? Rätta sättet är det sista. Kolsyran i ölet måste ju ta vägen nånstans, om det inte får bubbla ur sig i glaset så sker det i din mage.
Bra tanke. Jag dricker faktiskt mestadels ur burken, eftersom jag är lat och bekväm. Att ta fram ölglasen innebär bara extra disk.

Du har säkert en poäng. Ska testa mig fram om det kan vara så att det hjälper att dricka ur glas.
Citera
2019-11-22, 12:51
Medlem
Bar jag som känner mig stel i kroppen efter att ha druckit öl? Typ som att magen och strupen blir stel? Har flera gånger fått uppsvälld hals efter att ha druckit öl blivit riktigt sjuk. Man kan väl inte vara allergisk mot öl förfan eller??
Citera
2019-11-22, 12:52
Medlem
Ett välkänt faktum. Dricka mycket öl = full sprutt i mage och tarmar, för mig iaf. Nästan så man funderar på att lägga ner skiten.
Citera
2019-11-22, 13:19
Avstängd
XX-Ambars avatar
Jag har ölat flitigt sedan 20 års åldern, idag är jag över 40 och har gått över till att dricka mycket rödvin. Dricker över två stycken 3 liters bagnbox i veckan, men när man är ute på krogen är det alltid öl som gäller. Det ser ju trots allt jävligt bögigt ut att pimpla ur ett vinglas. Av vinet så slipper man dock fjärta sönder kalsongerna, bara ett tips.
Citera
2019-11-22, 13:33
Medlem
PippiDrengs avatar
Jag har också reflekterat över detta fenomen. Och det har blivit värre med åren.
Dricker nästan aldrig öl längre, men när jag gör räcker det numera med en enda för att magen ska börja dra igång. Luktar lik gör det med.
Då dricker jag för det mesta ur glas.
Skulle inte lägga min gissning på kolsyran. Har inga problem att dricka läsk.
Citera
2019-11-22, 13:35
Medlem
Aigiss avatar
Jag blir likadan, har också kommit med åldern. När jag däremot dricker sprit blir jag fast och fin i avgången. Jag har nån slags teori är att det är mängden öl man dricker, blir ju några liter, i kombination med frekvensen.

Hur är er kost i övrigt? Tycker jag oftast käkar ganska varierat och en hel del fiber men vette fan om det gör nån skillnad.
Senast redigerad av Aigis 2019-11-22 kl. 13:38.
Citera
2019-11-22, 13:45
Medlem
Bbobis avatar
Öl är irriterande för magen på tre sätt samtidigt.

Jag är ingen expert på effekterna eller omfattningen men kanske gör denna irritation att magen pumpar på flitigare vilket tar med mer luft. Eller om det bara är den stora mängden du kanske dricker som gör att det alltid kommer med extra luft? Eller kombination?
Citera
2019-11-22, 14:33
Medlem
CPJesuss avatar
Det är väl ett vanligt fenomen att öl påverkar tarmar och hela baletten.
Har en gammal polare som dricker kopiösa mängder öl och han sitter alltid ner och pissar eftersom han brukar säga att man aldrig vet vad som kommer ur röven om man står upp och pinkar, så koordinationen mellan röv och pitt har tydligen försämrats i hans fall.
Själv tar jag mig understundom en och annan bira så man får väl vara glad att fortfarande kunna stå och pissa utan rektala konsekvenser.
Citera
2019-11-22, 15:13
Medlem
Kurt-Syds avatar
Kan det vara så att du är Glutenintolerant? Testa en glutenfri-öl och se om din mage mår bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in