Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-11-22, 13:12
Lennart Matikainen går på sin YouTube-kanal ut med att han genom trovärdiga källor fått info om att sjukhusen ska gå in i stabsläge.
Han har tydligen källor inom Rosenbad som bekräftar detta och en källa inom militären har tydligen gått så långt att han rent ut säger att det kommer att bli krig, mot vem eller vad är oklart.

(På Fritjof Perssons videokanal i samtal med Håkan Bergmark, varnar Bergmark för att man med en välriktad bomb, kan sätta större delen av Stockholms T- bana under vatten. Detta har ingenting konkret med Matkainens inlägg att göra, bara ett litet sammanträffande som kändes värt att nämna)

Kan någon bekräfta eller dementera detta med sjukhusen?

Om detta är sant, vad beror det på? Varför får inte offentligheten inte reda på att sjukhusen planeras att sättas i stabsläge? Är läget så kritiskt att det måste smälla ordentligt för att ytterligare begränsa folket? Löfven ger ju knappast ett stabilt eller trovärdigt intryck. Etc.

Vad kan ni bidra med för att släta ut frågetecknen?

Personligen tror jag inte ett skit händer men i det här fallet känns det oavsett bättre att säga en sak för mycket än en för lite.

"Den som lever får se"

Lennarts egen video:
https://youtu.be/-5Y4UqkyfY4
Senast redigerad av RobRoys 2019-11-22 kl. 13:35.
Citera
2019-11-22, 13:24
Medlem
Sooks avatar
Sjukhusen sätts i stabsläge när det händer något stort. Det är inget hemligt.

Att det ska bli krig är naturligtvis bara fantasier. Jag skulle säga att Löfven ivart fall är trovärdigare än dig, lycka till med dina konspiratoriska fantasier

Kan ju tillägga att stabsläge även inträffar vid materialbrist eller vid större sjukdomsutbrott.
Senast redigerad av Sook 2019-11-22 kl. 13:28.
Citera
2019-11-22, 13:31
Medlem
FedupFlorences avatar
Kan tyvärr inte räta ut några frågetecken. Stabsläge är det lägsta läget av förhöjd beredskap inom sjukvården. Det innebär väl att kommunikationen mellan ledning och övriga instanser ökar. Som att det börjar ringas i den svarta backeliten.

Annars tycker jag att det var något oroväckande.
Citera
2019-11-22, 13:38
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Kan tyvärr inte räta ut några frågetecken. Stabsläge är det lägsta läget av förhöjd beredskap inom sjukvården. Det innebär väl att kommunikationen mellan ledning och övriga instanser ökar. Som att det börjar ringas i den svarta backeliten.

Annars tycker jag att det var något oroväckande.

Jo, lite olustigt är det även om jag inte helt tror att något kommer att hända, men ändå better safe than sorry, så att säga.
Citera
2019-11-22, 13:47
Medlem
Som han säger och som det framgår för de insatta så är stabsläget mer ett "stresstest" eller en form av undanröjning av information, det handlar inte om ett faktiskt existerande krig. Det handlar heller inte om materialbrist då befolkningen redan har lyckats se förbi den lögnen.

Vi får väl vänta och se vad som kommer, som han säger så är det viktigare att vi är förberedda och inte blir förvånade. Det rör ju sig om propaganda.

Vet inte om jag vill säga "hoppas det inte händer", för vi vet väl alla med något bakom pannbenet hur läget ser ut i dag. Och att vi också vet att något måste hända, inga nyheter. Desto tidigare det kommer desto bättre. Tyvärr så verkar Sverige förlorat, för många har gett in till propagandan och blivit vänsterblivna nyttiga idioter! Och landet är inte mer än folket, och folket är inget nämnvärt idag.
Citera
2019-11-22, 13:51
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Jo, lite olustigt är det även om jag inte helt tror att något kommer att hända, men ändå better safe than sorry, så att säga.

Fick den där bakgrundskänslan förra året när MSB kom med informationsbladet Om krisen eller kriget kommer. Sen dess har jag nog haft ett obehag som kan väckas ganska lätt av sånt här. (Har varken konserver eller bunker och kommer inte börja hoarda.) Har ju sett en hel del av Matikainen och visst, han är alltid ganska tydlig med ord och framtoning men det här var ändå nåt annat. Det är en ny tid och det är inte bara spännande.
Citera
2019-11-22, 14:08
Medlem
Hegamons avatar
Jag antar sjukhusen går in i stabsläge för att den kristna högtiden Julen kommer snart och då kommer många vara på gator och torg och därmed vara potentiella måltavlor/offer.
Citera
2019-11-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Fick den där bakgrundskänslan förra året när MSB kom med informationsbladet Om krisen eller kriget kommer.
Den informationen var förut i Gula sidorna etc via Eniro.
Minns ni de mer eller mindre tjocka luntorna med telefonnummer som förr delades ut?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gula_Sidorna
Här har de inte delats ut på åratal.
Citera
2019-11-22, 16:13
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sjukhusen sätts i stabsläge när det händer något stort. Det är inget hemligt.

Att det ska bli krig är naturligtvis bara fantasier. Jag skulle säga att Löfven ivart fall är trovärdigare än dig, lycka till med dina konspiratoriska fantasier

Kan ju tillägga att stabsläge även inträffar vid materialbrist eller vid större sjukdomsutbrott.

Nej det behöver inte vara fel att tänka och tro i förberedande syfte! Tvärtom, så gäller det att vara förberedd. Om kriget stundar så vet allmänheten det sist och när det oftast är för sent .(läs flyglarmen).
Den urusla beredskapen som Sverige uppvisar så behöver man inte vara konspiratorisk för det tänket.
Jag gissar också på att det smäller i det här landet inom kort, IS eller Ryssland? Den som lever få se.
Citera
2019-11-22, 16:31
Medlem
orvar2014s avatar
Inte för att jag tackar nej till en härlig konspirationsteori, men att sjukhus sätts i stabsläge tycks ju hända typ varje vecka numera..

http://letmegooglethat.com/?q=stabsl%C3%A4ge+2019
Citera
2019-11-22, 17:10
Medlem
Stabsläge ser vi alltfler på alltfler sjukhus. Sjuk utveckling!
Citera
2019-11-22, 17:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Nej det behöver inte vara fel att tänka och tro i förberedande syfte! Tvärtom, så gäller det att vara förberedd. Om kriget stundar så vet allmänheten det sist och när det oftast är för sent .(läs flyglarmen).
Den urusla beredskapen som Sverige uppvisar så behöver man inte vara konspiratorisk för det tänket.
Jag gissar också på att det smäller i det här landet inom kort, IS eller Ryssland? Den som lever få se.
Säger inte att det är fel att vara förberedd, bara de att det är onödigt att vara förberedd för saker som med största sannolikhet inte kommer inträffa i närtid. Om vi pratar krig så får man ju börja analysen med vem som skulle anfalla. Då kan man ju sålla bort alla länder som är för små att anfalla oss. Man kan också sålla fram alla stora länder som lan anfalla oss utan problem samt de länder i vårt närområde som är hyfsat stora. Men sen ska man ju se vilka som har nåt att vinna på att anfalla oss. Då kommer man lyckligtvis ner på noll.

Så då får man kika på länder som UsA, Ryssland och Kina (kanske nåt mer?) som kan anfalla oss bara för att de kan. Typ med en galen president eller liknande. Visst, i teorin är det ju möjligt. Jag känner mig rätt trygg de närmaste åren kan jag ju säga. Nåt extremt måste ske för att destabilisera oss så snabbt och då är nog det ett större hot än själva kriget. Så att förbereda sig känns löjligt.

Du hör ju den här snubben på youtube hänvisa till massa folk anonymt och han vet inte vem som ska anfalla och han hänvisar till stabslägen på sjukhus trots att inga sjukhus just nu är i stabsläge vad jag vet. De stabslägen som var nyligen pga materialbrist hade ju inget med krig att göra direkt utan en dålig upphandling.

Mitt tipps till snubben är att söka behandling hos psykiatrin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in