Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
.

Wiktor Thure Larsson.
Svensk av namnet att döma, men han kan vara adopterad eller rasbastard.
Men samtliga i hans hushåll har svenska namn, inklusive de som tycks vara hans föräldrar, så han är troligtvis helsvensk.

Får riktiga tattar-vibbar av den familjen.
M*gnus är 23 år och bor hemma, *nton 21 år och bor också hemma.

Någon som känner till dom? Är det kotym i den familjen att dela sina kvinnor med rasfrämlingar?
Eller är de ryggsradslösa och Wiktor blivit utnyttjad han också? Han kanske också får kuk av sina vänner?
Citera
2019-11-23, 22:07
Medlem
Alsenos avatar
Är det den här som är ena gm? https://www.hitta.se/wiktor+larsson/...erson/cnpsvvef. Ni som bor där borta. Ni vet vad ni ska göra nu.
Citera
2019-11-23, 22:12
Medlem
Farbaute666s avatar
Ett så föraktfullt straff (mot målsägande) är just sånt som gör att personer som jag och säkert fler med mig sakta men säkert fullständigt tappar respekten för det svenska rättsväsendet.

Tre månaders fängelse!?

De (gärningsmännen) har agerat i samförstånd. Bruden - iofs packad och villig att ha sex med en av gärningsmännen - fann sig plötsligt fasthållen och våldtagen av för henne främmande personer, hon såg ju inte ens vem som våldförde sig på henne när.

Tragiskt öde, och helt onödigt. Skulle killen "dela med sig av bytet", eller tog de bara chansen att hänga på när de förstod vad som skulle hända? Hursom så är det våldtäkt och jag kan inte köpa att straffet ska kunna bli lägre än två år.
Citera
2019-11-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag är inte för hårda straff generellt men just våldtäkter är så jävla vidrigt. Gruppvåldtäkt ännu värre. Tre grabbar som står med kuken i handen och väntar på sin tur att våldta. Fy fan vilka jävla as!.

En ung flicka som är i början av livet, efter våldtäkten kunde hon inte gå i skolan var tvungen att ta sömntabletter för att kunna sova. Hon får troligen men för livet.

Det är ingen upprättelse för brottsoffret när gärningsmännen bara får 3 månaders fängelse, och vad det verkar nu så kommer dom inte ens behöva sitta den tiden utan det är kombinerat med skyddstillsyn.

Offret är minderårigt, säger nej till sex. Kan inte freda sig utan männen använder fysisk styrka för att genomföra gruppvåldtäkten, hon hade även fysiska skador. Männen är vuxna/myndiga, det handlar inte om några barn som inte förstår att dom begår ett brott. Det här straffet är en skymf.
Senast redigerad av gul-apelsin 2019-11-23 kl. 22:27.
Citera
2019-11-23, 22:19
Medlem
Citat:

Mohammad Abu Madi. Vanligt muslimskt förnamn, men efternamnet är specifikt arabiskt och allra vanligast bland levantinska araber, dvs syrier, palestinier och libaneser.
.

Denna rasfrämling bor ihop med en som heter Hud* Tah* *=a, kan det namnet hjälpa med nationalitet?
Citera
2019-11-23, 22:22
Medlem
LjusetsFamns avatar
Nu får ni som känner flickan verkligen visa att hon inte är själv i detta. Med perfekt stöd så kommer hon få en väldigt bra hjälp. Var där för henne!
Citera
2019-11-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliassonsfinapojke
Denna rasfrämling bor ihop med en som heter Hud* Tah* *=a, kan det namnet hjälpa med nationalitet?

Kvinnlig muslimsk förnamn, manlig muslimsk förnamn som efternamn, vilket troligtvis är hennes farsas namn.
Det talar för att personen är i från ett arabiskt land.

Hon finns dock på Facebook och ska ha läst i Damaskus universitet, vilket ligger i Syrien, men det framkommer om man tittar på hennes släktingars sidor att de är palestinska flyktingar ifrån Yarmouk-lägret i Syrien.

Alltså, en syrisk palestinier, en till arab(förmodligen också från Syrien) och en svensk GM.
Senast redigerad av anonn 2019-11-23 kl. 22:29.
Citera
2019-11-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliassonsfinapojke
Kan du länka hennes facebook? Eller skicka i pm?

https://www.facebook.com/hud*.t*h*.395

*=a
Citera
2019-11-23, 22:33
Medlem
Citat:
https://www.facebook.com/hud*.t*h*.395

*=a

Hon har några herrar som profilbild. Är någon av dessa hennes våldtäktsman till son tro? Dvs Mohammad Abu Madi
Senast redigerad av eliassonsfinapojke 2019-11-23 kl. 23:01.
Citera
2019-11-23, 23:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatanssnok
Jag försöker förklara varför domen blev som den blev. Den lutar sig mot rådande lagstiftning. Orsaken till att denna lagstiftning finns är att det finns starka forskningsbelägg för att långa fängelsestraff har motsatt effekt, dvs vi får mer brottslighet i samhället. Förr eller senare ska dessa personer ut på våra gator igen.

Jag tror det viktigaste för brottsoffret är att en dom faller. Om det sen blir 3 mån eller 2 års fängelse kanske är av mindre betydelse, hon får också ett skadestånd på 140 000.

Samhället kan inte enbart ta hänsyn till brottsoffret i en dom. Vi måste också göra vad som är bäst för samhället som helhet. Skulle vi köra öga för öga retoriken som många här är inne på så har vi snart det talibansamhälle som de flesta normalt sunda människor värjer sig för. Dvs, ställ ut killarna till allmän bespottning och kör upp en knytnäve i röven på dem, lås in dem i 10 år i en jordhåla så får vi se vad som kravlar ut därifrån sen.
Rättstillämpningen bör också ha förankring i det allmänna rättsmedvetandet. Jag är rädd att domar som denna bidrar till att minska tron på samhällets förmåga att hantera brottslighet - och det är farligt.
Citera
2019-11-23, 23:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Då är det åklagaren som ska skämmas!
Nå, eftersom alla förmodligen var rejält packade kanske man inte kan säga att det var i "samförstånd" i den meningen att de s.a.s. planerade gärningen tillsammans. Men fylla kan väl inte ursäkta ett beteende rent straffrättsligt? Jag menar alltså att vem som helst av dem kunde ha avbrutit gärningen eller stoppat de andra från att våldföra sig på henne samtidigt o.s.v. Men det har de vad jag förstått inte gjort och då borde samförståndsaspekten uppfyllas enligt mig. Fast här kanske målsäganden har haft ett ord med i laget? Inte själv yrkat att hon blivit gruppvåldtagen (kanske för att skydda en av dem). Men det är ju inte så det beskrivits i media (åtminstone inte det jag läst).
Detta väcker frågan hos mig, om ett åtal kan ändras vid överklagan till högre instans. Eller är åklageriet hämmat av att gruppvåldtäkt här inte ens prövades?
Man kan ändra rubriceringen vid överklagan till högre instans. Däremot kan man fråga sig hur mycket åklagaren skulle ha för det. Det finns ju inget stöd för det i tingsrättens dom, som ju satte ned straffmätningsvärdet ytterligare.

Jag kanske är mest kritisk mot HD:s beslut i NJA 2015 s. 1024. Normalt har inte skyddstillsyn ett straffmätningsvärde som tillnärmelsevis motsvarar nio månaders fängelse till en artonåring, (dvs 18 månader för en vuxen) och det är uppenbart att HD verkligen såg ett egenvärde i att få ner fängelsetiden för den våldtäktsdömde 18-åringen. Så här avslutar HD (JustR:n Stefan Lindskog, Ann-Christine Lindeblad, Gudmund Toijer, Martin Borgeke, referent, och Lars Edlund) sina domskäl (det fetade är min emfas):
35. Med hänsyn till föreskrifterna i 30 kap. 4 och 5 §§ BrB är det rimligt att anta att syftet med bestämmelsen i 30 kap. 11 § är att beträffande främst unga lagöverträdare skapa en större möjlighet än en vanlig skyddstillsyn erbjuder att undvika ett längre fängelsestraff (jfr ”Socialkontorsfallet” NJA 2000 s. 314, särskilt s. 322). Detta gäller också i situationer där brottslighetens art starkt talar för fängelse. När straffmätningsvärdet som här motsvarar fängelse i ett år måste dock den maximala tiden om tre månader för fängelsestraffet enligt 28 kap. 3 § tillämpas.

Det är inte nödvändigt att döma J.K. till ett långt fängelsestraff

36.HD:s bedömning blir att det är möjligt att undvika ett längre fängelsestraff i J.K:s fall, om han döms till kombinationspåföljden skyddstillsyn och fängelse. Den möjligheten ska då användas. Det innebär att i stället för det av hovrätten bestämda fängelsestraffet på ett år ska J.K. dömas till skyddstillsyn och fängelse i tre månader enligt 28 kap. 3 § BrB.
Citera
2019-11-24, 00:05
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åklagaren yrkade inte på ansvar för mer än våldtäkt av normalgraden, och ansåg att straffvärdet var tre år. De tre tilltalade var heller inte åtalade för att tillsammans och i samförstånd ha utfört gärningarna, utan åtalades och dömdes för vad det hade gjort var och en för sig. Tingsrätten satte ner straffvärdet till "drygt två år", vilket den med hänsyn till de tilltalades ålder omvandlade till ett straffmätningsvärde på 1 års fängelse, och sedan valde den att döma till 28:3-fängelse, alltså kombinerat med skyddstillsyn, där tre månaders fängelse är maxstraff. Detta förfarande är i full förenlighet med NJA 2015 s. 1024, där HD omvandlade just ett fängelsestraff på 1 år till en 18-åring som dömts för våldtäkt av normalgraden till tre månaders fängelse plus skyddstillsyn enligt BrB 28 kap.

Doktrinen behöver rivas upp och ersättas med ny filosofisk grund. Speciellt iom den idealistiska förhållningen till ansvar har fått erodera tolkningsföreträdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in