Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-24, 00:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Såg först nu att du svarat på mitt inlägg. Nu vet vi ju sedan tidigare att nyanser inte är din paradgren men att du "krossade" mina argument var väl att ta i

Dessutom har jag läst domen nu och det var precis som jag trodde och som det brukar vara ett virr-varr av motstridiga uppgifter och långt i från solklart vad som hänt och vad som varit frivilligt.

Tre stycken unga tidigare ostraffade människor åker rakt in i fängelse tre månader för något dom påstår att offret varit med på och får dessutom betala ca150.000:- till tjejen.

Ut i från omständigheterna kan jag ärligt inte säga att dom skulle dömts varken hårdare eller mildare.

Det är helt hopplöst i en sådan här situation att få till en helt rättvis dom.

Men vore det min dotter skulle jag anse att hon fått nog upprättelse ut i från situationen och vad man rimligen kan begära.

Vore någon av grabbarna min son hade jag tyckt att man måste vara försiktigare och mer mån om tjejen oavsett hur hon agerat och vad som sagts så det är bara att bita ihop och ta sitt straff.

Att kasta någon eller samtliga killar i fängelse i trå år och dömma 375.000:' i skadestånd till flickan på sådana här oklara grunder som i detta fall anser jag vara totalt fel.

Jag skulle gärna vilja höra hur den som vill det argumenterar.

Summa sumarum, domstolen gjorde sitt jobb och sossarna fick i vanlig ordning massa helt obefogad skit som hade noll anknytning till verkligheten.

Nu var ju diskussionen kring själva brottet och en ev. dom bara en liten del utav konversationen vi hade, men du "råkade" säkert bara missa detta med... ;-) Får jag inget mer utförligare svar än så från dig så anser jag diskussionen vara meningslös. Good night, sir!
Citera
2019-11-24, 02:43
Medlem
Sverige har en grundlag. Den första och viktigaste är regeringsformen från 1974. Där fastslås att "all
makt utgår från folket." Så är fakta och det har vi alla demokratiskt bestämt. Alla lagar stiftas i riksdagen
och vi har alla valt, i demokratisk anda, våra representanter där. Så rättsväsendet som det ser ut idag
ÄR ett resultat av vad vi - svenska folket - faktiskt har valt och bemyndigat. Så när domstolen dömer
som i det här fallet så skall vi inte skylla ifrån oss och anklaga myndigheter,jurister och nämndemän.
Vi, folket, har valt den här lagstiftningen. Vi måste acceptera att 3 gruppvåldtäktsmän får 3 mån fängelse, för det är vad vi i demokratisk anda faktiskt valt.

Så hur illa vi än mår av denna dom så får vi vad vi valt. Vi är ett svagt och enfaldigt folk som haft vår
glanstid och som valt att slumra in i egoismens och välfärdens sömn. Vila i frid.
Citera
2019-11-24, 03:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Julian Assange vaktades i över tio år utanför en ambassad som kostade skattebetalare flera miljarder kronor,, för en påstådd våldtäkt .. men när det är asylanter så blir det tre månader....ååååh
Flera miljarder kronor? Källa på det, tack. Sedan handlande det inte om svenska skattebetalare där, gudskelov, utan brittiska, vars rättsväsende tog seriöst på sitt uppdrag. Till skillnad från vårt svenska, som nyss lagt ned utredningen mot denne ömklige figur, som trodde att han kunde få svensk fitta precis hur som helst, i sin grandiosa verklighetsfrånvända självbild.
Ok att Huligan Assaults brott är svåra att reda ut, med tanke på den tid som förflutit. Men i aktuellt fall torde inga tveksamheter föreligga. En uppenbar gruppvåldtäkt har bevisligen ägt rum, även om rättsväsendet hittills inte har tagit det hela på allvar. Det är i mitt tycke en skandal; en ren skymf mot brottsoffret att förövarna inte anses ha begått ett grovt brott.
Hoppas innerligt att detta överklagas, med skarpare brottsrubricering, och att alla tre GM döms till fängelse i minst två år.
Citera
2019-11-24, 06:57
Bannlyst
Tre månader för att förstöra en ung människas liv... det är inte rimligt.
Hoppas brottsoffret har massor med stöd, hjälp och kärlek nu.
Citera
2019-11-24, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man kan ändra rubriceringen vid överklagan till högre instans. Däremot kan man fråga sig hur mycket åklagaren skulle ha för det. Det finns ju inget stöd för det i tingsrättens dom, som ju satte ned straffmätningsvärdet ytterligare.

Jag kanske är mest kritisk mot HD:s beslut i NJA 2015 s. 1024. Normalt har inte skyddstillsyn ett straffmätningsvärde som tillnärmelsevis motsvarar nio månaders fängelse till en artonåring, (dvs 18 månader för en vuxen) och det är uppenbart att HD verkligen såg ett egenvärde i att få ner fängelsetiden för den våldtäktsdömde 18-åringen. Så här avslutar HD (JustR:n Stefan Lindskog, Ann-Christine Lindeblad, Gudmund Toijer, Martin Borgeke, referent, och Lars Edlund) sina domskäl (det fetade är min emfas):
35. Med hänsyn till föreskrifterna i 30 kap. 4 och 5 §§ BrB är det rimligt att anta att syftet med bestämmelsen i 30 kap. 11 § är att beträffande främst unga lagöverträdare skapa en större möjlighet än en vanlig skyddstillsyn erbjuder att undvika ett längre fängelsestraff (jfr ”Socialkontorsfallet” NJA 2000 s. 314, särskilt s. 322). Detta gäller också i situationer där brottslighetens art starkt talar för fängelse. När straffmätningsvärdet som här motsvarar fängelse i ett år måste dock den maximala tiden om tre månader för fängelsestraffet enligt 28 kap. 3 § tillämpas.

Det är inte nödvändigt att döma J.K. till ett långt fängelsestraff

36.HD:s bedömning blir att det är möjligt att undvika ett längre fängelsestraff i J.K:s fall, om han döms till kombinationspåföljden skyddstillsyn och fängelse. Den möjligheten ska då användas. Det innebär att i stället för det av hovrätten bestämda fängelsestraffet på ett år ska J.K. dömas till skyddstillsyn och fängelse i tre månader enligt 28 kap. 3 § BrB.

Tack för ett bra inlägg. Vad ligger straffvärdet för skyddstillsyn?

Jag undrade verkligen om rabatten (3 mån+skyddstillsyn) följde praxis.

Om jag förstår rätt så är prövotiden 3år för skyddstillsyn och "övervakning" i ett år. Vilka villkor kan man normalt ha när det gäller skyddstillsyn? Kan man koppla vård till det?

Jag har inget i mot att unga fd ostraffade kan få straffrabatt. I princip "alla" ungdomar begår någon gång brott. Givetvis ofta inte så grova som våldtäkt. Jag har ett filosofisk argument mot rabatt för 18+ personer. Då är de myndiga. Jag vet deras hjärna inte är färdigutvecklade. Så man kanske skulle ta bort rabatten för grova brott och eller om personen återfaller.

Problemet om man tar bort rabatten för 18+ är att det blir ett kraftigt hopp mellan 17 och18år.
Citera
2019-11-24, 09:02
Medlem
Jävla idiotiskt resonemang "långs straff fungerar inte". Vad är det som skall fungera? Att de stackars förövarna skall få någon sorts vård? Ett straff skall väll vara ett just ett straff?
Citera
2019-11-24, 09:23
Medlem
Rafos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Jävla idiotiskt resonemang "långs straff fungerar inte". Vad är det som skall fungera? Att de stackars förövarna skall få någon sorts vård? Ett straff skall väll vara ett just ett straff?

Jag tror det finns två drivande saker bakom våra låga straff som kan generaliseras och summeras som följande:

En fanatisk tro på att lägre straff och rehabilitering resulterar i lägre återfall - och därmed lägre kostnader för samhället.

Lägre straff och förmildringar förstör inte lika mycket för förövarna och dom har större chans att bidra med pengar till samhället än om man spärrade in dom i 3år och öka risken till ett liv i krim.

Ingen av dessa orsaker tar offer eller rättvisa i beaktande. Det är helheten som är det viktiga.
Det jag inte kan fatta är att för mig är det tydligt att även om rehab vägen kan vara bättre så om det ligger för långt bort från allmänhetens bild av rättvisa så kommer förtroendet att urholkas. Men även så finns det individer där synen borde helt klart vara att spärra in och skydda samhället.
Citera
2019-11-24, 09:57
Medlem
Det lilla jag sett i massmedia är att hon var under 18. Då är man barn. Minderårig är väl om man inte är byxmyndig, alltså under 15 ? Något sådant har inte jag sett i någon tidning.
Men jag håller med om att straffen förefaller otroligt låga.
Att äldre killar bjuder in trasiga unga tjejer som blir skitfulla, och sedan knullade tror jag är mycket vanligt. Men det är heller inte lätt att prata förstånd med dessa brådmogna fjortisar. Kåta fulla killar är inte heller logiska i sina handlingar. Men till skillnad så tar lagen ingen hänsyn till om killen är berusad, han förväntas vara vid sina sinnens fulla bruk.
Citera
2019-11-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Enligt polisens hemsida:
"Straffet för våldtäkt är lägst två och högst sex år. Är brottet att anses som grovt är straffet lägst fyra och högst tio år."

Hur kan man då endast få 3 månader i fängelse? Kan någon juridisk kunnig komma med sina tankar.

Inte alls juridiskt bevandrad men det finns ett begrepp som kallas "blatterabatt". Vilket ger reducerat straff. Men även med blatterabatt är det här uppseendeväckande löjligt lågt. Det brukar innebära minimistraffet, vilket då är 4 år.
Citera
2019-11-24, 11:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tack för ett bra inlägg. Vad ligger straffvärdet för skyddstillsyn?
Det är tyvärr inte riktigt så enkelt, men skyddstillsyn kommer normalt i fråga om straffmätningsvärdet (alltså straffvärdet korrigerat för t ex den tilltalades ungdom). Det där får konstiga effekter, eftersom skyddstillsyn på det viset inte får något enhetligt straffvärde, och i det här fallet får ju den tilltalade en substantiell dubbelrabatt - först en ungdomsrabatt på mer än femtio procent (lite oklart hurpass mycket mer, eftersom domstolen bara anger straffvärdet till något mer än två år), och sedan sätts fängelsestraffet ner från ett år till tre månader för att det kombineras med skyddstillsyn.

Citat:
Jag undrade verkligen om rabatten (3 mån+skyddstillsyn) följde praxis.

Om jag förstår rätt så är prövotiden 3år för skyddstillsyn och "övervakning" i ett år. Vilka villkor kan man normalt ha när det gäller skyddstillsyn? Kan man koppla vård till det?
Ja, man kan koppla vård (dock inte sluten) till det.

Citat:
Jag har inget i mot att unga fd ostraffade kan få straffrabatt. I princip "alla" ungdomar begår någon gång brott. Givetvis ofta inte så grova som våldtäkt. Jag har ett filosofisk argument mot rabatt för 18+ personer. Då är de myndiga. Jag vet deras hjärna inte är färdigutvecklade. Så man kanske skulle ta bort rabatten för grova brott och eller om personen återfaller.

Problemet om man tar bort rabatten för 18+ är att det blir ett kraftigt hopp mellan 17 och18år.
Det finns i sig ingenting som hindrar att ett avskaffande av ungdomsrabatten för myndiga leder till att den för omyndiga anpassas så att att det inte blir ett så kraftigt hopp - dvs i praktiken att straffen förlängs också för sjuttonåringar.
Senast redigerad av Hamilkar 2019-11-24 kl. 11:07.
Citera
2019-11-24, 11:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Inte alls juridiskt bevandrad men det finns ett begrepp som kallas "blatterabatt". Vilket ger reducerat straff. Men även med blatterabatt är det här uppseendeväckande löjligt lågt. Det brukar innebära minimistraffet, vilket då är 4 år.
Begreppet "blatterabatt" finns bara bland okunniga debattörer på Flashback. När det har gjorts undersökningar av straffmätningen har det i stället påvisats en svag "svennerabatt", dvs att personer med utländsk bakgrund i snitt får något högre straff en infödda för samma brott, allt annat lika. Däremot finns det en, bitvis mycket kraftig, rabatt för unga lagöverträdare, och eftersom en hel del av de unga lagöverträdarna i dagens Sverige har utländsk bakgrund leder det av och till till att blattar får väldigt låga straff. Men det beror alltså att de är unga, inte på att de är blattar.
Citera
2019-11-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är tyvärr inte riktigt så enkelt, men skyddstillsyn kommer normalt i fråga om straffmätningsvärdet (alltså straffvärdet korrigerat för t ex den tilltalades ungdom). Det där får konstiga effekter, eftersom skyddstillsyn på det viset inte får något enhetligt straffvärde, och i det här fallet får ju den tilltalade en substantiell dubbelrabatt - först en ungdomsrabatt på mer än femtio procent (lite oklart hurpass mycket mer, eftersom domstolen bara anger straffvärdet till något mer än två år), och sedan sätts fängelsestraffet ner från ett år till tre månader för att det kombineras med skyddstillsyn.

Ja, man kan koppla vård (dock inte sluten) till det.

Det finns i sig ingenting som hindrar att ett avskaffande av ungdomsrabatten för myndiga leder till att den för omyndiga anpassas så att att det inte blir ett så kraftigt hopp - dvs i praktiken att straffen förlängs också för sjuttonåringar.

Det finns det inte men då måste man höja för även 15 och 16åringar annars blir hoppet mellan 17år och 16år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in