Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-01, 15:04
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
har Alfred Nobel någonsin sagt att alla raser är lika värda?? Det tvivlar jag stark på och då är det fräckt att vissa ur Nobelskommite har mage argumentera med det

Nej. Nickedockorna i mainstream-samhället och eliten som företräder "det goda" har förväxlat FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna med fakta, och tror att formuleringarna i den går att adaptera på alla situationer och förhållande. Nej, alla människor är inte "lika mycket värda" i alla situationer, demokrati bygger inte på "alla människor lika värde" utan på parlamentarism och representation, och folk kan inte bo var fan de vill.
Citera
2019-12-01, 15:07
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Då ska SVT inte sända skiten, eftersom SD:s 1 miljon+ väljare är med och betalar för SVT. Det är bara att dra sig ur spektaklet så kan Nobelstiftelsen ta kontakt med en kommersiell kanal istället som Big Brother- och Filip & Fredrik-anal-kanalen Kanal 5, exempelvis.

Då borde SVT inte sända större sportevenemang heller, då fler än 1 miljon väljare ogillar sport.
Citera
2019-12-01, 15:08
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nu är det ju inte det saken handlar om, utan exkludering på grund av fel åsikter.

Vilket är helt och hållet upp till den privata anordnaren att avgöra.

SD har inget automatisk deltagarrätt bara för att partiet har kommit in i Riksdagen.
Citera
2019-12-01, 15:11
Medlem
Jan-As avatar
Jag är FÖR att det privata, oavsett om det är Nobelstiftelsen eller en nattklubb väljer HELT FRITT vilka de vill släppa in.
Vill man inte ha Åkesson så bjuder man inte in honom. Vill man inte ha MENA folk på sin nattklubb så välkomnar man inte de.
Nu tillämpas ju inte detta fria val fullt ut utan det är en skev obalans in hur det tillämpas men jag är för den fria rätten att inte bjuda in de man inte vill ha i sitt sällskap.

Jag ser det också so mycket positivt för SD eftersom det spär på stigmat kring partiet och gör folk ännu argare och mer benägna att rösta på de. Speciellt de som har tvekat de sista valen.
Själv har jag enbart röstat på SD i riksdagsvalet sedan 1998.
Citera
2019-12-01, 15:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
De bruna fingrarna accepterar inte föreningsfriheten, politisk frihet och internationalism, en förutsättning för nobelpriset, vilket uppmärksammats. Sverigedemokraterna är helt enkelt inte rumsrena.

De bruna fingrarna är ett hot mot vetenskapen, kulturen och ekonomin.

Nu är ju SD ett av de få partier som inte har samarbetat med Hitler och hyllat nazismen, det hade vi en hel samlingsregering som gjorde och den dåvarande Kungen hotade t.o.m. att avgå om vi inte gjorde det. Om detta är den verkliga grunden skulle alltså SD vara ett av de få partierna som skulle bjudas in.
Citera
2019-12-01, 15:15
Medlem
MeMajks avatar
Oavsett i vilket sammanhang SD exkluderas ökar de i OU och medlemsantal då folk är tämligen trötta på att de ska stängas ute, exkluderas, undantas från både det ena och andra.
Så SD gynnas mer än det skadas för varje år som nobelfesten utesluter dem, och fan vet hur nobelkommittén skulle kunna agera annorlunda och ändra sin inställning utan att helt tappa både trovärdighet och ansiktet
Citera
2019-12-01, 15:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukkula
Nobelstiftelsen är en Privat aktör.

Staten har inte ett skit med det att göra.

Eller ägde staten Alfred Nobel?
Staten ägde naturligtvis inte Alfred Nobel, men mannen hade nog vänt sig i sin grav om han såg vad som hänt med hans arv. Vad har egentligen Nobelfesten med Alfred Nobel att göra?
Citera
2019-12-01, 15:17
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Jag är FÖR att det privata, oavsett om det är Nobelstiftelsen eller en nattklubb väljer HELT FRITT vilka de vill släppa in.
Vill man inte ha Åkesson så bjuder man inte in honom. Vill man inte ha MENA folk på sin nattklubb så välkomnar man inte de.
Nu tillämpas ju inte detta fria val fullt ut utan det är en skev obalans in hur det tillämpas men jag är för den fria rätten att inte bjuda in de man inte vill ha i sitt sällskap.

Jag ser det också so mycket positivt för SD eftersom det spär på stigmat kring partiet och gör folk ännu argare och mer benägna att rösta på de. Speciellt de som har tvekat de sista valen.
Själv har jag enbart röstat på SD i riksdagsvalet sedan 1998.

Jag håller i allt väsentligt med dig, problemet tycks bestå i att allmänheten uppfattar Nobelstiftelsen som en statlig stiftelse, och i det fallet hade det givetvis varit ännu mer löjeväckande att inte bjuda in företrädaren för Sveriges numera största parti.

Eftersom detta inte är fallet får vi Sverigevänner helt enkelt skaka på axlarna och svara med samma mynt när SD väl kommer till makten. Med andra ord på alla möjliga sätt göra det förjävligt för journalistkåren och kultureliten: I princip aldrig ställa upp på intervjuer/jippon som sker på massmedias villkor, aldrig bjuda hournalister på mat, i utländsk media håna Nobelstiftelsen och i övrigt raljera om Sveriges samhällsförfall m.m. Listan kan göras lång.
Citera
2019-12-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Obama fick också fredspriset. Den president som startat flest krig i historien. Ingen tar dessa pris på allvar. Kvarleva från en svunnen tid.

Nej det är det inte.
Citera
2019-12-01, 15:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Vilket är helt och hållet upp till den privata anordnaren att avgöra.

SD har inget automatisk deltagarrätt bara för att partiet har kommit in i Riksdagen.

Ingen påstår att SD har deltagarrätt. Finns andra aktörer i samhället som inte heller bjuds in. Lämna det argumentet. Det är dock en viss skillnad med att inte bjuda in någon för att man inte kan bjuda in alla och att inte bjuda in någon för att den har fel åsikter. Nobelstiftelsen tar alltså politiskt ställning och det mot ett parti vars åsikt i en fråga delas av en majoritet av befolkningen.
Citera
2019-12-01, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Jag håller i allt väsentligt med dig, problemet tycks bestå i att allmänheten uppfattar Nobelstiftelsen som en statlig stiftelse, och i det fallet hade det givetvis varit ännu mer löjeväckande att inte bjuda in företrädaren för Sveriges numera största parti.

Eftersom detta inte är fallet får vi Sverigevänner helt enkelt skaka på axlarna och svara med samma mynt när SD väl kommer till makten. Med andra ord på alla möjliga sätt göra det förjävligt för journalistkåren och kultureliten: I princip aldrig ställa upp på intervjuer/jippon som sker på massmedias villkor, aldrig bjuda hournalister på mat, i utländsk media håna Nobelstiftelsen och i övrigt raljera om Sveriges samhällsförfall m.m. Listan kan göras lång.
Ska ni inte ta över massmedia? Trodde inte att det var något problem..
Citera
2019-12-01, 15:23
Medlem
Mr.Swedens avatar
Ajaj! Det här blir inte lätt för Nobelkommittén att krångla sig ur. Drevet har bara startat och såren efter Svenska Akademien har inte ens läkt än. Här väntar uppförsbacke, kanske några rullande huvuden.

Hur man så totalt kan missa den politiska omsvängningen i Sverige att man ställer sig i fel spelruta. Dissande av SD har under senare tid bara fungerat i mycket snäva kretsar, övriga har förstått och tagit till sig deras politiska världsbild (som i stort påminner om Socialdemokraternas fram till -75). Nu är SD största eller näst största parti.

Att försöka gömma sig bakom figuren att festen är privat blir som en dödens bumerang med nackträff. De övriga partiledarna är naturligtvis inte inbjudna som vänner, utan som partiledare.

Nobelstiftelsen borde i god tid förberett omsvängningen och signalerat att vad man än tycker om enskilda partier och deras företrädare kan man inte i längden utesluta någon med så brett stöd som Åkesson. Och att man därför ändrat tidigare beslut.

Visst hade man fått skit från högljudda smågrupper som vänsterns nätkrigare och godhetsknarkarna. Nu får man skit från vanligt folk i breda lager och en debatt som riskerar att gå dem ur händerna.

Och Jimmie Åkesson och hans SD växer ytterligare.

Klantigt.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2019-12-01 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in