2019-12-07, 13:52
Medlem
Merrybums avatar
BRÅ:s statistik visar att Sverige är ett tryggt land, att brottsligheten minskat.
Den som lever ett Svenssonliv löper en minimal risk för att bli rånad, misshandlad eller mördad.
Men jag upplever att det är bland det mest provokativa man kan säga. Folk blir skogstokiga. De drar upp exempel på exempel. Att exemplen ur statistisk mening saknar relevans är helt omöjligt att förstå.
Magnus Betnér säger att han aldrig fått så mycket hat och så många dödshot som när han redovisade BRÅ statistiken.
Hur kan det faktumet att sverige är ett väldigt tryggt land vara så provokativt för många?
Citera
2019-12-07, 13:59
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Klara lögner. Man är hjärntvättad om man tror det. Går inte att diskutera med folk för dom vill tro att det är tryggt.
Citera
2019-12-07, 14:01
Medlem
Nån annan på FB postade denna länk, vilken jag tycker är rätt intressant

https://www.numbeo.com/crime/ranking...mid&region=150

Den visar ju på ett annat läge i förhållande till övriga Europa (har inte analyserat deras index ingående än)

Man försöker ju lugna befolkningen en orolig befolkning påverkar BNP

När det gäller BRÅ så handlar det mer om hur man valt att formulera sig, data finns ju där. Man har ju fokuserat på att förklara bort resultaten med ökad anmälningsbenägenhet och dylikt.

Jag växte upp i ett annat Sverige där det knappt förekom skjutningar, för mig är utvecklingen helt horribel. För oss som hade en barndom på 70 80-tal så är det en markant skillnad till det sämre.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2019-12-07 kl. 14:08.
Citera
2019-12-07, 14:07
Medlem
KlappMungons avatar
Alla kan söka själva i BRÅ:s databaser så det finns om ingen anledning att referera till Betner eller någon annan som en guru på området.

Visa gärna själv vilken brottslighet du anser minskat så kan det bli en diskussion.
Citera
2019-12-07, 14:13
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Klara lögner. Man är hjärntvättad om man tror det. Går inte att diskutera med folk för dom vill tro att det är tryggt.
Ditt inlägg är ett utmärkt exempel på vad jag menade. Du menar att statistiken ljuger. Varför går det inte att diskutera med folk som tänker att sverige är tryggt?
Citera
2019-12-07, 14:13
Medlem
Sverige är ett tryggt land men det finns problem som inte ska sopas under mattan. I min stad finns det områden som man helt enkelt inte besöker frivilligt. Detta fenomen är relativt nytt och ska tas på allvar.

Jag var av en händelse nyligen tvungen att åka till en arbetskamrat som bor i ett av dessa områden, när jag går ur bilen kommer ett gäng ungdomar fram och börjar ställa frågor om varför jag är där, vem jag ska besöka osv osv. De har naturligtvis inte ett skit att göra med vad jag har för ärende i "deras" kvarter. Men jag behöll lugnet och sa mitt ärende och vem jag skulle besöka. Jag fick (som det kändes) ett outtalat "klartecken" och de lät mig gå. Kränkande att bli omringad av dessa självutnämnda stadsdelsbevakare, och jävligt provocerande.

Detta är inte ett brott i vanlig bemärkelse, men just markeringen att "vi äger denna del av stan" är jävligt svårsmält. Man kan ju tänka sig vad JAG fått för straff av samhället om förhållandet varit omvänt !

Då är man R***** (ni får själva gissa resten av bokstäverna)
Citera
2019-12-07, 14:24
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi

Den visar ju på ett annat läge i förhållande till övriga Europa (har inte analyserat deras index ingående än)

När det gäller BRÅ så handlar det mer om hur man valt att formulera sig, data finns ju där. Man har ju fokuserat på att förklara bort resultaten med ökad anmälningsbenägenhet och dylikt.

Jag växte upp i ett annat Sverige där det knappt förekom skjutningar, för mig är utvecklingen helt horribel. För oss som hade en barndom på 70 80-tal så är det en markant skillnad till det sämre.
Intressant länk, jag ska kolla den bättre. Men rent teoretiskt tänker jag att den organiserade brottsligheten kan ha ökat, men att brott som medelsvensson utsätts för kan ha minskat.
Jag växte upp ungefär samtidigt som du. Jag tänker att man glömmer oxå. Skinhead rörelsen var jättestor på den tiden, AFA och nationalisterna var i krig. I kungsan samlades folk för att bara slås. Kommer du ihåg de som kallades kickers? Fotbollsvåldet var gigantiskt, klubbarnas sk firmor slogs varje match.
Citera
2019-12-07, 14:27
Medlem
Sverige är paradiset jämfört med andra länder absolut 😉
Citera
2019-12-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi

Men olika länder mäter på olika sätt. Sverige har till exempel en lägre tröskel för vad som räknas som sexualbrott och därför fler sexualbrott. Fast egentligen är det bara en skillnad i mörkertalet.
Citera
2019-12-07, 14:28
Medlem
KnockeSmockes avatar
Med det oerhörda skattetryck som vi har i Sverige så förväntar sig skattebetalaren att erbjudas trygga gator. Så länge det skjuts och rånas dagligdags på svenska gator så upplever sig inte skattebetalaren få valuta för sina pengar, och känner sig med rätta snuvad på sina surt fördärvade slantar.

Alla försök till att relativisera detta - att försöka få skattebetalaren att känna sig nöjd över utvecklingen av t ex gängvåld - upplevs vara provocerande och ett direkt försök att skydda de politiker som genom oaktsamhet slarvat bort betydande skattemedel på sådant som inte gynnar inbetalaren av dessa.
Citera
2019-12-07, 14:46
Moderator
yz44s avatar
Det de undviker att redovisa är en jämförelse med hur utvecklingen sett ut i övriga europa.
Citera
2019-12-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Men olika länder mäter på olika sätt. Sverige har till exempel en lägre tröskel för vad som räknas som sexualbrott och därför fler sexualbrott. Fast egentligen är det bara en skillnad i mörkertalet.

Numbeos undersökning bygger på intervjuer, just för att det är mer relevant att att jämföra länder på det viset. De förklarar sin metod hyfsat tydligt på sin hemsida.

De enskilda lagarna i respektive land spelar alltså inte så stor roll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in