2019-12-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns fler "goda" personer än "onda" personer på listan.

Nej.

Men fnyser man och visar förakt för att en person får en viss utmärkelse, då ska man titta var man själv står först.

Vill jag skratta åt en tjej som vinner 100 m löpning i OS, då bör jag först titta på hur fort jag själv springer samma sträcka. Har jag en chans mot henne?

Annars blir det lite löjligt.

Saklig kritik är alltid ok. Men det var inte fråga om det här. Det var enbart fråga om sedvanlig mobbing.

Så deras val ger en övergripande bild av hela befolkningen?
2019-12-11, 21:03
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:

Vill jag skratta åt en tjej som vinner 100 m löpning i OS, då bör jag först titta på hur fort jag själv springer samma sträcka. Har jag en chans mot henne?

Fast alla är inte födda med silversked i munnen och har samma möjligheter som Greta och hennes rika föräldrar, så det blir lite löjligt att göra en sådan jämförelse.
2019-12-11, 21:06
Medlem
Knappast förvånande så kategoriseras Time Magazine som en vänstertidning:
https://mediabiasfactcheck.com/time/
2019-12-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leifhooker
Var hittar du det? Jag hittar bara detta:
https://time.com/person-of-the-year-poll-2019/

Här: https://time.com/5747261/person-of-t...-poll-results/ (om du först får upp en sida utan bilder så klicka på den röda knappen "Continue" längst ner)

Proteströrelsen i Hongkong vann överlägset med runt 30% av rösterna, och de som kom tvåa och trea låg kring 4½% vardera.

Citat:
Ursprungligen postat av Time
More than 30% of visitors to the 2019 poll selected the Hong Kong protestors, who have staged mass demonstrations in the semiautonomous city since June. The protests initially began in response to a controversial extradition bill, but have since grown into a outright rebellion demanding greater autonomy from China.

(----)

Activists also took second place in the poll, as more than 4.5% of readers selected the climate strikers, protesters around the world who have marched to urge leaders to implement more environmentally sustainable policies.

Keanu Reeves, the actor who developed such a passionate fanbase that a change.org petition was created to make him the 2019 Person of the Year, came in third place and was selected by nearly 4.5% of readers.

Andraplatsen togs alltså av "the climate demonstrants" eller liknande på drygt 4.5%, inte av Greta personligen. Time ger ingen komplett lista på utfallet i läsarnas/folkets omröstning, men jag har sett siffran 2% för Greta på flera ställen på twitter och förmodar att den stämmer.

Intressant att Keanu Reeves inte ens är med på din lista över odds, trots att han alltså kom trea och det fanns en välkänd webbaktion för att rösta fram honom till årets person. Och förvånande dessutom att varken Boris Johnson eller Paul Bercow heller hade odds angivna.
2019-12-11, 21:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
När en social media kändis hotades visade det sig mestadels vara minderåriga som stod bakom hoten och hatet. Spekulativt, de som skriver till systern kan vara ungar från samma skola som vill jävlas.

När det gäller Malena och Greta så vet vi i alla fall bevisligen att minst en vuxen man ligger bakom dödshoten:

Citat:
Hemma i Sverige har en 39-årig man åtalats för att ha skickat handskrivna dödshot till Greta Thunberg och Malena Ernman.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ven-min-syster
Citat:
Polisen spårade upp mannen med hjälp av fingeravtryck på breven. Mannen har medgett breven, men inte haft uppsåt att skada eller hota någon, enligt hans advokat Åke Broné. I förhör säger 39-åringen att han ångrar sig. Syftet med hoten var att få Greta Thunberg att sluta med sin klimataktivism.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...greta-thunberg
2019-12-11, 21:09
Medlem
Citat:

Nej.

Men fnyser man och visar förakt för att en person får en viss utmärkelse, då ska man titta var man själv står först.

Annars blir det lite löjligt.

Saklig kritik är alltid ok. Men det var inte fråga om det här. Det var enbart fråga om sedvanlig mobbing.

Hur tror du att scenariot kommer se ut när Greta är vuxen nog att få motfrågor, samt att hennes beskyddare inte är närvarande?
2019-12-11, 21:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
När en social media kändis hotades visade det sig mestadels vara minderåriga som stod bakom hoten och hatet. Spekulativt, de som skriver till systern kan vara ungar från samma skola som vill jävlas.
Mannen som dömdes för dödshot till Greta och hennes mamma var 39 biologiska år.
2019-12-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
5 minuter på CNN om Greta Thunberg!

Även på SVT var GT i rampljuset, men jag gillar inte att GT blie mera politisk.
Jag tror det är dåligt för klimatfrågan.
Jag tror inte att hon avser att bli politisk och absolut inte partipolitisk, men att hon och andra kommit till slutsatsen att de nuvarande spelreglerna effektivt blockerar alla möjligheter att på riktigt påbörja arbetet med att avveckla fossila bränslen inom en överskådlig tid.

De uppfattar det politiska spelet helt rätt, att politikerna flyter omkring och aktar sig för att sticka ut hakan och komma på kant med "valberedningen". I praktiken har Copmötena funktionen att vara en fiktiv omställning.

Maktmygel har mångtusenåriga traditioner. Ungdomar kan genomskåda falskspelet men har inte maktmyglarnas kontroll över tidsperspektivet. Inte heller förstår de hur långt dessa är beredda att gå för att behålla sitt järngrepp om initiativet.

Varken Greta eller klimatrörelsen kan ändra på spelreglerna. Det blir svårt att styra bort från fossilberoendet men det är omöjligt att avhända den världsliga makten dess spelregler. Att ändra på spelreglerna är allt annat än en framkomlig väg.
2019-12-11, 21:29
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Grattis till Greta som delar Times utmärkelse med Hitler och Stalin som också fick den. Passande sällskap för Gresus måste man säga.

SVT passar samtidigt på att kalla Greta för vänsterpopulist ( Bättre sent än aldrig).

Ja alla människors lika värde, som Svenska etablissemanget lärt oss, gäller ju även här. Greta är lika mycket värd som Hitler eller Stalin. Möjligen att Greta är vänsterpopulist gör henne lite mera värd.
2019-12-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Hur tror du att scenariot kommer se ut när Greta är vuxen nog att få motfrågor, samt att hennes beskyddare inte är närvarande?

Greta få motfrågor? Journalisterna kommer spela med i den här cirkusen så länge det gynnar deras agenda. Men skulle hon behandlas som alla andra och få kritiska motfrågor i framtiden kommer hela korthuset att rasa och hennes popularitet att dala ordentligt. Hon kommer inte att kunna hantera kritik, vi snackar om en tjej med Aspergerdiagnos, det kommer att koka över totalt och bli syntax error i hennes huvud.
2019-12-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Högern vill formulera vad som är vad och då blir motstånd mot fascism, kolonialism och patrarkalisk makt vänstervridning och populism. Av det får man väl dra slutsatsen att högerblocket är för fascism och kolonialt förtryck. Jag trodde faktiskt att åtminstone de demokratiska partierna hade rensat ut sånt.

Hoppas de kanske att hon ska börja föra fram högerparoller för jämviktens skull?

Ditt svamlande säger mig att du är en vänsterextremist. Är du medlem i AFA, vill du afskaffa kapitalismen och ersätta det med anarkism? Greta och hennes föräldrar har varsin Antifa-t-shirt, har du också en sådan? Inte ens SVT-journalister gillar er, det säger en hel del. Ni är ett hot mot rikets säkerhet enligt SÄPO. Och nej, ni är inte demokratiska för fem öre.
2019-12-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ditt svamlande säger mig att du är en vänsterextremist. Är du medlem i AFA, vill du afskaffa kapitalismen och ersätta det med anarkism? Greta och hennes föräldrar har varsin Antifa-t-shirt, har du också en sådan? Inte ens SVT-journalister gillar er, det säger en hel del. Ni är ett hot mot rikets säkerhet enligt SÄPO. Och nej, ni är inte demokratiska för fem öre.
Att organisationen AFA kastar gatustenar på poliser och polishundar betyder inte att fascism är bra. Eller att vi som är antifascister stöder AFA.

Nej jag vill inte avskaffa kapitalismen, att de som har kapital låter sitt kapital styra produktionen. Det är en makt de har. Däremot tror jag inte att det kommer att sluta bra. Marknaden har ingen inneboende kompass som visar vägen. Den föröder allt som kommer i vägen för dess makt och den kommer att föröda civilisationen.

Greta vill rädda världen från en hotande klimatförändring, men hon ser hur svårt det är. Efter Margeret Thatchers brandtal i FN i början av 80-talet bildades IPCC som i snart 40 år, med stöd av alla nationer, verkat för att minska koldioxidutsläppen, utan att ha kunnat påverka trenden det minsta: varje år används mer fossila bränslen än året innan. Ungdomarna i klimatrörelsen har kommit till slutsatsen att de måste ändra systemet för att kunna lösa problemet. Och de inser att förtryck av de fattiga länderna är en del av systemet.

De kommer självklart inte att lyckas med det eftersom deras motståndare är välbeväpnade och våldsbenägna. Själva är de fredliga. Miljontals klimataktivister har demonstrerat i år utan en enda incident, vad jag vet. Jämför med protesterna i Hongkong och Chile, med våldsamheter och plundring.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in