2019-12-15, 09:37
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...vanstervaljare

Det finns en stor risk att klimatet kommer att missgynnas av att vänstern gör den till sin fråga och utser alla politiska motståndare till klimatförnekare. Enbart samarbete kan hjälpa klimatet och miljön, inte konfrontation. Att regeringen med stödpartier använder Greta som ett slagträ i klimatdebatten är ju ett exempel.
2019-12-15, 09:37
Medlem
Det ska bli spännande att se vad år 2020 kommer att innebära för Greta och de andra aktivisterna. De har redan världens uppmärksamhet och alltfler bland politiker och bland folk börjar så sakta att förstå allvaret. Självklart kommer många att motverka stora förändringar men alltfler kommer ändå att förstå att den globala uppvärmningen är ett verk av människor och att konsekvenserna blir allvarliga för kommande släkten.

Det är rätt tid att nobba politikerna och deras manövrer och satsa mer på studier och diskussioner. Studier för att kunna nå människor på gator och torg och diskussioner för att komma på nya strategier. Som jag ser det vore en utveckling med fler lokala aktioner viktigare än allt större demonstrationer i de stora städerna. Aktivisterna måste närma sig folk i vardagen och skapa diskussion.

Hittills har demonstrationerna varit karaktäristiskt fredliga och civiliserade vilket är utomordentligt bra. Troligtvis kommer provokatörer att försöka ändra på den bilden, men jag tror att de kommer att misslyckas med att få med sig demonstrerande aktivister på misshandel och plundring.

Säkerligen kommer Greta att nomineras till Nobels fredspris igen och hon kommer nog att vara aktuell för att bli året 2020:s person i Time. Och kanske fortsätta att klättra uppåt på listorna över världens mäktigaste personer?

Eller så kommer hon att komma fram till att hon gjort sitt och åtminstone ta några sabbatsår under gymnasiestudierna. Och kanske vid något tillfälle dyka upp som Return of the jedi?
Senast redigerad av ghou 2019-12-15 kl. 09:46.
2019-12-15, 09:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Hon lägger igen till, att hon är helt emot våld i alla former!

Jovisst serru!:

https://imgur.com/a/kEkstqn
2019-12-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men HUR i hela världen har de tänkt ”utkräva ansvar”? Rent konkret? Med handskrivna plakat och twitterinlägg?

Du som tydligen känner Greta kan ju be henne förklara. Annars är det bara ytterligare ett innehållslöst uttryck som ingen kan ta på allvar.

Har också undrat över ”Change will come whether you like it or not”. Är det ett hot? Eller pratar hon ”bara” om klimatet? Av det pågående toppmötet att döma fortsätter ledarna att köra sina egna race.

Det är givetvis ingen som tror att Greta personligen ska gå till handgripligheter eller förespråka våld. Just därför är det så olyckligt att hon uttryckt sympatier för Extinction Rebellion och poserat i Antifa-t-shirts. Det har ju t.o.m gått så långt att hon anklagas för vänstersympatier av självaste SVT. Början till slutet?
Bra fråga som tål att tänka på!!! Här gäller det att vara kreativa och jobba framåt.
2019-12-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vet inte vad Greta Thunberg tycker om kärnkraft, men jag vet att hon säger att det tar för lång tid att bygga ny kärnkraft. Jag är själv för kärnkraft, men det är lite sent att försöka minska utsläppen av CO2 mha. kärnkraftsutbyggnad.

Min bedömning är att det i de flesta fall tar runt 15 år från beslut till man kan få någon el levererad. Om ingen minskning av CO2-utsläppen sker före 2035 tror jag det är för sent om man lyssnar på forskarna.

GT påpekar att el från sol och vind kan byggas betydligt snabbare och det håller jag med om.
Vad säger Greta då om sk "förnybart" i form av olika sorters skogsråvara mm som här och nu släpper ut mycket mer CO2 per producerad energienhet än både kol, olja och gas? Och tar mycket lång tid för att ha gått hela varvet och balanserat till CO2 neutralt.
Om läget är akut och vi har kort tid på oss borde det nämnda stoppas omgående.
2019-12-15, 09:47
Medlem
Citat:
Tack för långt och utförligt svar!

Personligen skulle jag dra mig för att betala pengar till en organisation som saknar stadgar, ledning och redovisning. Kan det bli mer oseriöst än så? Först kanske Greta borde tillsätta en utredning som undersöker exakt var alla pengarna har hamnat? De har väl ändå inte förskingrats ..?

Enligt din uppgift tidigare i tråden skrapade de ihop 20 miljoner inom loppet av några månader. En svindlande summa som du, om jag minns rätt, trodde kom från andra ungdomar. Och ändå har de inte gjort en budget?

Hoppas att någon går till botten med det här. Det kan ju inte vara rätt att barn och unga tar sina fickpengar och skänker dem till en ”ideell” organisation som ska bota deras klimatångest men som kanske går till något helt annat.

Tack för vänliga ord. Uppgiften om de två miljonerna Euro som FFF ska ha fått via insamlingar och bidrag, är dock inte min, utan kommer från en tysk FFF-kille i ett tyskt långt reportage i tysk TV.

Två miljoner Euro kan tyckas vara en stor summa, men när FFF växer snabbt och verkar i långt över etthundra länder blir det stora utgifter, även om nästan alla arbetar ideellt. Så dessa pengar har nog gått åt i snabb takt!

Jag sa EJ att hela summan kom från de främst unga aktivisterna, men jag tror att största delen av summan dock gör det. Vet dock EJ säkert!

De främst unga i FFF, som dock samlar en del vuxna också, brinner för sin uppgift, så jag tror att risken för avsiktligt missbruk är ytterst liten.

Däremot kan mindre misstag ha skett, när ofta oerfarna men djupt engagerade fått ibland med väl liten handledning lösa svårare akuta arbetsuppgifter. FFF har gång på gång försökt att få med även fler vuxna, helst erfarna vuxna!

Tror att man satsade allt för att få en större framgång på COP25, nu verkar ju detta vara mycket osäkert. Man vet aldrig hur det går med internationella förhandlingar, mkt kan hända!

Jag och säkert andra varnade Greta för, att kampen kunde ta mycket lång tid, men hon och FFF tycks ha satsat på det långa språnget. FFF har dock skapat en stark opinion och en stor uppmärksamhet, så FFF har nu en god värdefull plattform att bygga vidare på.

Jag antar, att FFF har i alla fall någon sorts ekonomisk plan och verksamhetsplan, men ännu saknas såvitt jag vet både styrelse och stadga. I längden håller antagligen inte detta, men vi får se. Greta har tidigare överraskat!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-15 kl. 10:05.
2019-12-15, 09:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...vanstervaljare

Det finns en stor risk att klimatet kommer att missgynnas av att vänstern gör den till sin fråga och utser alla politiska motståndare till klimatförnekare. Enbart samarbete kan hjälpa klimatet och miljön, inte konfrontation. Att regeringen med stödpartier använder Greta som ett slagträ i klimatdebatten är ju ett exempel.
Håller helt med dig och

Greta Thunberg måste hålla sig utanför partipolitiken för att ena istället för att splittra.
2019-12-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller helt med dig och

Greta Thunberg måste hålla sig utanför partipolitiken för att ena istället för att splittra.
Greta är noga med att återigen säga, att hon EJ är partipolitisk!
2019-12-15, 09:59
Medlem
Citat:

Problemet är ju att hon används av Vänstern. Hon borde isåfall tydligare markera sina politiska ståndpunkter.
2019-12-15, 10:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Problemet är ju att hon används av Vänstern. Hon borde isåfall tydligare markera sina politiska ståndpunkter.
Det budskap Greta framför är politiskt. Indirekt uppmanar hon naturligvis folk att stödja de partier och organisationer som tror på en kommande klimatkatastrof.

Hon trollar på ordentligt:

"unite behind the science" - när hon splittrar samhället

"hon är ej politisk" - klimatfrågan är en politisk nyckelfråga
2019-12-15, 10:20
Medlem
Citat:
...
Hörde f.ö. på nyheterna igår att klimattoppmötet betraktas som ett fiasko. Länderna har helt enkelt svårt att komma överens. Det hjälpte alltså inte att vädja, böna, rabbla procenttal eller bli känslosam. Det hjälpte inte heller att sitta på marken med en skylt om skolstrejk eller locka andra barn att gå ut i demonstrationståg. Tänk om det inte ens gjorde någon skillnad att Greta reste med båt över Atlanten i båda riktningar?!

Visst fick hon träffa Schwarzenegger och många Native Americans som hyllade henne. Men det enda Greta vill är ju att rädda klimatet... Och på den punkten ser också hennes engagemang ut att ha varit ett fiasko, så här långt.

Fast nästa år är det ett nytt toppmöte, i Glasgow. Och då har säkert Greta fått världens ledande politiker att ta sitt förnuft till fånga, drabbats av lagom mycket panik och börjat att agera.

Än är det inte försent, Greta.

Ska man vara skadeglad och förlöjliga Greta som gjort så mycket hon kan? Detta är ju en otrolig utmaning som ingen tidigare löst - är det Gretas fel att förhandlingarna inte lett till bättre resultat? Säkrast att sitta hemma i soffan så kan ingen säga något?
Vad Greta åstadkommit i form av engagemang och opinionsbildning är en något som INGEN hade väntat från en enskild person, än mindre en 16-årig tjej med asperger. Hon som faktiskt gör ansträngningar att leva som hon lär -förtjänar hon att mötas av skadeglädje och hån?
2019-12-15, 10:23
Medlem
Förlåt om detta avhandlats tidigare. men angående det berömda videoklippet med Greta och fransmannen Marc Reisinger: Har det framkommit nånting om den märkliga kvinnan som agerade "räddare" när Reisinger började ställa sina frågor? Det måste väl typ ha varit en person som var avlönad för att vakta över Greta hela dagarna? Var hon utskickad av en miljöorganisation, eller av SÄPO?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in