Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Tack för långt och utförligt svar!
Personligen skulle jag dra mig för att betala pengar till en organisation som saknar stadgar, ledning och redovisning. Kan det bli mer oseriöst än så? Först kanske Greta borde tillsätta en utredning som undersöker exakt var alla pengarna har hamnat? De har väl ändå inte förskingrats ..?
Enligt din uppgift tidigare i tråden skrapade de ihop 20 miljoner inom loppet av några månader. En svindlande summa som du, om jag minns rätt, trodde kom från andra ungdomar. Och ändå har de inte gjort en budget?
Hoppas att någon går till botten med det här. Det kan ju inte vara rätt att barn och unga tar sina fickpengar och skänker dem till en ”ideell” organisation som ska bota deras klimatångest men som kanske går till något helt annat.
Tack för vänliga ord. Uppgiften om de två miljonerna Euro som FFF ska ha fått via insamlingar och bidrag, är dock inte min, utan kommer från en tysk FFF-kille i ett tyskt långt reportage i tysk TV.
Två miljoner Euro kan tyckas vara en stor summa, men när FFF växer snabbt och verkar i långt över etthundra länder blir det stora utgifter, även om nästan alla arbetar ideellt. Så dessa pengar har nog gått åt i snabb takt!
Jag sa EJ att hela summan kom från de främst unga aktivisterna, men jag tror att största delen av summan dock gör det. Vet dock EJ säkert!
De främst unga i FFF, som dock samlar en del vuxna också, brinner för sin uppgift, så jag tror att risken för avsiktligt missbruk är ytterst liten.
Däremot kan mindre misstag ha skett, när ofta oerfarna men djupt engagerade fått ibland med väl liten handledning lösa svårare akuta arbetsuppgifter. FFF har gång på gång försökt att få med även fler vuxna, helst erfarna vuxna!
Tror att man satsade allt för att få en större framgång på COP25, nu verkar ju detta vara mycket osäkert. Man vet aldrig hur det går med internationella förhandlingar, mkt kan hända!
Jag och säkert andra varnade Greta för, att kampen kunde ta mycket lång tid, men hon och FFF tycks ha satsat på det långa språnget. FFF har dock skapat en stark opinion och en stor uppmärksamhet, så FFF har nu en god värdefull plattform att bygga vidare på.
Jag antar, att FFF har i alla fall någon sorts ekonomisk plan och verksamhetsplan, men ännu saknas såvitt jag vet både styrelse och stadga. I längden håller antagligen inte detta, men vi får se. Greta har tidigare överraskat!