Citat:
Ursprungligen postat av
Statsbeslag
Förutom att det skulle kunna fungera med den anskaffning av materiel som nämns i länkad tråd, är det inte evigt celliv jag avser. Det jag menar är att hålla cellerna vid liv under en ungefär lika lång tidsperiod som de hade överlevt inne i kroppen. Inte celler som lever i 150 år men inte heller celler som dör av syrebrist eller näringsbrist inom ett eller två dygn, utan om det är celler som överlever några veckor i kroppen vill jag att de ska överleva några veckor i cellodlingen.
För det syftet krävs väl ingen immortalisering, utan det är väl snarare lämpliga näringslösningar och liknande som gäller? Hur fixa sådana?
Problemet är att näringslösningen måste vara steril annars kommer bakterier ta över och då kommer det lukta toalett om din cellodling.
Edit, vilket jag nu ser redan är uppmärksammat
Ett tätt kärl som du kan sterilisera innan du tillför cellodlingsmediumet och cellerna som naturligtvis måste vara sterila, eller en LAF-bänk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Statsbeslag
Jag tror inte att en 180 graders autoklav behövs när det bara gäller att döda sådant som kan växa vid 37 grader så att det inte tar över odlingen, redan en 120 graders tryckkokare dödar nog alla bakterier och svampar utom hypertermofiler för vilka 37 grader ändå är för kallt för att växa.
Ca 122 C under minst 20-30 minuter brukar steriliseringstemperatur och tid ligga på.