• 1
  • 2
2019-11-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNIPER.RIFLE
Hade det teoretiskt sett vara möjligt att bygga en aparat som fryser ner en på detta sätt och håller en vid liv i tusentals år för att sedan tina upp en och på så sätt så hamnar man i framtiden
Inte precis det tråden handlar om, och svårt att överföra nedfrysningseffekter från blodkroppar till hjärnor.
Citera
2019-11-22, 19:35
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsbeslag
Organismen som avses är några celler från min egen kropp, till exempel några avskrapade hudceller eller blodcellerna i en liten droppe blod. Hur ge dem en lämplig miljö utanför kroppen?
Man bevarar cellerna i vatten och näring så lever de vidare på egen hand. Just hudceller är vanligt att man odlar så det finns färdiga vätskor med näringsämnen (odlingsmedium) tillgängliga för labbruk, med bla socker, vitaminer och mineraler sammanblandat.

Därutöver finns det ämnen som kan avbryta mitos fasen hos cellen, detta orsakar att dess levnadscykel bara stannar av och den dör i princip inte, om man uttrycker det enkelt.
Citera
2019-11-25, 19:04
Medlem
kinky_Ms avatar
Du kan börja med att skaffa en LAF-bänk, autoklav och ett bra värmeskåp. Annars kommer du bara odla bakterier.
Finns flera dokument som du kan studera. Alla vetenskapliga artiklar brukar ha en beskrivning av hur experimenten gått till.

Lite mera lättläst sammanfattning:
http://www3.kau.se/kurstorg/files/c/...kompendium.pdf
Citera
2019-12-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Du kan börja med att skaffa en LAF-bänk, autoklav och ett bra värmeskåp. Annars kommer du bara odla bakterier.
Finns flera dokument som du kan studera. Alla vetenskapliga artiklar brukar ha en beskrivning av hur experimenten gått till.

Lite mera lättläst sammanfattning:
http://www3.kau.se/kurstorg/files/c/...kompendium.pdf
Många av instruktionerna där verkar överflödiga om allt luftflöde till ett desinficerat litet utrymme passerar HEPA-filter, luften ute i rummet verkar mindre relevant då. Det går ju att ha handskar inbyggda i ett tättslutande utrymme så att det aldrig behöver öppnas i experimentsyfte, kanske med tillägg av inbyggda envägsslussar som liknar luftslussar för utförsel av prover dit provet förs inifrån för att förslutas med en innerdörr innan ytterdörren öppnar. Om det inre utrymmet redan är desinficerat ser jag inte vad turbulens skulle orsaka för problem. Vad gäller avdunstningsproblem och osmos ser jag en enklare lösning än hög luftfuktighet, nämligen att hålla koll på vätskenivån i provet och ofta fylla upp med rent destillerat vatten till rätt vätskehöjd.

Ett problem jag däremot ser är själva provets och näringslösningens renhet. Om själva provet desinficeras med 70% etanol dör ju även cellerna som ska odlas, och desinfektionsmedel i näringslösningen förgiftar väl även cellerna? I näringslösningens fall kan det väl lösas med upphettning i slutet utrymme och att den svalnar innan den påförs till cellerna, men hur är det med cellprovets egen renhet?
Citera
2019-12-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Man bevarar cellerna i vatten och näring så lever de vidare på egen hand. Just hudceller är vanligt att man odlar så det finns färdiga vätskor med näringsämnen (odlingsmedium) tillgängliga för labbruk, med bla socker, vitaminer och mineraler sammanblandat.
Vet du leverantörer alternativt blandningsformler för sådana vätskor? Jag menar nu inte leverantörer som bara säljer till universitet.
Citera
2019-12-11, 11:23
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Vet du leverantörer alternativt blandningsformler för sådana vätskor? Jag menar nu inte leverantörer som bara säljer till universitet.
I stort sett vilken leverantör som helst säljer gärna till privatpersoner, du har bara att övertyga dem att de inte säljer labbutrustning som kan hamna hos drogtillverkare/brukare. Deras enda eventuella tanke, de kan fråga vad du tänker göra, förklara hela din idé och hela processen.
Citera
2019-12-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
I stort sett vilken leverantör som helst säljer gärna till privatpersoner, du har bara att övertyga dem att de inte säljer labbutrustning som kan hamna hos drogtillverkare/brukare. Deras enda eventuella tanke, de kan fråga vad du tänker göra, förklara hela din idé och hela processen.
Oj, jag är ju känd för narkotikabruk och varken jag eller de icke brukande vänner som också är intresserade av utrustningen vill berätta om exakta experimentuppställningar. Vet du några labbprotokoll för att blanda ingredienser själv?

Jag tror inte att en 180 graders autoklav behövs när det bara gäller att döda sådant som kan växa vid 37 grader så att det inte tar över odlingen, redan en 120 graders tryckkokare dödar nog alla bakterier och svampar utom hypertermofiler för vilka 37 grader ändå är för kallt för att växa.
Citera
2019-12-16, 20:17
Medlem
Citat:
Förutom att det skulle kunna fungera med den anskaffning av materiel som nämns i länkad tråd, är det inte evigt celliv jag avser. Det jag menar är att hålla cellerna vid liv under en ungefär lika lång tidsperiod som de hade överlevt inne i kroppen. Inte celler som lever i 150 år men inte heller celler som dör av syrebrist eller näringsbrist inom ett eller två dygn, utan om det är celler som överlever några veckor i kroppen vill jag att de ska överleva några veckor i cellodlingen.

För det syftet krävs väl ingen immortalisering, utan det är väl snarare lämpliga näringslösningar och liknande som gäller? Hur fixa sådana?
Problemet är att näringslösningen måste vara steril annars kommer bakterier ta över och då kommer det lukta toalett om din cellodling.
Edit, vilket jag nu ser redan är uppmärksammat

Ett tätt kärl som du kan sterilisera innan du tillför cellodlingsmediumet och cellerna som naturligtvis måste vara sterila, eller en LAF-bänk.

Citat:
Jag tror inte att en 180 graders autoklav behövs när det bara gäller att döda sådant som kan växa vid 37 grader så att det inte tar över odlingen, redan en 120 graders tryckkokare dödar nog alla bakterier och svampar utom hypertermofiler för vilka 37 grader ändå är för kallt för att växa.
Ca 122 C under minst 20-30 minuter brukar steriliseringstemperatur och tid ligga på.
Senast redigerad av kroppskultur 2019-12-16 kl. 20:41.
Citera
2019-12-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ett tätt kärl som du kan sterilisera innan du tillför cellodlingsmediumet och cellerna som naturligtvis måste vara sterila,
Att sterilisera cellerna skulle döda cellerna också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in