Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskbackare
Kan du definiera en Greta-hatare? Tillhör jag oxå dem som inte tror på allt hon säljer?
Skulle behöva lägga lite mer tid på det som jag inte har. Men kort, jag tycker det är helt korrekt, till och med sunt att ifrågasätta det Greta står för om man gör det på ett bra och sakligt sätt. Vi behöver bra och seriös debatt. Men många som inte är så brajta väljer istället att kritisera henne som person, allt från att hon har Asperger, är utvecklingsstörd och borde bo på LSS-boende. Men att sakligt diskutera klimatfrågan och Gretas argument eller om det är vettigt att gå fram lika snabbt som hon vill och vad det kan innebära för andra effekter på omvärlden, ja det är väl bra. Jag själv lever knappast som Greta lär men jag gillar henne för att hon kämpar och står upp för det hon tror på istället för att sitta på Instagram och skriva om smink, skönhetsprodukter och fester.
Sedan blir det konstigt när personer i den här tråden som inte alls är insatta i miljö- och klimatfrågor ska hävda att Greta har fel. Jag har till och med sett personer i tråden använda argument som att när den flytande isen i arktis (is i en vattenspann fylld till bredden används som exempel) smälter så orsakar det inte vattenstigning i världshaven, som argument för att alarmet om stigande vattennivåer är en bluff. Det är alltså korrekt, flytande is som smälter i vatten gör inte att vattennivån stiger, men man visar att man inte riktigt förstått vad det handlar om. Jag gissar att det verkliga problemet beskrivs enkelt i skolböcker både på grundskole- och gymnasienivå.