2019-12-21, 17:35
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Det finns ingen asperger i Sverige, sluta hitta på.

Finns väl gott om Asperger i Sverige. Däremot får de som nu mer får diagnosen ett annat namn.
AST. Men de som redan fått diagnosen Aspergers behåller den.
2019-12-21, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Finns väl gott om Asperger i Sverige. Däremot får de som nu mer får diagnosen ett annat namn.
AST. Men de som redan fått diagnosen Aspergers behåller den.

Greta är för ung för att ha fått den diagnosen, så..
2019-12-21, 18:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Typiskt Gretasekten hänvisar hejvilt till Aftonbladet, men finns det ngt i Aftonbladet som
inte stämmer in i sektens predikamenten så skall Aftonbladets artikel förglömmas.

Knutbysekten och Gretasekten (på tal om tomtar och troll så här vid juletider.)
Nu finns det ju andra media än Aftonbladet, men i just detta fall var det en klimatförändringsförnekare som hänvisade till Aftonbladet.

Greta Thunberg och de flesta som gör bedömningen att forskare har mera korrekt information än media lyssnar och läser sannolikt inte om forskningsresultat i Aftonbladet.
2019-12-21, 18:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
AST eller ASD?
2019-12-21, 19:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad spelar det för roll att diagnosen fått ett nytt namn? Är väl ändå samma sak fastän man bytt namn?
2019-12-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu finns det ju andra media än Aftonbladet, men i just detta fall var det en klimatförändringsförnekare som hänvisade till Aftonbladet.

Greta Thunberg och de flesta som gör bedömningen att forskare har mera korrekt information än media lyssnar och läser sannolikt inte om forskningsresultat i Aftonbladet.
Jojo men i det här fallet hänvisade jag till vad Gretas förebild Al Gore sade i sitt tal år 2007
när han mottog Nobels fredpris - "Nordpolens is borta om sju år".
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...orta-om-sju-ar

Nordpolsisen skulle ju vara borta år 2014 enligt Al Gores tal på Nobelpris utdelningen.
Stämde ju inte ens "si så där" för oss som lever i nuet.
2019-12-21, 19:19
Medlem
Citat:
]Det finns ingen asperger i Sverige, sluta hitta på.

Kolla här på hemsidan till Autism och Asbergerforbundet
https://www.autism.se/diagnoser
Senast redigerad av RettVis 2019-12-21 kl. 20:14.
2019-12-21, 19:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Jojo men i det här fallet hänvisade jag till vad Gretas förebild Al Gore sade i sitt tal år 2007
när han mottog Nobels fredpris - "Nordpolens is borta om sju år".
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...orta-om-sju-ar

Nordpolsisen skulle ju vara borta år 2014 enligt Al Gores tal på Nobelpris utdelningen.
Stämde ju inte ens "si så där" för oss som lever i nuet.
Så i det här fallet duger Aftonbladet som sanningens källa, men stämmer det som Aftonbladet skriver?

Edit: (Råkade spara av misstag.)

Så här skriver Aftonbladet.
"Om sju år kan alla is från Nordpolen försvinna under sommartid. Det visar en ny forskningsrapport som presenteras nästa vecka, sa Gore."
Stämmer si så där med Mrbosuns egen tolkning av texten i Aftonbladet.
Inte ens Aftonbladet påstår att Al Gore sa att isen skulle vara borta om sju år (2014).

Detta så Al Gore i sin nobellföreläsning.
Last September 21, as the Northern Hemisphere tilted away from the sun, scientists reported with unprecedented distress that the North Polar ice cap is “falling off a cliff.” One study estimated that it could be completely gone during summer in less than 22 years. Another new study, to be presented by U.S. Navy researchers later this week, warns it could happen in as little as 7 years.

Isen beräknas kunna vara borta under sommaren inom 22 år, dvs. 2029.
En ny studie (som ännu inte är presenterad) varnar för att isen under sommaren kan vara borta inom så kort tid som sju år.

Liknande felcitteringar och felaktiga påståenden förföljer redan Greta Thunberg.
Senast redigerad av Surtruten 2019-12-21 kl. 20:07.
2019-12-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Då skulle det sett ut så här:

Bild: 5
Biologi: 5
Engelska: 5
Fysik: 5
Geografi: 5
Historia: 5
Kemi: 5
Matematik: 5
Franska: 5
Musik: 5
Samhällskunskap: 5
Religionskunskap: 5
Slöjd: 5
Teknik: 5

Hem- och konsumentkunskap: 4
Idrott och hälsa: 4
Svenska: 4

Ser inte ut som en elev man placerar i en särklass direkt...

Oj, GRETA måste vara gud reinkarnerad! Alluha akkbar! Greta verkar ha tat över guds messias komplex! Ingen vill heller anställa nån som "kanske kunde haft", om hon gått i skolan, bara 5or
den sortens uber männisor betyder bara problem, de vet och kan ju redan allt , så hon blir nog
utnämd till FN boss eller nått, den sortens allvetare verkar hamna där.

I Tyskland är graderingen 1 till 5 med 1 som bäst och 5 som sämst, tur att hon gick i den svenska utvecklingstörda Löwenska skolan då.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/E-po..._Research_Unit

Det gäller framför allt Michel Manns sk. hockeyklubba som sedan återskapats ett antal gånger med andra typer av proxydata.

Michael Mann förlorade ju i domstolen mot Dr Ball på de grunder att datat som använsts till hockestick grafen var manipulerade, därav Manns stämning. Är ju inte nån nyhet direkt. Att sen själva algorithmerna som de använt sig av dessutom manipulerade gör ju inte GRETAS/Soros lögner mer sanna. Lyssnar ens nån på Al Bore som en gång sa att jorden skulle gå under 2016..
Senast redigerad av PutinsPutain 2019-12-21 kl. 20:03.
2019-12-21, 20:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Varför sätter man ett sådant geni i resursskola?

För att hon har asperger / autism. Resursskolor är till för de som har normal eller hög intelligens, men har t.ex autism.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Fortfarande särklass som man baserar betygen på, vad är din poäng?

Nej. Greta har aldrig gått i en särklass.

Särklass/särskola och resursskola är helt olika saker. Greta gick några år i en resursskola. Men hon har aldrig gått i en särklass.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Greta går på särskola fast det kallas idag för resurs/specialskola. Sen vet du vid det här laget att Info antingen har betalt för sitt engagemang alternativt är i mycket nära relation till särskolsGreta.

Nej. Resursskola och särskola är helt olika saker. Detta är skillnaden:

- Särskola: Lägre kunskapskrav än normalt. För elever som inte klarar den normala läroplanens kunskapskrav. Här går ofta personer med Downs syndrom eller svåra hjärnskador.

- Resursskola: Samma kunskapskrav som i den normala läroplanen, men själva undervisningen bedrivs på ett annat sätt än i den vanliga skolan. Här hittar man ofta elever med autism och normal eller hög intelligens. Typ Greta.

Se även:

Citat:
Resursskola

Resursskola är ett begrepp som kommunerna använder för de skolor som tar emot barn som av olika anledningar inte klarar att studera i den vanliga grundskolan. Resursskolan följer samma läroplan som grundskolan, men tar större hänsyn till att barn lär sig på olika sätt i olika takt.

https://www.up.se/om-oss/funktionsne...g/resursskola/
Citat:
Särskola

För elever med utvecklingsstörning samt elever som fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av en hjärnskada.

https://www.up.se/om-oss/funktionsnedsattning/sarskola/

De som går en resursskola får exempelvis samma nationella prov som andra. Dock inte de som går i en särklass. Det skulle vara meningslöst.

Sedan bör det påpekas att större delen av nian gick hon i en mer vanlig klass:

Citat:
Hur fungerar det i den skola som du bytte till i mitten av höstterminen?

– Nu går jag inte längre i någon resursskola utan i en vanlig skola, men lärarna anpassar saker bra. Jag får specialhjälp.

Hur ser den specialhjälpen ut?

– Jag gillar inte att vara bland så mycket folk, så ibland sitter jag i ett tyst studierum och arbetar ensam med en lärare. Och så får jag extrastöd i form av att lärarna kanske tittar till mig någon extra gång. Det är ganska lite anpassning jag behöver nu. Förut behövde jag mer. Jag kan fungera väldigt bra nu och anpassa mig och det är för att jag har fått en mening.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...t-annorlunda-/

Det går inte sticka under stol med att hon har av autism. Men hon lider dock inte av ett förståndshandikapp. Tvärtom så verkar hon vara betydligt mer intelligent än genomsnittet. Toppbetygen intygar ju det.

Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Ja det frågar jag mig med, det är skillnad på att vinna 100-metersfinalen på Olympiska Spelen och på att göra det i Special Olympics....

Felaktig liknelse.

Greta springer samma olympiska spel som andra. Däremot har hon fått extra hjälp vid träningen och ett annat träningsupplägg än vanligt.
2019-12-21, 20:21
Medlem
Citat:
För att hon har asperger / autism. Resursskolor är till för de som har normal eller hög intelligens, men har t.ex autism.

Nej. Greta har aldrig gått i en särklass.

Särklass/särskola och resursskola är helt olika saker. Greta gick några år i en resursskola. Men hon har aldrig gått i en särklass.

Nej. Resursskola och särskola är helt olika saker. Detta är skillnaden:

- Särskola: Lägre kunskapskrav än normalt. För elever som inte klarar den normala läroplanens kunskapskrav. Här går ofta personer med Downs syndrom eller svåra hjärnskador.

- Resursskola: Samma kunskapskrav som i den normala läroplanen, men själva undervisningen bedrivs på ett annat sätt än i den vanliga skolan. Här hittar man ofta elever med autism och normal eller hög intelligens. Typ Greta.

Se även:

De som går en resursskola får exempelvis samma nationella prov som andra. Dock inte de som går i en särklass. Det skulle vara meningslöst.

Det går inte sticka under stol med att hon har av autism. Men hon lider dock inte av ett förståndshandikapp. Tvärtom så verkar hon vara betydligt mer intelligent än genomsnittet. Toppbetygen intygar ju det.

Felaktig liknelse.

Greta springer samma olympiska spel som andra. Däremot har hon fått extra hjälp vid träningen och ett annat träningsupplägg än vanligt.

Varför klarar du inte av att besvara en enkel fråga, om du är besatt av Greta Ja eller Nej?
Kommer du att klänga dig fast vid en annan individ när Greta upplägget är överuppenbart?
2019-12-21, 20:24
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:

Hon går alltså där för att hon är för smart för den vanliga förlegade grundskolan.

Citat:
Nej. Resursskola och särskola är helt olika saker.

Fram till 2011 var det samma sak

Citat:

Hon blev alltså nergraderad från vanlig grundskola till resursskola?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in