2019-12-31, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Som du ser av texten så är skolan känd för att vara hård och rättvis.

Men naturligtvis. Har du bevis för att det ligger till på ett annat sätt så kommer jag att titta på dem, men privata tyckanden är inga bevis.

Det är inte speciellt vanligt att det presenteras direkta bindande bevis i den här tråden, och om jag hade dylika skulle jag nog försöka få ut dem via någon tidning eller podd, inte här på Flashback. Däremot kan man göra mer eller mindre välgrundade resonemang, och granskningar av MSM:s fakta och hype-påståenden.

Citat:
Även Gretas fd lärare sa att Greta är mycket intelligent och har lätt att lära sig.

De är hennes fans - och när skolan säger att de blivit kända som en tuff skola, menar de naturligtvis i jämförelse med en del andra skolor för problemelever, inte jämfört med vanliga och välordnade högstadieskolor där det går normala elever.
2019-12-31, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Är det ett problem för dig att Greta har en begåvning som sträcker sig flera standardavvikelser över din egen?

Nope, dock eran blinda medialt påverkade fanatism.
2019-12-31, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det ligger lite i vad du skriver tycker jag, men samtidigt har GT ju inte tagit på sig ett uppdrag att informera världens befolkning om vad var och en ska göra i detalj. Det är en informationsfråga som varje samhälle/land måste lösa på ett sätt som är lämpligt just där och då.

Lite mer konkreta tankar kanske bör bli GT:s nästa steg, särskilt i samband med möten med vänliga människor (inte politiker och världsledare).

Det hade varit mer intressant om hon träffade forskare och gjorde intervjuer med dem, i stället för att träffa kändisar och att media kan komma undan med att bara skriva om det och att Greta gör en insats.

Men det är ju inte Gretas fel, hon gör allt hon kan men stå och se arg och konstig ut och ropa slagord. Jag tror tyvärr att detta är helt fel för att fokus är inte på miljön. Att skriva att Greta gör bra saker är dumt då hon borde ha varit på en läroturné och initierat debatter mellan forskare. Men det kanske kommer.
2019-12-31, 19:55
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Greta gick sista året på Kringlaskolan i Södertälje, en skola som är klart och tydligt nischad på "diagnoselever".

(...)

Eleverna på Kringlaskolan läser alltså formellt i vanliga högstadieklasser, men i praktiken är det anpassar utifrån att de inte har samma förkunskaper som vanliga jämnåriga tonåringar när de kommer in på skolan. De läser i många fall ungefär sjuans stoff men det kallas på papperet för årskurs nio.
Hittar du på eller har du möjligen en källa på det där?
2019-12-31, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hittar du på eller har du möjligen en källa på det där?

Det stora flertalet av deras högstadieelever är elever med olika slags diagnoser, elever med den typen av historia, det har diskuterats tidigare i tråden. Man kan alltså förutsätta att många av deras elever har haft allvarliga problem att tillgodogöra sig skolans lärostoff och ofta har haft olika slags speciallösningar/nerbantningar, redan innan de kom dit. Greta har vad jag förstår haft en sådan speciallösning under flera år innan hon hamnade på Kringlaskolan.

Om man kommer till en ny skola i åttan eller nian och har läst med bantad kurs i flera år så kan man naturligtvis inte bara ta igen det och komma upp på samma nivå som vanliga nior med ett plötsligt språng. Alltså blir det så att även kursinnehållet i åttan och nian släpar efter. Vilket ju inte lär synas i betygen.

Jag tar f ö snart paus från den här tråden, det är ju Nyårsafton.
2019-12-31, 20:24
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det stora flertalet av deras högstadieelever är elever med olika slags diagnoser, elever med den typen av historia, det har diskuterats tidigare i tråden. Man kan alltså förutsätta att många av deras elever har haft allvarliga problem att tillgodogöra sig skolans lärostoff och ofta har haft olika slags speciallösningar/nerbantningar, redan innan de kom dit. Greta har vad jag förstår haft en sådan speciallösning under flera år innan hon hamnade på Kringlaskolan.

Om man kommer till en ny skola i åttan eller nian och har läst med bantad kurs i flera år så kan man naturligtvis inte bara ta igen det och komma upp på samma nivå som vanliga nior med ett plötsligt språng. Alltså blir det så att även kursinnehållet i åttan och nian släpar efter. Vilket ju inte lär synas i betygen.

Jag tar f ö snart paus från den här tråden, det är ju Nyårsafton.
Jag bad bara om en källa, men om du inte har någon så. Det är inget som framgår av deras hemsida eller deras Facebook. Jag förstår att du önskar att det vore så, men det är inte riktigt samma sak som fakta.
2020-01-01, 01:30
Medlem
MAX-HIMs avatar
Jag läste nu senast i Aftonbladet att Svante Thunberg berättade i BBC:s morgonprogram ”Today” om hur de har gjort stora uppoffringar för att anpassa sig till sin dotters extrema klimatångest. De sade att de gjort dessa stora uppoffringarna för att "rädda" Greta (och endast henne ja, inte för klimatet). Innan tyckte nämligen Greta att de var hycklare som inte gjorde något viktigt för klimatet.

Alltså, fasiken, Greta är på riktigt fanatisk när det gäller klimatet. Synd då att vissa (i FN) utnyttjar det hänsynslöst och sprider fanatismen till fler lättpåverkade ungdomar via Greta.

Jag länkar tidningsartikeln från AF (nedan) som endast är någon dag gammal.

AF (om Greta, klimatet och hennes familj): https://www.aftonbladet.se/nojesblad...stora-hycklare

Men okej, så det kan väl inte ha undgått folk att tonåringen Greta Thunberg fick synas på framsidan på magasinet Time. Jaha, och kanske tycker en del att det är en sensation? Men vad många möjligen inte vet är att den tidskriften samarbetar med familjen Rockefeller, som också står bakom bildandet av FNs klimatpanel IPCC.

"David Rockefeller har sagt att han är väldigt tacksam att tidningar och tidskrifter som Washington Post, New York Times och Time magazine samarbetat med familjen i 40 år, så att de kan åstadkomma de förändringar de vill i världen."

Därför har jag inte ens öppnat magasinet Time och läst om Greta Thunberg, det är liksom ingen idé, allt med klimathotet är ändå bara båg för att plundra tillgångarna från nationer.
Senast redigerad av MAX-HIM 2020-01-01 kl. 01:37.
2020-01-01, 01:33
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Jag läste nu senast i Aftonbladet att Svante Thunberg berättade i BBC:s morgonprogram ”Today” om hur de har gjort stora uppoffringar för att anpassa sig till sin dotters extrema klimatångest. De sade att de gjorde uppoffringarna för att "rädda" henne. Innan tyckte nämligen Greta att de var hycklare som inte gjorde något viktigt för klimatet.

Alltså, fasiken, Greta är på riktigt fanatisk när det gäller klimatet. Synd då att vissa (i FN) utnyttjar det hänsynslöst och sprider fanatismen till fler lättpåverkade ungdomar via Greta.

Jag länkar tidningsartikeln från AF nedan som endast är någon dag gammal.

AF (om Greta, klimatet och hennes familj): https://www.aftonbladet.se/nojesblad...stora-hycklare

Men okej, så det kan väl inte ha undgått folk att tonåringen Greta Thunberg fick synas på framsidan på magasinet Time. Jaha, och kanske tycker en del att det är en sensation? Men vad många möjligen inte vet är att den tidskriften samarbetar med familjen Rockefeller, som också står bakom bildandet av FNs klimatpanel IPCC.

"David Rockefeller har sagt att han är väldigt tacksam att tidningar och tidskrifter som Washington Post, New York Times och Time magazine samarbetat med familjen i 40 år, så att de kan åstadkomma de förändringar de vill i världen."

Därför har jag inte ens öppnat magasinet Time och läst om Greta Thunberg, det är liksom ingen idé, allt med klimathotet är ändå bara båg för att plundra tillgångarna från nationer.

Ja fifan det är helt sjukt.
Hon va ju tydligen helt apatisk.
Pga att dom har skrämt upp henne så mycket i skolan.

Hon tror ju att världens undergång är nära.
Hon tror väl att alla kommer att dö inom en 10 års period

Hon förstår inte bättre Det är lite skrämmande.
2020-01-01, 01:45
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ja fifan det är helt sjukt.
Hon va ju tydligen helt apatisk.
Pga att dom har skrämt upp henne så mycket i skolan.

Hon förstår inte bättre Det är lite skrämmande.

Precis. Först undrade jag om hon och hennes familj låtsades tro på klimatet för att det var ekonomiskt fördelaktigt. Och visst, det är det säkert också, men nu börjar jag tro att Greta verkligen har fått en så kallad fix idé (kring klimathotet), att det här med klimatet har fastnat i hennes medvetande och det är det enda som betyder något för henne. Det blir som att klimatångesten stjäl hennes ungdomstid ifrån henne. Det här börjar likna mera en psykisk sjukdom , tvångstankar eller något. Men vad vet jag, jag är ingen psykiatriker.
2020-01-01, 01:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

Nej. Det tror hon inte alls.

Ur ett av hennes tal:

Citat:
"I have some good news and some bad news regarding the climate emergency. I will start with the good news.

The world, as a small number of people have been saying lately, will not end in 11 years.

The bad news however is that around the year 2030, if we continue with business as usual, we will likely be in a position where we may pass a number of tipping points. And then we might no longer be able to undo the irreversible climate breakdown."

https://www.fridaysforfuture.org/greta-speeches
2020-01-01, 04:57
Medlem
Greta blev lyckligare som aktivist enligt hennes pappa!

https://www.dn.se/nyheter/sverige/pa...-som-aktivist/
2020-01-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Det var nog rätt intensivt då hon besökt många platser, haft många möten och hållit många tal. Sådant kräver förberedelse och resande tar energi. Men på båten fick hon kanske lite tid att vara ner och läsa, när vädret var lugnare.
De städade nog ur bilen innan den återlämnades. Att det blir lite stökigt på vägen är nog inte så konstigt. Det visar bara att man behövt gräva djupt för att få något att klaga på. I o m att hon inte äter kött, flyger etc. Varför fokuserar man på att finna fel på Greta som faktiskt gör sitt bästa - och mycket mer än någon av oss andra? Vore det inte mer konkret att fokusera sitt felletande på dem som tjänar pengar på att förstöra planeten som vi lånat?

Håller helt med. Löjeväckande när vuxna människor söker efter halmstrån på det viset. "Aha, hon ska segla, det kommer aldrig gå bra, dessutom är båten byggd av epoxiplast, hur miljövänligt är det???"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in