2020-01-03, 19:55
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns väl för fan ingen som vill ha Iran kvar i dess nuvarande form? Inget fel egentligen med folket men Ayatollorna måste bort

Jag lärde känna en Iranier som arbetade på den svenska ambassaden när Shahen vart störtad och när Khomeini tog över, han beskrev det som att landet hade hoppat bakåt i tiden 100år.
Iran var tidigare väldigt öppet på många sätt, men är numera låst i en religion, en ledare och utan frihet.
Citera
2020-01-03, 19:55
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Psykfallet som redan ertappats med att ljuga i tv vid fler än 13000 gånger kan inte ljuga såklart, måste ju vara judarna.

Tror du på fullt allvar att det är Trump som ligger bakom det här? Trump är bara ett verktyg i USAs utrikespolitik.
Citera
2020-01-03, 19:57
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Opps, om detta är sant så lär ju helvetet braka lös!

My bad. Det har redan debunkats.
Citera
2020-01-03, 20:01
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Nu laddas det upp minsann. USA skickar 3000 soldater till Mellanöstern. Pang på rödbetan. Kanske bäst tanka i helgen.

Tanka borde du ha gjort i förrgår.. men självklart spänner US musklerna och visar vart skåpet ska stå men det kommer inte att hända något för vem är så dum att utmana dem?
Citera
2020-01-03, 20:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag lärde känna en Iranier som arbetade på den svenska ambassaden när Shahen vart störtad och när Khomeini tog över, han beskrev det som att landet hade hoppat bakåt i tiden 100år.
Iran var tidigare väldigt öppet på många sätt, men är numera låst i en religion, en ledare och utan frihet.
Ja, men om de vill ha det så då?
Citera
2020-01-03, 20:04
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kinas största handelspartner i mellersta östern är Israel. Iran är ingenting.
Kina köper mycket avancerade vapen från Israel och annat high tech.
Jag tror Kina är tillräckligt trötta på sina egna Turk muslimer.
Kina vill inte ha krig och kommer inte att skicka trupper till annat land.

Kina är inte en demokrati men de har sen 700 talet försökt undvika krig.

Ok så Kina kan vi utesluta då.
Citera
2020-01-03, 20:04
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Varför ska det bli en ökad militär närvaro när ett stort hot har raderats, ja det kommer att bli terrordåd men den som har kokat ihop de senaste är pulveriserad.
Man är naiv om man tror att ingen kan ersätta Soleimani, eller att det inte redan nu finns planer för vedergällning. Inget land är så beroende av en person att man blir handlingsförlamad utan. Speciellt inte en skurkstat som Iran.
Citera
2020-01-03, 20:05
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Tanka borde du ha gjort i förrgår.. men självklart spänner US musklerna och visar vart skåpet ska stå men det kommer inte att hända något för vem är så dum att utmana dem?

Säg aldrig aldrig, Iran hatar redan USA mer än något annat land förutom möjligtvis Nordkorea. Nu har man dessutom tagit ur en av deras mäktigaste generaler ur ekvationen vilket onekligen varit en viktig tillgång för Iran. Man ska inte utesluta att Iran handlar irrationellt i en sådan situation. Kan utlösa en grim trigger situation för den som är bekant med spelteori.
Citera
2020-01-03, 20:05
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi får väl se vad som sker de närmaste 48 timmarna. Jag vet vad jag tror.
Det lär inte ta några 48 timmar innan Iran kan göra något konkret med hjälp av sina proxy-aktörer. Vi får nog räkna med veckor eller månader. Det är en lång väg mellan Iran och Israel.
Citera
2020-01-03, 20:09
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Du bör nog komma ihåg att denne ambassadör arbetade för en förtryckarregim med en absolut ledare han också. Absolut monarki och fruktad hemlig polis. "Öppet" ja sålänge du inte så emot regimen precis som nu. Inte så kul om du var fattig heller då landet var ett världens mest ojämlika. Pest eller kolera.
Citera
2020-01-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ja, men om de vill ha det så då?

Med tanke på att regimen mördade över 200 demonstranter härom månaden så finns det mycket som tyder på att dom inte vill det. Hört talas om hijabupproret osv?

Människor vill ha frihet och välstånd, den iranska regimen erbjuder ingetdera.

Förutom Irans proxykrigande och terrorism är detta en av de stora anledningarna till varför Trump vill trycka år Iran med tex sanktioner. Eftersom det är en regim som vägrar släppa sitt järngrepp och reformera landet blir befolkningen lidande. Och tro mig, dom lider.

Den stora ondskan här är regimen, det är bara dess följare som vill att den består. Inte vanliga iranier i befolkningen. Iran har varit ett bra land att leva i och kan bli det igen.
Citera
2020-01-03, 20:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det lär inte ta några 48 timmar innan Iran kan göra något konkret med hjälp av sina proxy-aktörer. Vi får nog räkna med veckor eller månader. Det är en lång väg mellan Iran och Israel.

Jo, det är lite vad jag menade. Det kommer alltså inte hända ett skit kopplat till den här fadäsen. Livet kommer dock rulla på som vanligt med Irans tomma hot mot Israel och Israel kommer via USA peta på grävlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in