2020-01-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Självklart tar man som svensk rygg på USA i ett sådant läge.
Det är självklart.
Citera
2020-01-06, 13:59
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Absolut, alla dagar i veckan. Jag tror de flesta här har en bild av mellan östern från Alladin filmen eller boken Tusen och en Natt. Alla verkar så jävla naiva vilka makter inom Islam vi har att göra med. Blir det fred i mellan östern så gärna för mig. Men då skulle Al-Quida, IS och Talibanerna få tuppjuck och börja bomba eftersom de livnär sig på misär och polarisering. Så det kommer inte kunna bli fred i mellan östern. Men USA får gärna dra sig ur men då hoppas jag att Europa bygger en mur, slår en järnring runt Europa samt ber en bön för de kristna i mellan östern...

Jag stöder också USA i det här fallet. Det är dock endast i detta fall. Låt oss inte glömma att det är USA som skapat islamismen i såväl Afghanistan som Syrien/Irak. Det är också USA som beklagar sig över att Kina håller en del muslimer fångna.

Kanske dags att vakna nu om du inte gillar muslimer?
Citera
2020-01-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Den källan är partisk så går ej att lita på.

Men här har du lite statistik som usa själva gjort, på de antalet civila som dödats som följd av USAs/Israels agression mot endast 3 länder (Afghanistan, irak och Pakistan) sen deras korståg 2001:

https://www.cato.org/events/human-co...ties-since-911

244 000 civila mördade !! Och mörkertalet är enormt.
Dessutom räknar vi inte med Lybien och Syrien här.
Siffran är nog mer runt 1 miljon CIVILA.

Allt pga USA och Israel.

Men visst, du kommer nog svara på detta också i form av nån manipulativt försök att ogiltigförklara denna fakta

Gå och lägg dig

Lär sig läsa och läs sedan mitt inlägg igen...

Frågeställningen var inte huruvida det uppstår oskyldiga offer eller ej i krig utan hur Iran hanterar sin befolkning. Det du tar upp är en helt annan sak och vad gäller civila offer i krig har vi förhoppningsvis en entydig syn att det är vidrigt och tragiskt på alla sätt. Sedan vad USA, iklädd rollen som världspolis, gör långt från sitt eget territorium är ytterligare en fråga men oavsett krigsorsak leder tyvärr alla krig till oskyldigas död. Poängen med det tidigare inlägget var dock inte att gräva i huruvida det uppstår dödsoffer i samband med krig. Det jag vill belysa är hur den iranska regimen terroriserar den egna befolkningen såsom i höstas då de bestialiskt mördade egna medborgare i stor omfattningen.

Länkar Reuter istället om det nu skulle göra någon skillnad

https://www.reuters.com/article/us-i...-idUSKBN1YR0QR
Citera
2020-01-06, 14:01
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Tyck du synd om mig, jag föredrar demokratiska beslut som man diskuterar fram inte envåldshärskarfasoner, men är man dum som du verkar vara eller född med silversked i munnen som Trump så är nog envåldshärskarfasoner demokratiskt.

Och jag tycker inte synd om dig, däremot tycker jag synd om oss som tydligen har en sådan som dig bland oss. USA troll!

Skall det debateras? Soleimani är på listan över militärer som skall dödas i krig. USA är i krig, det är krig i mellan östern om du inte förstått det. Amerikaner mördas hela tiden. Irakier dödas. Iranier dödas av Iran. IS dödar, USA dödar IS. Att ta död på en general som leder dessa krig är ett beslut som USAs president kan göra efter diskussioner med Pentagon. Det skall inte diskuteras med Demokraterna.

Det är en del du inte förstår men det är kul att du är intresserad.
Citera
2020-01-06, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Livesändning från Teheran, Iran av manifestationerna från Qasem Soleimanis begravning. Hyffsat med folk på plats.

USA har skjutit sig i foten. Utsparkade som ett fyllo på krogen.

https://www.youtube.com/watch?v=KzldnUAHIXg
Att mullorna kan kalla ut sina trogna styrkor på gatorna i Iran och gapa är det nog ingen som har betvivlat. Att de skulle kunna göra något annat är enstaka terrordåd är däremot extremt tveksamt. Och för varje eventuellt terrordåd som de gör kommer de få betala. I god ordning.
Citera
2020-01-06, 14:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jag vet inte vad du har för bekantskapskrets. Min är dock varken EPA-förare, outbildade(vad de nu har för koppling i frågan, du kanske menar obildade? Det är de inte heller. Tvärt om.) eller kommunister som du. Och den är stor. Ingen har dina åsikter. Och dessbättre har inte världssamfundet inte det heller.
Alla står på Trump sida menar du? Det ska väl vara Hanif Bali det för ingen vettig människa ställer sig väl bakom nuvarande administrations strategi i Iran. Är du inte klok människa?:

https://threadreaderapp.com/thread/1...868290049.html

Och tack! Jag har blivit kallad värre saker än kommunist. Får väl leva med det.
Citera
2020-01-06, 14:05
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag stöder också USA i det här fallet. Det är dock endast i detta fall. Låt oss inte glömma att det är USA som skapat islamismen i såväl Afghanistan som Syrien/Irak. Det är också USA som beklagar sig över att Kina håller en del muslimer fångna.

Islamismen har funnits sedan Mohammeds dagar. Islamistisk terrorism fanns långt innan USA anföll Irak. Grunden till anfallet var 9/11 2001, Irak anfölls 2003. USA har inte skapat motsättningarna i mellan östern. Shia och Sunni har alltid varit i krig eller haft osämja genom historien.

Men jag ser fram emot att USA lämnar eller backar tillbaka till de länder som vill ha deras skydd och låter Iran, Irak och Syrien med inblandning av IS och Al-Nussra, Hezbollah och Talibanerna i Afghanistan som kommer frodas i kaoset. Kör på, låt det börja men bara om Europa stänger sina gränser för flyktingar, för vill man ha krig så får man leva i skiten.
Citera
2020-01-06, 14:06
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Tyck du synd om mig, jag föredrar demokratiska beslut som man diskuterar fram inte envåldshärskarfasoner, men är man dum som du verkar vara eller född med silversked i munnen som Trump så är nog envåldshärskarfasoner demokratiskt.

Och jag tycker inte synd om dig, däremot tycker jag synd om oss som tydligen har en sådan som dig bland oss. USA troll!

Då kanske du ska ge dig in i kommunpolitiken i någon mindre kommun i norrland och diskutera övergångsställen. Tror du presidenten måste sitta och debattera alla beslut i månader? Då skulle det inte vara möjligt att föra krig öht.
Citera
2020-01-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Inget av länderna har officiellt förklarat krig mot varandra.

Att du tolkar det så är oväsentligt.

Inget krig alltså, det var ett regelrätt mord i såna fall.
Citera
2020-01-06, 14:07
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Att du försöker klä in din skit med silkespapper förändrar inte faktumet att den stinker.

Islamismen har existerat sedan urminnes tider. Det är främst Iran, Irak och Saudiarabien som hetsat fattiga, hopplösa och radikaliserat människor att begå horribla brott mot mänskligheten.

Men jag tror minsann att människor sett igenom skiten tack vare ökande internetanvändares och dragit slutsatsen att det kanske inte är USA som är den stora satan, utan någon annan.

Det är därför som USA så lätt kunde skjuta ihjäl terroristen. Folk är genuint trötta på att vara kanonmat i ett hopplöst och ändlöst maktspel.

Protester i Iran, någon? Mullornas lilla lekstuga hemmavid börjar minsann knaka i fogarna.
Citera
2020-01-06, 14:08
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Inget krig alltså, det var ett regelrätt mord i såna fall.

Självförsvar.

Presidentens uppgift är bla att försvara amerikanska liv.
Citera
2020-01-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Skillnaden mellan ljuset och mörkret. Varenda tomte här som skriker sig hes om hur onda amerikanarna är skulle välja att bo i usa alla dagar i veckan över smutsiga Iran.

Men Trump bryr sig lika lite om dessa människor som han gör om de i Nordkorea. Det handlar mer om vad Israel vill och att någon har tutat i och lurat den hjärndöde Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in