Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-08, 10:01
  #169
Medlem
skulle säga Tyresö utom ringen o backen då för de som vet
Citera
2020-01-08, 10:03
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstridEriksson
Solna eller Lidingö är nog rätt befriade.

Solna är nog snarare Sveriges mest välfungerande utpräglat "mångkulturella" kommun. Det beror självklart på att kommunen har Sveriges bästa geografiska läge för affärsverksamhet och sedan länge ett väldigt osossigt(kanske Sveriges mest ososossiga kommun i praktiken) förhållningssätt till kommunal förvaltning.
Sedan att det blir lite väl själlöst och på byggjättarnas villkor snarare än de befintliga kommuninvånarna är kanske ett pris man får betala för att det ska rulla på.

Tramstråd för övrigt.
Citera
2020-01-08, 10:55
  #171
Medlem
Till alla som säger att Söder skulle vara något slags reservat för vita: Hela Medborgarplatsen är infekterad. Slussen är totalt körd. Ringvägen är infekterad, äcklig och smutsig. Hornstull är smutsigt och förstört. Det förut trevliga Skinnarviksberget är infekterat. Ringvägen är fullt med alkiskrogar. Det enda området på Söder som är någorlunda okej är ett litet område runt Vitabergsparken. Det är dock rån och våldtäkter i själva parken.

Smågatorna på Östermalm, Gärdet nära Tessinparken och Lidingö är bra områden.
__________________
Senast redigerad av klooll 2020-01-08 kl. 10:58.
Citera
2020-01-08, 11:02
  #172
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klooll
Till alla som säger att Söder skulle vara något slags reservat för vita: Hela Medborgarplatsen är infekterad. Slussen är totalt körd. Ringvägen är infekterad, äcklig och smutsig. Hornstull är smutsigt och förstört. Det förut trevliga Skinnarviksberget är infekterat. Ringvägen är fullt med alkiskrogar. Det enda området på Söder som är någorlunda okej är ett litet område runt Vitabergsparken. Det är dock rån och våldtäkter i själva parken.

Smågatorna på Östermalm, Gärdet nära Tessinparken och Lidingö är bra områden.

Lidingö får du även begränsa kraftigt. Larsberg, Högsätra etc är inte precis reservat men är naturligtvis inte heller misär men du är ju ganska stenhård i dina andra bedömningar.
Citera
2020-01-08, 11:15
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Lidingö får du även begränsa kraftigt. Larsberg, Högsätra etc är inte precis reservat men är naturligtvis inte heller misär men du är ju ganska stenhård i dina andra bedömningar.

Finns väl vissa "dåliga" områden på Lidingö men förra året var det 1 våldtäkt och 3 ungdomsrån på hela ön och det bor 50 000 personer i kommunen. Inte speciellt otryggt. Åk till Lidingö centrum en lördag så får du se hur en svensk ort ska se ut. 95% svenskar. Det bor 3-4% icke-européer i kommunen enligt 2015 års siffror.
Citera
2020-01-08, 11:26
  #174
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klooll
Finns väl vissa "dåliga" områden på Lidingö men förra året var det 1 våldtäkt och 3 ungdomsrån på hela ön och det bor 50 000 personer i kommunen. Inte speciellt otryggt. Åk till Lidingö centrum en lördag så får du se hur en svensk ort ska se ut. 95% svenskar. Det bor 3-4% icke-européer i kommunen enligt 2015 års siffror.

Är det så lågt? Det förvånar mig.
Bodde i Torsvik några år för ganska många år sedan och upplevde att det var riktigt många framförallt chilenare i Larsberg och lite blandat i Högsätra.
Långt ifrån något MENA näste men ganska många och jag gissar att de måste blivit anvisade ganska många de senaste åren och har sett reportage där de bland annat avhyste svenskar för att kunna placera Afghaner och syrier.
https://mitti.se/nyheter/familjen-tv...dingo&view=app
Citera
2020-01-08, 11:38
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Är det så lågt? Det förvånar mig.
Bodde i Torsvik några år för ganska många år sedan och upplevde att det var riktigt många framförallt chilenare i Larsberg och lite blandat i Högsätra.
Långt ifrån något MENA näste men ganska många och jag gissar att de måste blivit anvisade ganska många de senaste åren och har sett reportage där de bland annat avhyste svenskar för att kunna placera Afghaner och syrier.
https://mitti.se/nyheter/familjen-tv...dingo&view=app

Jag tog siffrorna från wiki. Möjligt att det är fel och något fler nu. Det jobbar ju en del utlänningar i matbutiker och på äldreboenden, skolor m.m men de åker ju hem när arbetsdagen är slut. Lidingö ska bara ta emot ca 70 flyktingar i år och de kastar ju ut dem från deras bostäder när det gått två år sen de kom. Har för mig att precis alla flyktingar som blev utkastade flyttade från kommunen. Hittar inte artikeln nu men tror det stod i lokaltidningen. Enligt en tidningsartikel jag hittade på nätet bodde det 300 anvisade flyktingar på ön 2016. https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6885059

Så det är få invandrare och väldigt få brott i förhållande till folkmängden. 3 ungdomsrån, 1 våldtäkt och 68 (tror jag) misshandelsfall eller liknande förra året. Dock rätt mycket inbrott och en del bilstölder. Var en skjutning för något år sen men det var nån kriminell typ och de som sköt blev gripna direkt då polisen spärrade bron. Var en mindre sprängning förra året men det var nån annan kriminell som hade gömt sig på ön.

Dessutom en av 3 kommuner i Sverige som sänker kommunalskatten i år

Att det är en ö utan tunnelbana hjälper mycket. Kommer inte några gäng till ön. Har aldrig sett något förutom 15-åriga moppepojkar

Just det. Tiggarförbud också!
__________________
Senast redigerad av klooll 2020-01-08 kl. 11:43.
Citera
2020-01-08, 11:48
  #176
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klooll
Jag tog siffrorna från wiki. Möjligt att det är fel och något fler nu. Det jobbar ju en del utlänningar i matbutiker och på äldreboenden, skolor m.m men de åker ju hem när arbetsdagen är slut. Lidingö ska bara ta emot ca 70 flyktingar i år och de kastar ju ut dem från deras bostäder när det gått två år sen de kom. Har för mig att precis alla flyktingar som blev utkastade flyttade från kommunen. Hittar inte artikeln nu men tror det stod i lokaltidningen. Enligt en tidningsartikel jag hittade på nätet bodde det 300 anvisade flyktingar på ön 2016. https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6885059

Så det är få invandrare och väldigt få brott i förhållande till folkmängden. 3 ungdomsrån, 1 våldtäkt och 68 (tror jag) misshandelsfall eller liknande förra året. Dock rätt mycket inbrott och en del bilstölder. Var en skjutning för något år sen men det var nån kriminell typ och de som sköt blev gripna direkt då polisen spärrade bron. Var en mindre sprängning förra året men det var nån annan kriminell som hade gömt sig på ön.

Dessutom en av 3 kommuner i Sverige som sänker kommunalskatten i år

Att det är en ö utan tunnelbana hjälper mycket. Kommer inte några gäng till ön. Har aldrig sett något förutom 15-åriga moppepojkar

Just det. Tiggarförbud också!

Ja, det låter inte så pjåkigt.
Citera
2020-01-08, 11:51
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preppermalm
Årsta och Södermalm. Vilka är de bästa områdena i dessa stadsdelar skulle du säga? Var är tryggast? Var är dyrast?

Var i köpkvarteret då? Det är väl ganska svennigt och lugnt där överlag?
Nacka Forum uppfattar jag som en rätt ödslig, lugn galleria. Nu var det ett par år sedan jag var där förvisso. "MOS i miniatyr", vad betyder det? Att det är en del stökiga multikulturella gäng, eller vad? Inget jag har sett där.

Kan detta verkligen stämma? Låter ju rekordartat. Trodde inte det fanns sådana platser i Sverige 2020.


Vad menar du med rekordartat? Utsatta områden är en sak, jag ville bara belysa att det inte längre finns helsvenska områden utan man får dela utrymmet med mycket invandrare i princip var man än bosätter sig.

Forum är fortfarande lugnt och tryggt. Men man har haft problem med ungdomsgäng i omgångar genom åren (bland annat sysslade de med rån nere i centrumgaraget) men polisen lyckas riktigt bra med att få dem att sluta hänga i centrumet. Förmodligen för att fem av rånarna blev dömda, bland annat ledaren. Det ligger ett bostadsområde precis bakom Forum och jag har själv passerat där sent på kvällen några gånger och det är inga trevliga grupper som hänger därute på torget.

Men det jag framför allt menade var att man är i minoritet som svensk därinne på dagtid vardagar. Misstänker att det är alla sysslolösa boende från Fisksätra som letar sig dit för att fördriva tid.

Sedan ska vi inte glömma att det var en stor omskriven rånvåg av barn utomhus mellan Forum och Nacka IP under 2018 då maskerade ungdomar knivrånade 10-12 barn. I ett försök att få barnen att känna sig tryggare i området satte man in ridande poliser i området. Rånvågen pågick 2018 och mina barn känner flera av offren som än idag mår dåligt över detta och känner oro när de möter invandrargäng som hänger kring Forum och som fortfarande undviker gångvägarna till IP och Ica Maxi.
__________________
Senast redigerad av Notmyguru 2020-01-08 kl. 11:53.
Citera
2020-01-08, 12:23
  #178
Bannlyst
Mitt budgetalternativ blir Haninge, och det mer påkostade blir sickla alle kring trekanten. Flyttade -15 så mycket kan ha ändrats sen dess.
Citera
2020-01-08, 12:36
  #179
Medlem
Finns inget helt utan men Stora Essingen och Olovslund är bra på den fronten. Om du väljer Danderyd borde du va försiktig, Mörby och sjukhusområdet tex ska vara dåligt på den fronten tror jag.
Citera
2020-01-08, 12:37
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enDanskemaend
Ekhagen, typ. Finns nog studenter men de är ju en egen sort.

Danderyd/Täby är rätt tomt men inte bara svenskar.

Hjorthagen är ok men en del vänsterfolk
Ekhagen har ca 50% utlänningar, Hjorthagen har ett nytt asylboende (Dianagården).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in