Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-08, 13:36
  #181
Medlem
AstridErikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preppermalm
Finns invandrare i bägge dessa kommuner. Solna har en stor del sedan gammalt i Hagalund. Vidare ett antal vid Förvaltarvägen vid Solna station. Modulbostäderna på gamla Stenbackaskolans area, är de borta? Glöm sedan inte hur området kring Arenastaden och MOS ser ut...
Lidingö har väl rätt många nyanlända i Högsätrahuset? Antal arabiska nyanlända bor också i Sticklinge och Brevik, även om de inte är alltför många.
Jo, jag vet det. Men tänkte på att det inte var i närheten av den bilden TS skulle ha fått ifall denne flyttade till t ex Kista. Oavsett om det finns invandrare eller inte så hade jag valt Solna även fast det på senare tid verkar bli mer och mer som Kista om man går runt i MOS.
Citera
2020-01-08, 13:43
  #182
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ursvik? Du vet att Ursvik ligger bredvid den största orcher boplatsen i Stockholm? När bron mellan Rinkeby och Ursvik öppnas, så öppnar man portarna till helvete.

snackas redan om mur-bygge i ursvik, eller spärr med id-kontroll
Citera
2020-01-08, 13:48
  #183
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Solna är nog snarare Sveriges mest välfungerande utpräglat "mångkulturella" kommun. Det beror självklart på att kommunen har Sveriges bästa geografiska läge för affärsverksamhet och sedan länge ett väldigt osossigt(kanske Sveriges mest ososossiga kommun i praktiken) förhållningssätt till kommunal förvaltning.
Sedan att det blir lite väl själlöst och på byggjättarnas villkor snarare än de befintliga kommuninvånarna är kanske ett pris man får betala för att det ska rulla på.

Tramstråd för övrigt.

Solna är rejält mångkulturellt om du undantar Stocksundstorp.

Älskar deras policy för försörjningsstöd.
Blir du beviljad försörjningsstöd blir du ochså placerad på en kommunal verksamhet 8-17
tex skola, parkförvaltning mm
Detta har gjort att dom har extremt få sossfall. Dom vägrar att ge pengar till folk som sitter hemma.
Citera
2020-01-08, 14:02
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulkox
Jag letar efter en lägenhet i Stockholm just nu. Ska flytta i våren. För er som bor där: vilka områden kan ni rekommenderas? Mina krav är att det är en fint ställe (familj med barn, lugnt, rent...) nära tunnelbanan eller pendeltåg (25 min till stan max) och inte mycket invandrare i områden.

Områden jag kollat på hittills är: Nacka, Hammarbyhöjden, Danderyd och Lidingö.
Vilka skulle ni aldrig välja? Jag har hört att Kista, Spånga och Tumba är piss.
Hallå hejsan.Dina val är ju minst sagt limiterade.Jag talar om för dej att Mälarhöjden är med dina krav ditt ända alternativ.
Citera
2020-01-08, 14:16
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Solna är rejält mångkulturellt om du undantar Stocksundstorp.

Älskar deras policy för försörjningsstöd.
Blir du beviljad försörjningsstöd blir du ochså placerad på en kommunal verksamhet 8-17
tex skola, parkförvaltning mm
Detta har gjort att dom har extremt få sossfall. Dom vägrar att ge pengar till folk som sitter hemma.

Exakt!
Solna ligger på topp tio i landet över kommuner med störst andel utrikes födda. Ändå prenumererar man på förstaplatsen över kommuner med bäst företagsklimat, samtidigt som man alltid ligger etta eller tvåa på listan över kommuner med lägst skattesats. Förra året utsågs kommunen också till den allra bästa att bo i av tidningen Fokus. Är det en slump att det är den kommunen som avvecklade sosseriet först? Skulle inte tro det!

https://www.fokus.se/2019/05/har-ar-det-bast-att-leva/

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...utrikes-fodda/
Citera
2020-01-08, 14:49
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
snackas redan om mur-bygge i ursvik, eller spärr med id-kontroll

Helt sjukt
Dom röstar för det här sen när det knackar på porten så ska det bli gated communities
Alla andra men inte vi...
Citera
2020-01-08, 14:54
  #187
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulkox
Jag letar efter en lägenhet i Stockholm just nu. Ska flytta i våren. För er som bor där: vilka områden kan ni rekommenderas? Mina krav är att det är en fint ställe (familj med barn, lugnt, rent...) nära tunnelbanan eller pendeltåg (25 min till stan max) och inte mycket invandrare i områden.

Områden jag kollat på hittills är: Nacka, Hammarbyhöjden, Danderyd och Lidingö.
Vilka skulle ni aldrig välja? Jag har hört att Kista, Spånga och Tumba är piss.

Jag har bott på Södermalm i över 15 år, och vill avråda dig från den stadsdelen utifrån din kravspecifikation. Det har gått snabbt under de senaste åren, så kanske har inte alla uppfattat utvecklingen?
Citera
2020-01-08, 14:56
  #188
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Helt sjukt
Dom röstar för det här sen när det knackar på porten så ska det bli gated communities
Alla andra men inte vi...

dom har ju betalat 3-5 miljoner för sina nybyggda BRF lägemheter, dom vill inte få över
babbeluringarna på sin sida av Kymlingelänken. prisfall befaras.
Citera
2020-01-08, 15:39
  #189
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preppermalm
Årsta och Södermalm. Vilka är de bästa områdena i dessa stadsdelar skulle du säga? Var är tryggast? Var är dyrast?

Var i köpkvarteret då? Det är väl ganska svennigt och lugnt där överlag?
Nacka Forum uppfattar jag som en rätt ödslig, lugn galleria. Nu var det ett par år sedan jag var där förvisso. "MOS i miniatyr", vad betyder det? Att det är en del stökiga multikulturella gäng, eller vad? Inget jag har sett där.

Kan detta verkligen stämma? Låter ju rekordartat. Trodde inte det fanns sådana platser i Sverige 2020.

Yep, se inlägg 166 för bekräftelse.
Citera
2020-01-08, 17:16
  #190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-notniceguy
Mitt hetaste tips är Mälarhöjden.Skolan har c:a 900 elever varav 3 med invandrarbakgrund...har jag hört.
Ligger bredvid Bredäng och är ett fåtal stationer från Sätra och Skärholmen
Citera
2020-01-08, 17:37
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Men tunnelbanan är på väg att byggas dit. Klart om 7-8 år vill säga ... Stationen får två nedgångar, en vid Vintertullstorget på Söder och en vid Lumaparken i Sjöstan.
Negerlinjen som byggs ut dit dessutom Att bo längs blåa linjen kan vara riskabelt.
Citera
2020-01-08, 17:39
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Mina förslag skulle vara Kungsholmen, Vasastan eller Bromma. Generellt färre invandrare i norra delarna av Stockholm och mindre stök, enligt min erfarenhet.

Däremot är det ju billigare på södra sidan och söder om stan.
Vasastan har asylboende och moské
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in