Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-21, 00:10
Medlem
Pottfrillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
S vitt jag vet har inga starlinksatelliter frsetts med optiska lnkar mellan satelliter n. Nr kan det tnkas att det kommer ske? Det knns lite bortkastat att skicka upp s mnga ofrdiga satelliter.

Men vad ni alla klagar. Det r fem bolag i farten just nu som ska skapa en lgflygande satellitkonstellation i syfte att ge hela vrlden tillgng till internet. (SpaceX, OneWeb, Blue Origin, ..Och s var det tv till av oldspace som iofs jag tror p men som jag inte kommer ihg namnet p) Ingen av dom har bemstrat konsten med direkt kommunikation satellit till satellit med laser. En jttebra ide, jag hller med. Men det kommer senare, lt dom brja med att f upp satelliterna och s fr man ta laserlnkarna nr tekniken r mogen.
Senast redigerad av Pottfrilla 2020-01-21 kl. 00:15.
Citera
2020-01-21, 01:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
S vitt jag vet har inga starlinksatelliter frsetts med optiska lnkar mellan satelliter n. Nr kan det tnkas att det kommer ske? Det knns lite bortkastat att skicka upp s mnga ofrdiga satelliter.
Jag hller med dig. Jag frstr inte vad SpaceX hller p med just nu vad gller Starlink eller Marsraketen. Dremot verkar frderna till ISS bedrivas p mer normalt stt.

Men SpaceX och Musk r fenomen som massmedia stder. D stlls inga kritiska frgor.
Citera
2020-01-21, 02:26
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hller med dig. Jag frstr inte vad SpaceX hller p med just nu vad gller Starlink eller Marsraketen. Dremot verkar frderna till ISS bedrivas p mer normalt stt.

Det r ganska enkelt. Marknaden fr att skjuta upp satelliter r liten. Det handlar om mngmiljonbelopp i dollar rknat, men den marknaden r mycket, mycket mindre n internetkommunikation.

D SpaceX startades i syfte att kolonisera planeten Mars, och dr behvs det pengar, mycket pengar fr att kolonisera Mars. S r nu SpaceX inne p att erbjuda internet, till alla, p denna planet, fr en liten penning, penningar som kommer att g till att kolonisera Mars.

Starlink kommer att leda till pengar till Starship som kommer att leda till kolonisering av Mars. Klart som korvspad enligt mig. Det hela r en smula ideellt gjort av Elon Musk, ungefr som att sknka klder till Afrika (Dlig ide, d det slr ut den inhemska marknaden fr kldesproduktion, men s r jag en libertarian i grunden) Men tanken r att vi mnniskor borde bo p tv planeter utifall en komet slr ner p jorden och ddar allt liv hr.
Citera
2020-01-21, 02:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det r ganska enkelt. Marknaden fr att skjuta upp satelliter r liten. Det handlar om mngmiljonbelopp i dollar rknat, men den marknaden r mycket, mycket mindre n internetkommunikation.

D SpaceX startades i syfte att kolonisera planeten Mars, och dr behvs det pengar, mycket pengar fr att kolonisera Mars. S r nu SpaceX inne p att erbjuda internet, till alla, p denna planet, fr en liten penning, penningar som kommer att g till att kolonisera Mars.

Starlink kommer att leda till pengar till Starship som kommer att leda till kolonisering av Mars. Klart som korvspad enligt mig. Det hela r en smula ideellt gjort av Elon Musk, ungefr som att sknka klder till Afrika (Dlig ide, d det slr ut den inhemska marknaden fr kldesproduktion, men s r jag en libertarian i grunden) Men tanken r att vi mnniskor borde bo p tv planeter utifall en komet slr ner p jorden och ddar allt liv hr.
Tack fr svaret. Jag fortstter grna den diskussionen senare. Jag har en frga till:

Man kan ven stlla en annan frga, vilken jag dock nnu inte underskt nrmare. SpaceX planerar skicka upp mycket stora mngder satelliter och har redan brjat med det. De kommer att skicka upp 60 satelliter var annan vecka i r. Men satelliterna fungerar inte p det stt de r avsedda, de kan inte kommunicera med varandra. De har inga optiska lnkar. Drfr kan man stlla frgan:

Har Starlink-satelliterna ngon annan funktion n Internet. Gmmer SpaceX ngon information om satelliternas funktion?
Senast redigerad av wwr 2020-01-21 kl. 02:33.
Citera
2020-01-21, 02:42
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Tack fr svaret. Jag fortstter grna den diskussionen senare. Jag har en frga till:

Man kan ven stlla en annan frga, vilken jag dock nnu inte underskt nrmare. SpaceX planerar skicka upp mycket stora mngder satelliter och har redan brjat med det. Det kommer att skickas upp 60 satelliter var annan vecka i r. Men satelliterna fungerar inte p det stt de r avsedda, de kan inte kommunicera med varandra. De har inga optiska lnkar. Drfr kan man stlla frgan:

Har Starlink-satelliterna ngon annan funktion n Internet. Gmmer SpaceX ngon information om satelliternas funktion?

I dagslget och mig veterligen s har Starlinksatelliterna bara en funktion, det r att via s kallat "bent pipe" erbjuda internetkommunikation. Allt som gr upp till en satellit kommer att g raka vgen ner p jorden igen. Jag vet, direkt kommunikation satellit till satellit r s mycket sexigare och bttre, men tekniken r inte mogen i dagslget s inget av dom fretag som nu planerar fr megakonstellationer har den tekniken.

Har jag sjlv ngra ideer om vad man kan skicka med p en Starlinksatellit? Ja, flera, mnga av dom iderna kan komma att gynna oss mnniskor som bor p denna planet men ven ge pengar i kassakistan hos SpaceX. Men jag r blott och enbart en liten nrd som bor i en kllare s jag tror inte mina ider kommer att n SpaceX. Det ska dock inte hindra mig frn att tycka om vad dom gr i dagslget.
Citera
2020-01-21, 03:52
Medlem
wwrs avatar
Frsening av Starlink-uppskjutningen. Man hnvisar ter till dligt vder. Man verkar mena att MsTree & MsChief inte klarar att fnga lyra p noskonen. (Men varfr fiskar man d inte upp noskonen och bara spolar av den, istllet fr att frdrja uppskjutningen?)

Frdrjningen verkar dock begrnsad. Man har redan testat motorerna med satelliterna p plats. (Det slutade man visst gra sedan kommunikationssatelliten Amos-6 fullstndigt utplnades i en explosion vrdig en actionfilm. Finns p Youtube.)

https://spaceflightnow.com/2020/01/2...3-static-fire/
Senast redigerad av wwr 2020-01-21 kl. 04:28.
Citera
2020-01-21, 10:35
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Frsening av Starlink-uppskjutningen. Man hnvisar ter till dligt vder. Man verkar mena att MsTree & MsChief inte klarar att fnga lyra p noskonen. (Men varfr fiskar man d inte upp noskonen och bara spolar av den, istllet fr att frdrja uppskjutningen?)

Frdrjningen verkar dock begrnsad. Man har redan testat motorerna med satelliterna p plats. (Det slutade man visst gra sedan kommunikationssatelliten Amos-6 fullstndigt utplnades i en explosion vrdig en actionfilm. Finns p Youtube.)

https://spaceflightnow.com/2020/01/2...3-static-fire/

Man gjorde nog bara en "static fire" med lasten p plats eftersom lasten r SpaceX:s egna last. Externa kunder kan nog stlla krav att s inte ska ske med deras dyra satellit.
Citera
2020-01-21, 10:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Man gjorde nog bara en "static fire" med lasten p plats eftersom lasten r SpaceX:s egna last. Externa kunder kan nog stlla krav att s inte ska ske med deras dyra satellit.
Det r nog troligt. Det stod s i artikeln.
Citera
2020-01-21, 13:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Men SpaceX och Musk r fenomen som massmedia stder. D stlls inga kritiska frgor.

Ja alla svljer allt med hull och hr. Mediatrycket r s hrt att alla tror allt r sant. En det saker r vettiga men mycket r bara trams och ett instrument fr att boosta varumrket.

Jag kalkylerade snabbt vad som krvs av en laserlnk. Om avstndet mellan varje satellit r i genomsnitt 300km. Det frutstter dom har 12000 satelliter jmt frdelade ver jorden och dom har en strlexpander faktor p 100 det frutstter att dom kan placera en lins p 100mm p satelliten. Det innebr att ca 0,1% av ljuset kan tas emot. Allt vrligt laserljus kommer missa mottagaren. Signalbrusfrhllandet blir nog en komplicerande faktor om solljus trffar mottagaren. Jag tror hr ligger en stor utmaning att f det att fungera. Har dom 1000satelliter blir det nnu vrre p grund av att avstndet mellan satteliterna kar.
Citera
2020-01-21, 14:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja alla svljer allt med hull och hr. Mediatrycket r s hrt att alla tror allt r sant. En det saker r vettiga men mycket r bara trams och ett instrument fr att boosta varumrket.

Jag kalkylerade snabbt vad som krvs av en laserlnk. Om avstndet mellan varje satellit r i genomsnitt 300km. Det frutstter dom har 12000 satelliter jmt frdelade ver jorden och dom har en strlexpander faktor p 100 det frutstter att dom kan placera en lins p 100mm p satelliten. Det innebr att ca 0,1% av ljuset kan tas emot. Allt vrligt laserljus kommer missa mottagaren. Signalbrusfrhllandet blir nog en komplicerande faktor om solljus trffar mottagaren. Jag tror hr ligger en stor utmaning att f det att fungera. Har dom 1000satelliter blir det nnu vrre p grund av att avstndet mellan satteliterna kar.
Bra att du tog upp frgan. Satelliterna fungerar inte som tnkt. nd skjuter man upp ett stort antal. Man visade en bild p en vagn med antenner som "stod placerad vid en Internetnod". Man frklarar projektet med att man vill tjna pengar fr att resa till Mars. Marsraketen ser inte flygbar ut. Man har inga abonnenter. Ingen har sett konsumenternas mottagarantenner fast det skall sljas till anvndare i r. Fiberkabel och mast r billigare Internet och fungerar i dligt vder. Det hela tcks ver med Elons karisma och massivt mediapdrag.

Jag brjar tro Starlink har ngon annan funktion n Internet. Jag vet inte vilken. Massvervakning i ngon form? Kameror? Antenner?

Ingen tidpunkt nnu faststlld fr den senaste uppskjutningen. Det skall allts skjutas upp 60 satelliter var annan vecka!
Senast redigerad av wwr 2020-01-21 kl. 14:39.
Citera
2020-01-21, 16:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Bra att du tog upp frgan. Satelliterna fungerar inte som tnkt. nd skjuter man upp ett stort antal. Man visade en bild p en vagn med antenner som "stod placerad vid en Internetnod". Man frklarar projektet med att man vill tjna pengar fr att resa till Mars. Marsraketen ser inte flygbar ut. Man har inga abonnenter. Ingen har sett konsumenternas mottagarantenner fast det skall sljas till anvndare i r. Fiberkabel och mast r billigare Internet och fungerar i dligt vder. Det hela tcks ver med Elons karisma och massivt mediapdrag.

Jag brjar tro Starlink har ngon annan funktion n Internet. Jag vet inte vilken. Massvervakning i ngon form? Kameror? Antenner?

Ingen tidpunkt nnu faststlld fr den senaste uppskjutningen. Det skall allts skjutas upp 60 satelliter var annan vecka!

Det hade ju varit intressant om dom hade kameror i varje satellit s kunde dom ha konstant vervakning p varje del av jordytan. Om ngon terroristattack skulle ske s kan dom f live tckning. Men med tanke p hur sm satelliterna r s blir nog upplsningen ganska dlig kanske i bsta fall 5meter upplsning. Musk kanske r en modern Howard Hughes som CIA utnyttjar.

Om dom inte fr laserlnken att fungera s blir konstellationen betydligt smre p alla plan n traditionellt 4G nt plus att man mste slpa med sig en stor antenn och dom blir tvungna att ha tta markstationer som repeater. 5G och fiber spar det mesta och har fortfarande utvecklingspotentialer.
Citera
2020-01-21, 16:56
Medlem
I USA finns idag 4 st internetleverantrer som har oligopol. De har egna enstaka kommunicationssatelliter men de r lngsamma och ligger hgt. Starlink kommer att vara en halv sekund snabbare ver Atlanten n vad som erbjuds idag och sdant r viktigt fr dataspelare och brshandlare. Idag finns 1400 aktiva satelliter som skickats upp till astronomiska kostnader. Starlink skickar upp tiotusentals. Hgsta siffran jag sett r 42 000 kommunikations satelliter. Idag finns miljarder mnniskor p jorden som inte har internet. Fr Musk 5-10 dollar av varje mnniska p jorden fr sin tjnst s kommer han att tjna 40-50 miljarder dollar per r. minst - Idag petar man in 60 satelliter i stten. Imorgon petar man in 120 satelliter i stten. - Jag ser i min vision hur man kommer att kunna surfa direktuppkopplad till satelliter med sin mobil i framtiden. Fr 20 r sedan vgde en gps mottagare 8 kilo. Idag har du en inbyggd i din mobil. - Kostnaden fr detta system r sannolikt mindre n vad Telia kpt TV4 fr och Bonniers ntverk.

Man kan inte kpa aktier i Starlink. Men du kan kpa i tesla. Snart skall de lansera sin lastbil och det ryktas om patent p nya "solid state" batterier. Man skall bygga 100 Megafactorys - Idag kostar aktien 500 dollar och optimistiska spekulationer p ntet talar om 6000 dollar framver. Tesla sljer bara 1% av alla vrldens bilar idag och man tror att de kommer att ka till 25-30%. Han r en sn framgngsrik fretagare att han fr Steve Jobs att likna en dysfunktionell dvrg i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in