• 1
  • 2
2020-01-22, 22:55
Medlem
Iluminatis avatar
Hej,

Lång historia kort,

Fick ett presentkort i julas på en "hotell vistelse för två personer i dubbelrum" .

Saken är att när jag nu skulle boka denna vistelse så ingår inte dubbelrum utan det måste betalas extra.
Efter kontakt med Greatdays som är företaget bakom presentkortet så säger företaget att deras villkor har ändrats men att jag har rätt att få pengarna tillbaka.

Nu till problemet.

Presentkortet är köpt på Ica, dock så vägrar Ica ta emot reklamationen utan hänvisar till GreatDays.

Greatdays hänvisar till Ica.

Vad är rätt? Help pls
Citera
2020-01-22, 23:05
Medlem
Pungterings avatar
Bra fråga.

Varan som Ica sålde är ju korrekt och fungerar.
Presentkortet fungerar ju som det ska.

Knepigt läge.
Lycka till!
Citera
2020-01-22, 23:19
Medlem
KlappMungons avatar
Greatdays har alltså erbjudit dig att få pengarna tillbaka men du är inte nöjd med detta?

Eller säger de att du skall gå till ICA för att få pengarna tillbaka?
Citera
2020-01-22, 23:26
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Greatdays har alltså erbjudit dig att få pengarna tillbaka men du är inte nöjd med detta?

Eller säger de att du skall gå till ICA för att få pengarna tillbaka?

Jag tolkar det som att greatdays ber honom reklamera det hos ICA som vill att han tar det med Greatdays...
Citera
2020-01-23, 00:22
Medlem
Iluminatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Bra fråga.

Varan som Ica sålde är ju korrekt och fungerar.
Presentkortet fungerar ju som det ska.

Knepigt läge.
Lycka till!

"varan" fungerar ju inte, jag har ju köpt dubbelrum, något som jag inte kan nyttja.
Citera
2020-01-23, 00:24
Medlem
Iluminatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag tolkar det som att greatdays ber honom reklamera det hos ICA som vill att han tar det med Greatdays...

Exakt, vem har rätt.

Ica säger att de bar agerar ombud.

Men är ganska säker på att eftersom Ica är säljaren så är det också de som jag ska vända mig till.
Citera
2020-01-23, 07:28
Medlem
Som jag tolkar det så har ICA sålt en fordran på Greatdays. Vad du kan göra lär ju bero på förutsättningar som du "listigt nog" inte berättade i TS. Vilka egenskaper tillskrev ICA presentkortet vid/innan försäljningen? Vilka var villkoren för presentkortet vid tillfället? Vilka är villkoren nu?
Citera
2020-01-23, 11:42
Medlem
På Greatdays websida gör de nu en skillnad mellan att ha ett presentkort och att ha köpt en specifik upplevelse. Undrar också vad som står på presentkortet fast det löser väl inte frågan med reklamation.

"Observera att du måste ha ett värdebevis giltigt specifikt för "Hotellövernattning för två" för att kunna göra en bokning. Har du ett Greatdays presentkort måste du köpa denna upplevelse innan du kan boka."

https://www.greatdays.se/relax/hotel...ttning-for-tva
Citera
2020-01-23, 18:04
Medlem
KlappMungons avatar
Vad är det som ingår i en hotellvistelse för två personer om dubbelrum nu inte ingår?

Får man bo i sovsal med en massa andra personer eller ingår det bara att man får hänga i receptionen och äta en gratiskaramell ibland?
Citera
2020-01-23, 18:34
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iluminati
Exakt, vem har rätt.

Ica säger att de bar agerar ombud.

Men är ganska säker på att eftersom Ica är säljaren så är det också de som jag ska vända mig till.
Ja du ska reklamera på ICA. Vet ej vad ombud betyder, på greatdays hemsida kallas ICA återförsäljare.

ICA har också möjlighet att försöka rätta till felet 3 ggr innan du kan häva köpet helt.
Citera
2020-01-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vad är det som ingår i en hotellvistelse för två personer om dubbelrum nu inte ingår?

Får man bo i sovsal med en massa andra personer eller ingår det bara att man får hänga i receptionen och äta en gratiskaramell ibland?

Kanske ett enkelrum?
Uppenbart går det att boka in två gäster i ett enkelrum med en queen-size säng. Hände mig och en kollega på tjänsteresa, lagom kul.
Citera
2020-01-23, 18:44
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kanske ett enkelrum?
Uppenbart går det att boka in två gäster i ett enkelrum med en queen-size säng. Hände mig och en kollega på tjänsteresa, lagom kul.

Take a walk on the wild side?

Ett rum med en queensize-säng är ett dubbelrum. Har man inte specificerat att man vill ha två separata sängar så kan man inte klaga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in