Ryssarna har överklagat WADA:s beslut till CAS. De kan därför vara med i ungdoms-OS som börjar nu, enligt IOK:s (Bach) beslut.
https://www.insidethegames.biz/artic...-lausanne-2020
Hur det är i andra tävlingar är jag inte säker på. WADA försökte under 2019 få internationella förbund att öppna fall mot ryssar baserat på de nedladdade data. Förbunden var dock ofta tveksamma.
Tidigare infördes också en bestämmelse att de internationella förbunden var tvungna att följa WADA:s beslut.
Det internationella friidrottsförbundet tillhör de som går hårdast mot ryssarna. Förbundet böt förra året namn från IAAF till World Athletics. Om namnbytet kan ha att göra med att man vill undandra sig WADA:s inflytande, är jag inte säker på. IAAF startade AIU för ett par år sedan. Jag skulle tro att det kan ha gjorts för att försöka undandra sig WADA:s inflytande.
Polacken Banka har tillträtt som WADA-chef nu.
Det är lite rörigt. Hittar inte länkar till allt som står ovan. Mycket är politik. CAS kommer väl med ett beslut om ryssarna inom några månader. Förmodligen kommer det beslutet att avgöra om Ryssland kommer att kunna vara med som nation, i Tokyo-OS i sommar. (Sedan skulle fallet kanske även kunna gå vidare till Schweiz HD.)