Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Vet de redan nu att det inte gr att genomfra uppskjutning i morgon?
Jag skulle tro att dom utgr frn vderprognoser nr dom bestmmer sig fr att stlla in en uppskjutning en dag i frvg. S svaret blir nog ja, dom vet redan nu att det kommer att blsa fr mycket/vara fr hga vgor.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Deras upprepade frdrjningar mste kosta mer n att bara fiska upp noskonen ur havet eller helt enkelt strunta i att teranvnda raketsteget.
Btarna GO MS. Chief, GO MS. Tree och GO Quest tillsammans med prmarna Of course i still love you samt Just read the instructions skulle jag tro anvnds under ett lngtidskontrakt med garna. Jag tror drfr det inte blir ngon strre skillnad i kostnad beroende p antalet instllda uppskjutningar dom har.
Finessen med att fnga noskonen i nt i stllet fr att fiska upp den ur havet r mindre mngd froreningar som kan fastna i isolering och i cellerna som noskonen fr sin styrka frn. En vattendrnkt och senare rengjord noskon duger troligen utmrkt till Starlink men fr att kunna ge andra kunder garanti att ingen kvarglmd saltflaga lossnar vid en uppskjutning s r ntfngst att fredra.
Det r nog att fredra att frska rdda frstasteget s ofta man kan. I deras produktionslinje fr att producera frsta och andrasteget till Falcon 9 s har du ett fast antal anstllda. Dom i sin tur kan bara producera ett visst antal frsta och andrasteg per r. S om vi tar ett exempel att SpaceX har 30 uppskjutningar p ett r, fr att kunna ta den 31 frsta uppskjutningen s mste dom anstlla ett till produktionskift och drmed dubbla sina lnekostnader fr Falcon 9
Sen r frgan vad ett nyproducerat frstasteg kostar jmfrt med ett som redan anvnts och kostnaden fr att g igenom och tercertifiera det frstasteget. Jag lnkar till en gammal artikel frn 2017 men dr talas det om att kostnaden fr att g igenom ett frstasteg som flugit r hlften mot att producera ett nytt frstasteg.
https://spacenews.com/spacex-gaining...used-falcon-9/
Citat:
Shotwell did not give a specific figure for the cost of refurbishing a Falcon 9 first stage that first flew on an April 2016 launch of a Dragon cargo spacecraft so it could launch the SES-10 communications satellite March 30. It was substantially less than half the cost of new first stage, she said.
S d blir frgan vad kostar ett frstasteg? terigen en gammal artikel.
https://www.theverge.com/2018/5/9/17...bility-savings
Citat:
Autry estimates each first stage the 14-story section of the rocket that goes to space and back runs between $30 to $40 million to make.
Med det s kan man uppskatta vad det skulle kosta att lta frstasteget g i plurret, dvs mellan 15-20 miljoner dollar. Eller 145-195 miljoner sek, fr dom pengarna s fr du mnga timmar du kan anstlla personal och hyra btar i vntan p bttre vder.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Undrar varfr de har s mnga frdrjningar?
D SpaceX teranvnder sina frstasteg s blir dom mer beroende av bra vder bde p det stlle dr dom skjuter upp raketen men ven dr raketen ska landa. Det r frvisso mer frdrjningar n traditionella bolag som skrotar sina frstasteg i samband med deras uppskjutning, men besparingarna som SpaceX kan gra p en uppskjutning tror jag mer n vl uppvger att dom mste stlla in en uppskjutning eller tv. Srskilt med tanke p att jag tror merparten av kostnaderna r fasta kostnader i form av bthyra, ln till personal osv. S det blir nog inte mycket dyrare om att skjuta upp en uppskjutning.