Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-02-08, 20:08
Medlem
kukflashs avatar
Jag köpte en ficklampa på wish för några veckor sedan, fick med en batteriladdare. Dock så har den kinesiska ingenjören gjort en tankevurpa och gjort stickpluggarna för korta så man kan inte koppla in den i ett eluttag här hemma i Sverige
bild: https://i.gyazo.com/f6d3dfaa990c1016...082a860f21.png

Kan man förlänga det på något sätt så man kan koppla in och få ström? Eller har ni något annat förslag som inte går ut på att köpa en ny laddare?
Citera
2020-02-08, 20:22
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Skaffa en liten grenkontakt med en vanlig stickkontakt-hane i ena änden, och två europlug-honor i andra änden.
(Europlug är sån vanlig smal platt stickkontakt.)
Slipa bort kanterna, så kan du montera ihop din laddare med grenkontakten.
Går ev. att limma ihop permanent, men undvik lim i kontakterna.
Citera
2020-02-08, 20:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Inte godkänt för fem öre...jag har löst liknande problem med den här typen av grenuttag, tog bor sargen så jag kunde sätta i adaptern.

https://www.kjell.com/globalassets/p...h=960&mode=pad
Citera
2020-02-08, 20:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag köpte en ficklampa på wish för några veckor sedan, fick med en batteriladdare. Dock så har den kinesiska ingenjören gjort en tankevurpa och gjort stickpluggarna för korta så man kan inte koppla in den i ett eluttag här hemma i Sverige
bild: https://i.gyazo.com/f6d3dfaa990c1016...082a860f21.png

Kan man förlänga det på något sätt så man kan koppla in och få ström? Eller har ni något annat förslag som inte går ut på att köpa en ny laddare?

Då den är klass två, eller i alla fall ser ut som det på bild, så är ett förslag att du använder en förlängningssladd för europlug.

Vad är "stickplugg" för jävla ord? Hittat på det själv? Trams.
Citera
2020-02-08, 20:31
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte godkänt för fem öre...jag har löst liknande problem med den här typen av grenuttag, tog bor sargen så jag kunde sätta i adaptern.

En snyggare formulering av mitt förslag.
Citera
2020-02-08, 20:36
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Skaffa en liten grenkontakt med en vanlig stickkontakt-hane i ena änden, och två europlug-honor i andra änden.
(Europlug är sån vanlig smal platt stickkontakt.)
Slipa bort kanterna, så kan du montera ihop din laddare med grenkontakten.
Går ev. att limma ihop permanent, men undvik lim i kontakterna.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
En snyggare formulering av mitt förslag.
Tack för er hjälp, får försöka fixa det så!
Citera
2020-02-08, 20:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då den är klass två, eller i alla fall ser ut som det på bild, så är ett förslag att du använder en förlängningssladd för europlug.
Kan bara tala för mig själv men det skulle vara ett sämre alternativ pga mindre fotavtryck mot adaptern = böjs sönder lättare.
Citera
2020-02-08, 21:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kan bara tala för mig själv men det skulle vara ett sämre alternativ pga mindre fotavtryck mot adaptern = böjs sönder lättare.

Sämre alternativ än vad?
Citera
2020-02-08, 22:14
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Sämre alternativ än vad?

Sämre än vårat bättre förslag.
Citera
2020-02-08, 22:22
Medlem
Sereenas avatar
Skulle inte rekommendera att använda den alls, och absolut inte försöka meka med den.

Min recommendation är att ALDRIG köpa elektronik som kopplas mot nätspänning från Kina-säljare.
Citera
2020-02-08, 22:35
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skulle inte rekommendera att använda den alls, och absolut inte försöka meka med den.

Min recommendation är att ALDRIG köpa elektronik som kopplas mot nätspänning från Kina-säljare.
Men... nästan all elektronik du har hemma är från Kina?
Citera
2020-02-08, 22:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Men... nästan all elektronik du har hemma är från Kina?

1: Grejerna du köper i butik i Sverige är testade och godkända i säkerhetshänseende, det är inte lågprisskräpet du köper från kinasäljare ala wish/ali/ebay.

2: Det är skrämmande vanligt med rent ut sagt livsfarliga utformningar.

3: Köper jag hem icke godkända grejer direkt från Kina så har jag importörsansvar, dvs skulle produkten tex orsaka en brand så gäller inte min försäkring utan jag blir personligen ersättningsskyldig för ev skador.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in