Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-16, 15:32
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Har just nu en Lidl-kokare i plast som har fungerat bra i skert 5 r nu.
Metall-kokare tenderar att bli brnnheta (sger sig sjlvt) och att vara lngsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sjlv har jag aldrig riktigt frsttt varfr man ska ha en vattenkokare, i ett vanligt hem.
Visst, de kan vara praktiska men det blir ju bara nnu en grunka som tar plats p bnken, och fr mig knns det rtt ondigt om man har en vettig spis att koka vatten p. Tar inte s jkla lng tid att jag tycker det r vrt pengarna och platsen fr en vattenkokare. Inte nr jag kokar upp 1-2 liter vatten jkligt fort p induktionsspisen.

S vill TS komma billigt undan, vilket det verkar som, r det kanske vettigast att skippa vattenkokare helt, om man inte verkligen mste ha en.

Vattenkokare knns ven lite som en modegrej, som man bara ska ha fr att andra har en.

Jag gissar p att du inte dricker s mycket te.
Modegrej? Jag har haft vattenkokare i min go s lnge jag kan minnas och jag r allt annat n trendknslig.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2020-02-16 kl. 15:36.
Citera
2020-02-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead

Modegrej? Jag har haft vattenkokare i min go s lnge jag kan minnas och jag r allt annat n trendknslig.

The-drickandet gr i perioder, men fortfarande s r en vattenkokare fr mig endast en totalt ondig grej som stjl plats p kksbnken. Gr i princip lila fort att koka upp samma mngd i en kastrull p spisen fr mig.
Citera
2020-02-16, 16:08
Medlem
321js avatar
https://campadre.se/brand/champion/p...--1l---rostfri

Champion CHVK050 r en stilren vattenkokare i rostfritt stl som passar utmrkt fr dig som vill ha en lite mindre vattenkokare, CHVK050 har en volym p 1 l. Med sin sladdlsa konstruktion, automatiska avstngning samt torrkokningsskydd r den bde smidig och sker att anvnda.

https://campadre.se/brand/champion/p...kare---chvk210

Champion CHVK210 r en snygg vattenkokare med en kanna helt i glas. Tack vare glaskannan kan du flja hela uppvrmningen, den bl ledbelysningen i botten frvandlar bubblorna i vattnet till ett vackert skdespel. Med en volym p 1,7l har du en vattenkokare som passar utmrkt vid alla tillfllen. Med den genomskinliga kannan r det enkelt att kontrollera vattennivn och ven flja hela uppvrmningsprocessen.
Citera
2020-02-16, 16:25
Medlem
Citat:

tnker inte p hur mnga r jag kan ha den...

plast r skadligt
Citera
2020-02-16, 19:13
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
tnker inte p hur mnga r jag kan ha den...

plast r skadligt

Du ska ju inte ta kokaren eller har jag missuppfattat dig?
Citera
2020-02-16, 19:44
Medlem
Citat:
Du ska ju inte ta kokaren eller har jag missuppfattat dig?
du vrmer vatten i den som du dricker
Citera
2020-02-16, 19:45
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
du vrmer vatten i den som du dricker

Ja?
Citera
2020-02-16, 19:49
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Gr i princip lila fort att koka upp samma mngd i en kastrull p spisen fr mig.

abolut inte.

Du har antingen en monster-spis eller rutten vattenkokare,
Citera
2020-02-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
abolut inte.

Du har antingen en monster-spis eller rutten vattenkokare,

Nej, har en helt vanlig Husqvarna QHI7556P induktionshll, knappast nt monster. Den r faktiskt inte ens ansluten fullt ut d den ska ha tre faser, och jag kr den p enfas och 20 Ah skring.

Kollar man tester s tar det drygt 3 min fr de flesta vanliga vattenkokare att koka upp 1 liter vatten, den snabbaste jag sett i ett test lg p ca 2:55.

Bara fr din skull testade jag nyss, och p min induktionshll med en Hackman-kastrull och lock, kokade 1 liter p under 2 minuter.....

S, precis som jag sagt, s knns en vattenkokare totalt ondigt fr mig och frsvarar inte sin plats p bnken.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-02-16 kl. 22:31.
Citera
2020-02-17, 00:24
Medlem
killawifes avatar
Citat:
The-drickandet gr i perioder, men fortfarande s r en vattenkokare fr mig endast en totalt ondig grej som stjl plats p kksbnken. Gr i princip lila fort att koka upp samma mngd i en kastrull p spisen fr mig.

En modern spis drar nog bra mycket mer strm n en liten vattenkokare dock. Annars kan jag nog frst argumentet. Jag har sjlv haft vattenkokare i ca 20 r och skulle inte vilja kra utan. Jag minns dock nr jag var yngre och alltid kokade te p spisplattan. Det tog knappast lngre tid n nu och resultatet var ju minst lika bra.
Jag kpte faktiskt en tekokare fr nt r sen som r som en vattenkokare men med ett speciellt fack fr teet. Den funkade rtt ok men brjade lcka efter bara nn vecka. Teet blev vldigt gott vid frsta uppkokningen men besknade snabbt.

Man kan ju ven vrma vattnet i en micro. En kopp tar typ 1,5 min tills det kokar.
Citera
2020-02-17, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En modern spis drar nog bra mycket mer strm n en liten vattenkokare dock. Annars kan jag nog frst argumentet. Jag har sjlv haft vattenkokare i ca 20 r och skulle inte vilja kra utan. Jag minns dock nr jag var yngre och alltid kokade te p spisplattan. Det tog knappast lngre tid n nu och resultatet var ju minst lika bra.
Jag kpte faktiskt en tekokare fr nt r sen som r som en vattenkokare men med ett speciellt fack fr teet. Den funkade rtt ok men brjade lcka efter bara nn vecka. Teet blev vldigt gott vid frsta uppkokningen men besknade snabbt.

Man kan ju ven vrma vattnet i en micro. En kopp tar typ 1,5 min tills det kokar.

Strm ingr i hyran hos mig, s det spelar fga roll fr mitt val i denna sak.
Har sklart ven en rejl micro med, inbyggd, men den tar ju mycket lngre tid fr att koka vatten n induktionshllen. Du nmnde 1,5 min fr att koka upp en kopp i micron vilket br vara ca 2-3dl, medan jag kokar upp 1 liter vatten p under 2 min p min induktionshll.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-02-17 kl. 06:00.
Citera
2020-02-17, 06:09
Medlem
Citat:
Ja?
och det tror inte du r skadligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto