2020-03-03, 19:33
Medlem
Gr rent smutsfiltren/inloppsfiltren. Hade en duschblandare dr dessa filter var kraftigt igensatta och pverkade framfr allt varmvattenfldet i duschen.
Det var nog en kombination av att en granne under hade renoverat sitt badrum och det d hade kommit mycket skrp i de under renoveringen kapade ledningarna samt ett allmnt sunkigt vatten i gamla ledningar i fastigheten.
Citera
2020-03-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Det dr var extremt lngsamt. Mste vara ngot fel. Manometern i kllaren kanske har fastnat p 7 bar. Borde inte kunna sjunka med 5 bar till 6:e vningen. Om inte ledningarna r vldigt smala

Hller med, det sa jag till "fastighetssktaren" ocks. Det r 7 Bar i kllaren, 2 Bar i lgenheten, var fan tar de resterande 5 Baren vgen? Det hade han ingen aning om, men hnvisade till en trycksnkande besparingsfunktion i blandaren, ( som inte existerar i verkligheten, utan bara i hans fantasi).
Citera
2020-03-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Gr rent smutsfiltren/inloppsfiltren. Hade en duschblandare dr dessa filter var kraftigt igensatta och pverkade framfr allt varmvattenfldet i duschen.
Det var nog en kombination av att en granne under hade renoverat sitt badrum och det d hade kommit mycket skrp i de under renoveringen kapade ledningarna samt ett allmnt sunkigt vatten i gamla ledningar i fastigheten.

Jag hade grna gjort det, men fr det frsta s kommer jag inte t min shiftnyckel fr tillfllet, den finns p annan ort pga flytten. Fr det andra s r det ungefr lika dligt flde i alla kranar i lgenheten, s att rensa inloppsfiltren ser jag mest som en tgrd fr att utesluta att smuts har hamnat dr, men OK. Fr det tredje hvdar "fastighetssktaren" att jag har normalt flde och tryck och det r likadant i hela huset. Vilket fr mig att misstnka att hela huset lever i ngons sorts massillusion av att det r normalt tryck och att det bara r att finna sig i situationen, ngot som jag vgrar gra.
Citera
2020-03-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag hade grna gjort det, men fr det frsta s kommer jag inte t min shiftnyckel fr tillfllet, den finns p annan ort pga flytten. Fr det andra s r det ungefr lika dligt flde i alla kranar i lgenheten, s att rensa inloppsfiltren ser jag mest som en tgrd fr att utesluta att smuts har hamnat dr, men OK. Fr det tredje hvdar "fastighetssktaren" att jag har normalt flde och tryck och det r likadant i hela huset. Vilket fr mig att misstnka att hela huset lever i ngons sorts massillusion av att det r normalt tryck och att det bara r att finna sig i situationen, ngot som jag vgrar gra.

Kan ju finnas ngot filter vid huvudvattenmtaren som r full med skit, ifall nu inte vattenmtaren i sig r full med skrp

Brjar ju lta som att det skulle vara bst att frska vertala freningen att ta dit ngon som r mera insatt vad vad "fastighetssktaren" r, antingen ngon frn en rrfirma, eller ngon frn vattenverket som fr kolla trycket
Citera
2020-03-03, 20:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Frga grannarna, ffa p samma plan som du, om du nu har ngra, om de upplever samma problem som du.

Har du en schysst granne kan du testa mta tiden att fylla samma hink inne hos denne, d har du mer ktt p benen fr fortsatt felskning och nr du ska bryta arm med den dr trtta fastighetsgubben.
Citera
2020-03-03, 22:20
Medlem
Expansionskrl har man bara p vrmesystemet
Citera
2020-03-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Tack fr svaret. Testade nu och det gr 2:05 min att fylla 10L-hink.
Ok, s knappt 0,08L/s vilket inte r speciellt mycket. Jag testade sjlv eftersom jag anser att vi har bra tryck och fick 0,33L/s samt 0,19L/s nr jag monterade dit en adapter som blandar in i luft fldet fr att spara vatten.

Boverkets normflde fr dusch r 0,2L/s och enligt de allmnna rden i samma skrift s: "Freskriftens krav p visst vattenflde r uppfyllt om minst 70 % av de flden som anges i nedanstende tabell (a) erhlls d ett sannolikt antal anslutna vattenuttag i en byggnad ppnas samtidigt".
0,2L/s * 70% = 0,14L/s.

Fr skoj skull kan man ven titta p ett fldesdiagram fr en FMM9000E II duschblandare: https://www.fmmattsson.com/ResourceF...nts/105773.pdf

Och om man tittar p ditt flde s hamnar vi utanfr diagrammet... drar man ut strecket s landar man p ngonstans i regionen runt 10kpa (0.1 bar)...

Om den nu r 1.8-2 bar tryck i ledningen s borde blandaren flda ver 0,3L/s enligt diagrammet...

S man kan vl lungt sga att det r ngot som inte stmmer.

Testa att tex att fylla hinken i kket... r det bra flde dr s r det blandaren i duschen som strular.
Senast redigerad av cscs 2020-03-03 kl. 22:27.
Citera
2020-03-04, 07:21
Medlem
OldFashioneds avatar
Brja hos grannarna p ditt vningsplan och det under och hr hur det r hos dem. Det underlttar att ta reda p om felet ligger i huset eller p inkommande KV.
Citera
2020-03-04, 12:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cscs
Ok, s knappt 0,08L/s vilket inte r speciellt mycket. Jag testade sjlv eftersom jag anser att vi har bra tryck och fick 0,33L/s samt 0,19L/s nr jag monterade dit en adapter som blandar in i luft fldet fr att spara vatten.

Boverkets normflde fr dusch r 0,2L/s och enligt de allmnna rden i samma skrift s: "Freskriftens krav p visst vattenflde r uppfyllt om minst 70 % av de flden som anges i nedanstende tabell (a) erhlls d ett sannolikt antal anslutna vattenuttag i en byggnad ppnas samtidigt".
0,2L/s * 70% = 0,14L/s.

Fr skoj skull kan man ven titta p ett fldesdiagram fr en FMM9000E II duschblandare: https://www.fmmattsson.com/ResourceF...nts/105773.pdf

Och om man tittar p ditt flde s hamnar vi utanfr diagrammet... drar man ut strecket s landar man p ngonstans i regionen runt 10kpa (0.1 bar)...

Om den nu r 1.8-2 bar tryck i ledningen s borde blandaren flda ver 0,3L/s enligt diagrammet...

S man kan vl lungt sga att det r ngot som inte stmmer.

Testa att tex att fylla hinken i kket... r det bra flde dr s r det blandaren i duschen som strular.

Normtrycket r 3 bar p alla kranar i en fastighet men man kan anvnda tryckreducering till 2 bar. Men alla duschblandare med t.ex. massagestrlar fungerar inte alltid korrekt vid 2 bar. Handfatsblandare r normalt begrnsade till 2 bar med tryckreduceringsbricka.

Sen undrar jag om fastighetssktargubben mtte de statiska eller dynamiska trycket? Det statiska trycket (trycket vid 0 i flde) r inte intressant och var skert 2-3 bar. Det r det dynamiska trycket (vid ett visst flde) som r intressant. Det skall helst inte sjunka under 2 bar nr en kran r fullt ppen (man mter allts med manometern p en kran och ppnar en annan)
Senast redigerad av Megaforce 2020-03-04 kl. 12:33.
Citera
2020-03-04, 16:45
Medlem
Tack fr alla bra svar i trden och att alla hller det serist. Jag har mtt fldet i kksblandaren med hink och klocka till 0,17 L/s. Det sitter en kran under duschblandaren, typ badkarskran (men utan badkar dr d) har tagit bort strlsamlaren dr och kommer d upp i c:a 0,2 L/s. Nr jag mter frn duschslangen UTAN munstycke kommer jag upp i c:a 0,11 L/s och med munstycke 0,08 L/s. Slangen verkar sledes begrnsa fldet ganska mycket och ven munstycket.

Duschslangen ser ut som denna:
https://www.ikea.com/se/sv/p/kolsjoe...E&gclsrc=aw.ds

Jag tror inte att det r exakt den slangen, men ni fattar, blank slang med nn sorts metallspiral runt. Hlet i slangen r vldigt litet, det r ungefr 5 mm i diameter. Vad tror ni om att kpa en grvre slang, funderar p att byta till en trdgrdslang 1/2 tum 3/4 tum eller vad det brukar vara och ansluta med nippel och gnga och slangklmma, vad tror ni om det? Sen r planen att s fort som mjligt f hit min skiftnyckel s att jag kan ppna blandaren och gra rent alternativt avlgsna inloppsfiltren som flera har varit inne p. Och kpa ett annat duschmunstycke. D har jag tckt in allt fr att f fritt flde frn rren till duschmunstycket. Och sen kolla med grannarna. Jag tror visserligen inte att det r ngot toppentryck i rren frn frsta brjan men d har jag i alla fall optimerat och maximerat fldet frn min sida och fr hoppningsvis kommer jag upp i ngot som kan likna acceptabel niv p tryck och flde i duschen.

Att kra med trdgrdsslang, nippel och slangklmma kommer, som ni skert frstr inte se riktigt klokt ut. r det ngon som har tips p duschslang som ser bra ut och som har hgre innerdiameter n 5 mm? Vilken diamater r att rekommendera och hur stor skillnad gr det i teorin respektive i praktiken?
Citera
2020-03-06, 21:55
Medlem
Hej igen,

Hr kommer en uppdatering. Och jag behver lite mer hjlp.

Det r exakt denna blandare:
https://www.hemfint.se/fm-mattsson-s...CABEgL9ovD_BwE

Eller den hr, men 40 c/c fr utanpliggande rr nerifrn:
https://www.fmmattsson.com/sv/vara-p.../?t=4&id=23122

Jag har tagit bort blandaren frn vggen. Det var riktigt jobbigt d den var ditsatt med en stor mngd vtrumssilikon och trodde att jag skulle f med mig hela kaklet p kuppen. Jag brjade med att kolla inloppsfiltren vid varm- och kallvatten. Det satt inget anmrkningsvrt dr och de var inte igenkalkade verhuvudtaget. Pillade bort inloppsfiltren frn blandaren.

Kopplade trdgrdslang till varmvatten och kallvatten direkt till kopparrret med nippel. Dr r fldet ungefr 0,4 L/s. Kopplade tillbaka blandaren utan inloppsfilter och mtte bde frn pipen och utloppet dr man fster slangen. Dr r 0,25 L/s. Kopplade trdgrdslang, 16mm, 1,5 meter lng, och nytt duschmunstycke frn K-Rauta utan sparfunktioner och d fr jag ut 0,2 L/s.

Allts r det nnting inne i blandaren som stryper vattenfldet. Det verkar fanimig som gubbfan hade rtt!!!

Har hittat ett stlle som sljer serviceverktyg fr 65 kr p ntet. r det vrt att ppna termostatregulatorn och plocka bort de tv filtren som sitter dr? Jag har inga indikationer p att ngot skulle vara igenkalkat. r det nt mer skit man kan plocka bort eller skruva p??? r det vrt att plocka bort backventilerna i inloppet, jag vet att det kan frstra fr andra grannar i huset och blablabla, nr varmvatten och kallvatten blandas i blandaren, men fr jag ut mer tryck och flde om jag plockar bort backventilerna?

Termorstatregulatorn kan man plocka ut. Finns det ngot p den andra ratten, fldesratten, som r vrt att plocka ut och skruva p? Behver man bara det svarta serviceverktyget av plast eller behver man den stora sexkantsnyckeln av tunn skuren metall ocks?

Eller r det inte vrt mer huvudverk, funderar p att kpa en old-school-tvgreppsblandare istllet, utan massa fancy pancy bullshit krngel.
Citera
2020-03-06, 23:04
Medlem
Du kan inte ta bort backventilerna, d sabbar du systemet.

Testa att byta reglerpaketet, kostar typ 500kr. (eller s kper du en helt ny blandare fr 1000-1500kr)

https://youtu.be/eeJZ9ss-3UU
Senast redigerad av cscs 2020-03-06 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in