Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-06, 19:58
Medlem
Hej,

Ur avloppsröret strömmar det upp varm luft som bildar kondens vid röranslutningen mellan avloppsröret och handfatsröret. Alltså under den där plastkoppen man har under handfatet.

Vad tror ni om problemet? Hur kan det strömma ut varm luft?

Bifogar bild https://i.postimg.cc/bvJFdSCn/Screen...306-201846.png
Senast redigerad av Aktiedino 2020-03-06 kl. 20:22. Anledning: Bild
Citera
2020-03-06, 21:22
Medlem
Är det glipor mellan golv och avloppsrör? Täta i så fall med silikon.

Jag har svårt att tro att själva röranslutningen läcker. Brukar vara tight. Eller har du något konstig koppling? Bifoga bild.

Jag gissar att typ vattenlåset läcker lite och att det rinner ner längst röret. Och koppen gör att det inte kan avdunsta.
Citera
2020-03-06, 21:36
Medlem
Allt är tätt och inget läcker.

Problemet är att innan vi kopplade in handfatet så var det även då kondens och strömmade ut varm luft. Alltså när det enbart satt en gumminippel på röret. Så problemet har inte med handfatet över huvud taget. Problemet är att det kommer varm luft upp ur avloppsröret. Bifogar bild på hur det var innan vi kopplade in handfatet. Och som sagt även då bildades det kondens.

https://i.postimg.cc/bv91nqrj/F0314-...293-C81-DF.jpg
Citera
2020-03-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiedino
Allt är tätt och inget läcker.

[...] strömmade ut varm luft.

Du säger emot dig själv. Om det är tätt överallt så strömmar det inte ut varm luft.
Citera
2020-03-06, 21:46
Medlem
Alltså det strömmar inte ut varm luft nu när vi kopplat in handfatet men röret är fortfarande varmt vid anslutningen, alltså är det tätt men värmen gör att det bildar kondens.

Jag tror problemet är att vi har varm och fuktig luft i avloppet.
Citera
2020-03-06, 21:51
Medlem
iDiot5s avatar
Ta bort koppen, då bildas ingen kondens.
Citera
2020-03-06, 21:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Alltså det strömmar inte ut varm luft nu när vi kopplat in handfatet men röret är fortfarande varmt vid anslutningen, alltså är det tätt men värmen gör att det bildar kondens.

Jag tror problemet är att vi har varm och fuktig luft i avloppet.

Har du vattenlås?
Citera
2020-03-06, 21:57
Medlem
Vattenlås finns.

Problemet med att ta bort koppen hjälper inte då det var kondens innan handfatet kopplades in. Se denna bild

Även när det såg ut såhär som på bilden så bildades det kondens, det nästan bubblade ut lite vatten. Vi har inget stopp och vattnet rinner på bra.
Citera
2020-03-06, 22:15
Medlem
Problemet är vad jag tror den varma och fuktiga luften i avloppen. Ska det verkligen vara så? Vad beror det på? Vi har värmerör i golvet som kanske påverkar avloppsröret
Senast redigerad av Aktiedino 2020-03-06 kl. 22:17. Anledning: Felstav
Citera
2020-03-06, 22:54
Medlem
Om luften kommer ifrån avloppet eller inte märker man ganska lätt på lukten...
Citera
2020-03-06, 22:58
Medlem
Det luktar inget nu när vi satte in handfatet med vattenlås. Därför som jag är så konfunderad till kondensen då det borde vara tätt i röranslutningen.

Däremot luktade det avlopp innan handfatet kopplades på. Även då var det kondens.
Citera
2020-03-07, 08:46
Medlem
Citat:
Vattenlås finns.

Problemet med att ta bort koppen hjälper inte då det var kondens innan handfatet kopplades in. Se denna bild

Även när det såg ut såhär som på bilden så bildades det kondens, det nästan bubblade ut lite vatten. Vi har inget stopp och vattnet rinner på bra.

Citat:
Problemet är vad jag tror den varma och fuktiga luften i avloppen. Ska det verkligen vara så? Vad beror det på? Vi har värmerör i golvet som kanske påverkar avloppsröret

Säker på att det inte är värmerören i golvet som läcker?
och pressar upp fuktig luft runt avloppet?

luften som finns i avloppet så lär ju knappast vara mycket varmare än rumstemperatur (om du nu inte tappar varmvatten 24/7) så har svårt att tro att det skulle vara kondens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in