Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Sossarna jobbar ju hårt för att få invandrare att rösta på S så frågan är om inte de döende 40-talisterna vägs upp av de nya invandrarväljarna och att sossarna växer igen?

Varför väljer invandrare från islamistiska länder
just s? Är alla fejkflyktingar med bidrag i sikte kan jag förstå det, men en betydande andel måste ju förstå vikten av lag och ordning. Islamistländer har ju stenhårda lagar.

På något sätt ska väl högern kunna locka väljare med den förklaringen: Flyktingar; utvisa era medföljande IS-förövare med AfS.

Edit: Kände mig hopplöst naiv när jag läste mitt eget inlägg.
Citera
2020-03-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det måste vara förfärligt jobbigt att gå runt och tro att ett inbördeskrig står runt husknuten och lurar. Det måste också vara väldigt jobbigt att gå omkring med huvudet fullt av allehanda konspirationsteorier om att regering, riksdag och "samhällsapparaten" vill sina medborgare illa.

Det måste även vara väldigt jobbigt, att gå runt och tro att politiker (och andra som "bestämmer" på våra myndigheter) samt journalister är samhällets spetskompetens, och att dessa skulle ha ofantligt skarpare hjärnor än oss "vanliga". Merparten människor inom massmedia/politiken är som du och jag. Varken bättre eller sämre, samma skrot och korn. De sitter oftast på sina stolar av en slump/tillfällighet/kontakter (precis som ni fått era jobb). Folk tenderar ju att snubbla in i saker och ting, eller hur?

Kyl ner skallarna.
Den här tendensen att tillskriva sina motståndare närmast mytologiska egenskaper är ett underligt fenomen. Jag tror det är en form av projektion eller liknande. Man har kanske dålig självkänsla, känner sig liten. Världen och framför allt ens politiska motparter ter sig då stora, skrämmande, snudd på allsmäktiga. En hypotes.

I verkligheten är de flesta människor lite småkorkade och väldigt intelligenta människor är på det stora hela inte mycket bättre. Världen, speciellt idag, är så otroligt komplicerad att en ensam människa aldrig kan förstå den.
Citera
2020-03-02, 16:15
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Efter Ådalen 1931 skapades lagar som förbjöd regering och riksdag att sätta in militära enheter mot svensk civilbefolkning. Dessa lagar upphävdes 2013/2014. I samband med detta ändrades en mängd andra lagar som försämrade den enskildes ställning och skydd gentemot övergrepp från staten och andra delar av den offentliga sektorn.

Varför tror du man gör detta ?

Den svenska regeringen har ju ändå ingen militär att sätta in så du får tro vad du vill.
Senast redigerad av Grus-Olle 2020-03-02 kl. 16:19.
Citera
2020-03-02, 16:21
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Den svenska regeringen har ju ändå ingen militär att sätta in.

Fast man tränade insats med främmande trupp mot svensk civilbefolkning som "gjort uppror" med natotrupper... Så sent som 2015 görde amerikanska B-52 anflygningar mot Sverige.

Om Sverige inte har någon militär som du påstår, varför behövde lagen ändras ?
Citera
2020-03-02, 16:50
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Den här tendensen att tillskriva sina motståndare närmast mytologiska egenskaper är ett underligt fenomen. Jag tror det är en form av projektion eller liknande. Man har kanske dålig självkänsla, känner sig liten. Världen och framför allt ens politiska motparter ter sig då stora, skrämmande, snudd på allsmäktiga. En hypotes.

I verkligheten är de flesta människor lite småkorkade och väldigt intelligenta människor är på det stora hela inte mycket bättre. Världen, speciellt idag, är så otroligt komplicerad att en ensam människa aldrig kan förstå den.

Jag håller helt med dig.

Jag kan givetvis förstå att "den enskilda medborgaren" mellan varven, eller i mörka stunder målar in sig i ett litet hörn, och precis som du säger; då får för sig att politiker, journalister, kulturelit och diverse makthavare är just allsmäktiga. Och, vi alla har ju känt oss "liten på jorden" någon gång. Men, jag tror att det är viktigare än någonsin (eller på länge) att vi faktiskt begriper att 9,9 av 10 människor är just småkorkade, eller rent av dumbommar som av någon tillfällighet hamnat i en märkvärdig position eller sits, som för den stretande "massan" ter sig ouppnåelig eller beundransvärd - och därför förminskar vi oss än mer. Livsfarligt.

Man kan givetvis vara missnöjd med förd politik, och känna oro inför framtiden och om de förändringar som eventuellt står för dörren - men, därifrån att börja med teorier om att "satan" sitter och rattar och styr i riksdagen, är för de flesta en främmande tanke, tack och lov. Men, för vissa kan glappet mellan politiker och medborgare vara större än för andra, så klart.
Citera
2020-03-03, 11:03
Medlem
DoggingDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det måste vara förfärligt jobbigt att gå runt och tro att ett inbördeskrig står runt husknuten och lurar. Det måste också vara väldigt jobbigt att gå omkring med huvudet fullt av allehanda konspirationsteorier om att regering, riksdag och "samhällsapparaten" vill sina medborgare illa.

Det måste även vara väldigt jobbigt, att gå runt och tro att politiker (och andra som "bestämmer" på våra myndigheter) samt journalister är samhällets spetskompetens, och att dessa skulle ha ofantligt skarpare hjärnor än oss "vanliga". Merparten människor inom massmedia/politiken är som du och jag. Varken bättre eller sämre, samma skrot och korn. De sitter oftast på sina stolar av en slump/tillfällighet/kontakter (precis som ni fått era jobb). Folk tenderar ju att snubbla in i saker och ting, eller hur?

Kyl ner skallarna.

Är du läskunnig?
Vem har påstått att politiker och journalister skulle vara klokare än andra?
Att politikerna inte vill svenska folket väl behöver man bara öppna ögonen för att se. När man påtalar att politiker och journalister mörkar all kriminalitet och alla problem som massinvandringen orsakar är man konspirationsteoretiker då?
Det är ingen idé att diskutera med sådana som dig, du är bara en "Bror Duktig" som vill sätta andra på plats och du förtjänar egentligen inget svar.
Citera
2020-03-03, 11:21
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoggingDoris
Är du läskunnig?
Vem har påstått att politiker och journalister skulle vara klokare än andra?
Att politikerna inte vill svenska folket väl behöver man bara öppna ögonen för att se. När man påtalar att politiker och journalister mörkar all kriminalitet och alla problem som massinvandringen orsakar är man konspirationsteoretiker då?
Det är ingen idé att diskutera med sådana som dig, du är bara en "Bror Duktig" som vill sätta andra på plats och du förtjänar egentligen inget svar.

Du verkar kraftigt lida av, att inte klara av att hålla två eller flera tankar i huvudet samtidigt. Du känns tämligen enögd i den aktuella frågan, och att du dessutom uppfattar folk som inte delar din världsbild/agenda för "bror duktig" när de vädrar sin åsikt/syn på ett forum, gör att du inte förtjänar att diskuteras med - det är lönlöst pga att du är "förlorad" i ditt täta mörker och bland dina många konspirationsteorier. Jag bryr mig inte. Men, trist för forumets användare som tvingas läsa ditt skräp, som du och de dina rapar upp ständigt och jämt i ALLA trådar ni kommer över. Skaffa en sluten grupp på Facebook istället, där du och de dina kan hata omvärlden och grupprunka ifred istället. Ha en fin dag.
Citera
2020-03-03, 12:40
Medlem
whogivesafucks avatar
Börjar väl synas i opinionsundersökningarna att missnöjet är klart utbrett.
Om man inte frågar en rättrogen vänsteranhängare eller landsfadern själv.

Då är det bara en utmaning som inte beror på den politik? som förs utan på att alla har olika uppfattning.
Kan inte vara långt borta att sossarna åker ner till 3:e plats nu. Då kanske det händer saker.
Citera
2020-03-03, 20:29
Medlem
Roctanes avatar
Ingen regering har nog haft stöd av en majoritet av befolkningen på länge nu, men det svenska systemet har väldigt mycket inbyggd tröghet som håller kvar gammalt skit långt efter att det spelat ut sin roll, och förhållandena är fortfarande inte tillräckligt dåliga för att det ska bli till större rena uppror.
Citera
2020-03-03, 22:26
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Ingen regering har nog haft stöd av en majoritet av befolkningen på länge nu, men det svenska systemet har väldigt mycket inbyggd tröghet som håller kvar gammalt skit långt efter att det spelat ut sin roll, och förhållandena är fortfarande inte tillräckligt dåliga för att det ska bli till större rena uppror.

Börskrasch och Coronautbrott i Sverige kan nog ändra på ganska mycket. Regering och myndigheter har hela tiden tonat ned farorna. Visar det sig att de har fel kommer det nog bli problem.
Citera
2020-03-06, 21:50
Medlem
Roctanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Börskrasch och Coronautbrott i Sverige kan nog ändra på ganska mycket. Regering och myndigheter har hela tiden tonat ned farorna. Visar det sig att de har fel kommer det nog bli problem.
Ja, bara det blir jävligt nog så.
Citera
2020-03-09, 12:51
Medlem
Voffsingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Det var någonstans där i tankarna jag startade tråden.

Min tanke var att allt överheten gjort har varit FÖR andra, givit andra grupper företräden före etniska svenskar etc. När immigranter gjort saker MOT etniska svenskar har överheten förhållit sig passiv, utan endast bestraffat dem som klagat för högljutt eller för offentligt. Men hittills har överheten inte agerat direkt MOT etniska svenskar, inte än.

Parallellen till Ådalen är helt rätt. Sverige var ett skitland på 1800-talet fyllt med självgoda småpåvar som paraderade omkring i spillrorna av de förlorade krigen. Det som förändrade Sverige var det som skedde underifrån, folkrörelsernas framväxt: arbetarrörelserna, nykterhetsrörelserna, frikyrkorörelserna och idrottsrörelserna. Det viktiga var inte i sig vad de sysslade med eller deras synsätt. Det viktiga var att de var demokratiska och tog medlemmars kompetens tillvara och att de byggdes upp underifrån.

När befälseleverna från trängregementet öppnade eld mot demonstrationståget och mässingsorkestern som gick i täten omedelbart blåste eld upphör, så blev det det incitament som ledde fram till förändringen av Sverige och därmed folkhemmets framväxt, en stat med ett visst förtryck mot oliktänkande - men där skyldigheter och rättigheter hörde samman. Gör din plikt. Kräv din rätt.

Min fråga var om det krävs en liknande händelse innan en förändring sker på allvar. Folk verkar ha en åsikt privat och uppvisa en annan i sitt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in