Citat:
Ursprungligen postat av
Prayuth
Börskrasch och Coronautbrott i Sverige kan nog ändra på ganska mycket. Regering och myndigheter har hela tiden tonat ned farorna. Visar det sig att de har fel kommer det nog bli problem.
Det var någonstans där i tankarna jag startade tråden.
Min tanke var att allt överheten gjort har varit FÖR andra, givit andra grupper företräden före etniska svenskar etc. När immigranter gjort saker MOT etniska svenskar har överheten förhållit sig passiv, utan endast bestraffat dem som klagat för högljutt eller för offentligt. Men hittills har överheten inte agerat direkt MOT etniska svenskar, inte än.
Parallellen till Ådalen är helt rätt. Sverige var ett skitland på 1800-talet fyllt med självgoda småpåvar som paraderade omkring i spillrorna av de förlorade krigen. Det som förändrade Sverige var det som skedde underifrån, folkrörelsernas framväxt: arbetarrörelserna, nykterhetsrörelserna, frikyrkorörelserna och idrottsrörelserna. Det viktiga var inte i sig vad de sysslade med eller deras synsätt. Det viktiga var att de var demokratiska och tog medlemmars kompetens tillvara och att de byggdes upp underifrån.
När befälseleverna från trängregementet öppnade eld mot demonstrationståget och mässingsorkestern som gick i täten omedelbart blåste eld upphör, så blev det det incitament som ledde fram till förändringen av Sverige och därmed folkhemmets framväxt, en stat med ett visst förtryck mot oliktänkande - men där skyldigheter och rättigheter hörde samman. Gör din plikt. Kräv din rätt.
Min fråga var om det krävs en liknande händelse innan en förändring sker på allvar. Folk verkar ha en åsikt privat och uppvisa en annan i sitt arbete.