Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-14, 15:19
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Jag är nyligen inflyttad i ett hus och satte upp en enkel lampa med tre ljuskällor á GU10-sockel (LED). När jag slår på strömmen lyser de starkt och fint en halv minut tills de plötsligt lyser svagt istället.

Det är en helt vanlig vippbrytare ansluten och således ingen dimmer.

Vad fan försiggår?

Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
"Vippbrytare"? Återfjädrande eller fasta lägen? Om den är återfjädrande ligger det troligtvis en dosdimmer gömd någonstans som kan spöka.
Oftast, men inte alltid. Kan också vara själva resistorn.
Citera
2020-03-14, 15:45
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Oftast, men inte alltid. Kan också vara själva resistorn.

Resistorn? (Jo jag vet vad en resistor är) Men vilken tänker du på i så fall?
Citera
2020-03-14, 16:54
Medlem
nollans avatar
Citat:
"Vippbrytare"? Återfjädrande eller fasta lägen? Om den är återfjädrande ligger det troligtvis en dosdimmer gömd någonstans som kan spöka.
Förlåt, jag som använder mig av termer jag inte förstår. https://www.elbutik.se/product.html/renova-strombrytare

Av eller på, helt enkelt. Ingen fjädring.
Citera
2020-03-15, 09:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag är nyligen inflyttad i ett hus och satte upp en enkel lampa med tre ljuskällor á GU10-sockel (LED). När jag slår på strömmen lyser de starkt och fint en halv minut tills de plötsligt lyser svagt istället.

Det är en helt vanlig vippbrytare ansluten och således ingen dimmer.

Vad fan försiggår?

Ingen trappkoppling där du har dimmer i andra änden?

Allt fungerar i övrigt? Annars skulle det kunna vara en huvudsäkring och där en termostat till något framkallar detta fenomen.
Citera
2020-03-15, 09:36
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Förlåt, jag som använder mig av termer jag inte förstår. https://www.elbutik.se/product.html/renova-strombrytare

Av eller på, helt enkelt. Ingen fjädring.

Några bilder kanske skulle kunna ge lite ledtrådar, men annars ska inte mycket kunna gå fel med en så enkel historia, testat nya ljuskällor t.e.x?
Citera
2020-03-15, 11:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Några bilder kanske skulle kunna ge lite ledtrådar, men annars ska inte mycket kunna gå fel med en så enkel historia, testat nya ljuskällor t.e.x?

Precis. Inte mycket som kan vara fel här. Ingen elektronik eller något om vi nu fått alla kort på bordet.
Citera
2020-03-15, 11:25
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ingen trappkoppling där du har dimmer i andra änden?

Allt fungerar i övrigt? Annars skulle det kunna vara en huvudsäkring och där en termostat till något framkallar detta fenomen.
Som att det skulle finnas en till brytare till samma lampa alltså? Det har du faktiskt helt rätt i ser jag nu och där sitter en dimmer! Sorry, håller på att upptäcka huset fortfarande.
Citat:
Jag provade med 30W halogen-källor istället och det är fast sken åtminstone (de som satt i var 6,5W LED).

Är det helt enkelt så att dimmern inte klarar LED? Jag efterfrågade stöd för LED av hantverkarna/elektrikern men det går ju inte att avläsa utanpå om dimmern klarar LED eller ej. Jag vill tro att det är en sån här: https://www.bauhaus.se/dimmer-schnei...-universal-vit
Citera
2020-03-15, 11:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Som att det skulle finnas en till brytare till samma lampa alltså? Det har du faktiskt helt rätt i ser jag nu och där sitter en dimmer! Sorry, håller på att upptäcka huset fortfarande.Jag provade med 30W halogen-källor istället och det är fast sken åtminstone (de som satt i var 6,5W LED).

Är det helt enkelt så att dimmern inte klarar LED? Jag efterfrågade stöd för LED av hantverkarna/elektrikern men det går ju inte att avläsa utanpå om dimmern klarar LED eller ej. Jag vill tro att det är en sån här: https://www.bauhaus.se/dimmer-schnei...-universal-vit

Det är snarare troligt att ljuskällorna inte var dimbara. Långt ifrån alla LED är det.
Citera
2020-03-16, 09:52
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är snarare troligt att ljuskällorna inte var dimbara. Långt ifrån alla LED är det.
Ah, makes sense. Tack så mycket, tempeZZt och ni andra som orkar upplysa oss!

You're doing God's work.
Citera
2020-03-19, 10:34
Medlem
Någon som vet ifall den första google mesh pucken måste vara ansluten till sladd eller kan jag ansluta den till wifi:t?
Citera
2020-04-05, 14:58
Medlem
Hej!

Nyss flyttat och ska teckna elavtal.

Har egentligen ingen aning om vilket bolag jag ska välja, funderar på Fortum eftersom jag känner igen namnet, men vet inget mer än så. Är det bra och billigt? Hur mycket skiljer sig kostnaden om jag skulle välja något annat elbolag?

Ska flytta in i en etta centralt i stockholm.
Citera
2020-04-05, 15:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Hej!

Nyss flyttat och ska teckna elavtal.

Har egentligen ingen aning om vilket bolag jag ska välja, funderar på Fortum eftersom jag känner igen namnet, men vet inget mer än så. Är det bra och billigt? Hur mycket skiljer sig kostnaden om jag skulle välja något annat elbolag?

Ska flytta in i en etta centralt i stockholm.

(FB) Den stora och sammanfogade tråden för frågor om elförbrukning och priser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in