Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-30, 08:52
Medlem
DoungAs avatar
Regeringen/riksdagen borde kalla upp samtliga som fr presstd och frklara att man nu drar in presstdet eftersom de inte klarar av att hantera kriser. Alternativt frklarar att pandemier eller krig s kan de bli ansvariga fr de ekonomiska efterverkningarna.

Ja jag vet att Corona kan vara farligt och man ska rapportera om det.
Men medierna har ju skrivit krigsrubriker och det handlar vldigt lite om fakta och relevans. De borde agerat utifrn att rapportera vad myndigheter sa, sen inte skrivit ngra kommentarer, inga egna analyser eller liknande. Endast frtydligande om s behvs fr att alla ska frst informationen.

Jag hller media, som tar emot presstd frmst, delvis ansvariga fr det ekonomiska kaos vi kommer f se nr detta lagt sig.

Hade inte behvt vara svrare n att ha en daglig update dr man stapla upp information frn myndigheter.
Men d hade inte annonsintkterna stigit... ytterligare ett argument fr att inte ha presstd.
Citera
2020-03-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Regeringen/riksdagen borde kalla upp samtliga som fr presstd och frklara att man nu drar in presstdet eftersom de inte klarar av att hantera kriser. Alternativt frklarar att pandemier eller krig s kan de bli ansvariga fr de ekonomiska efterverkningarna.

Ja jag vet att Corona kan vara farligt och man ska rapportera om det.
Men medierna har ju skrivit krigsrubriker och det handlar vldigt lite om fakta och relevans. De borde agerat utifrn att rapportera vad myndigheter sa, sen inte skrivit ngra kommentarer, inga egna analyser eller liknande. Endast frtydligande om s behvs fr att alla ska frst informationen.

Jag hller media, som tar emot presstd frmst, delvis ansvariga fr det ekonomiska kaos vi kommer f se nr detta lagt sig.

Hade inte behvt vara svrare n att ha en daglig update dr man stapla upp information frn myndigheter.
Men d hade inte annonsintkterna stigit... ytterligare ett argument fr att inte ha presstd.

Idag r det srskilt tydligt att myndigheterna mrkar eller ljuger om vilka som dr. Om jag frstr dig rtt s skall MSM hlla tyst om detta. Vilket r enligt mig r helt fel. En relativt ung tjej har dtt och enligt dig skall DN hlla tyst om det. Fel vg att g, att tysta MSM. Tvrtom, om MSM brjar tala sanning vinner vi medborgare p det.
Citera
2020-03-30, 09:56
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Idag r det srskilt tydligt att myndigheterna mrkar eller ljuger om vilka som dr. Om jag frstr dig rtt s skall MSM hlla tyst om detta. Vilket r enligt mig r helt fel. En relativt ung tjej har dtt och enligt dig skall DN hlla tyst om det. Fel vg att g, att tysta MSM. Tvrtom, om MSM brjar tala sanning vinner vi medborgare p det.
Ehh va? N? Det har jag aldrig sagt!
Nej. De ska bertta om det sklart. Tycker ven myndigheterna borde brja masstesta s smningom. Men frstr att de saknar resurser i form av personal n s lnge.
Sjlvklart ska vra myndigheter vara rliga och media ocks. Men deras krigsrubriker fr exakt allting fr vldigt mnga att ifrgastta vad deras funktion r.

Men deras click-bait-hysteri gr ju att folk inte tror p det de skriver.
Man kan vl rapportera om saker, vara rlig och nd basera det p fakta och inte 340234 artiklar om dagen med "400 DDA IDAG!" och en bild ovanfr ingressen p nn flashig statistik dr man har zoomat in p Sverige.
Sen lser man artikeln och det visar sig handla om USA och artikeln avhandlar knappt antalet dda utan handlar mest om vad Donald Trump har gjort och inte gjort.
Citera
2020-03-30, 11:20
Medlem
Angende information, ppenhet och sekretess hade Petter Birgersson en bra artikel i Ystads Allehanda 20/3...
https://www.ystadsallehanda.se/ledar...l-vardplatser/

Jag frstr verhuvudtaget inte det hr skitndigheten om risk fr panik. Vad r det egentligen fr panikreaktioner man menar att man vill frhindra? rligt talat - r det inte lge att kalla in Lottie Knutsson?

Tycker ocks att Fredrik Haages text i dagens nummer av Smlandsposten r lsvrd, om att ifrgastta bevekelsegrunderna fr FHM:s bedmningar...

https://www.smp.se/ledare/anders-teg...n-vit-riddare/
Citera
2020-03-30, 20:43
Medlem
Media och Corona

Hur rttvis bild ger media av Coronaepidemin?

Underdriven, verdriven, balanserad?
Citera
2020-03-30, 20:51
Medlem
franges avatar
Vilken "media" syftar du p?
Citera
2020-03-31, 02:56
Medlem
wwrs avatar
Rubrik i Text-TV just nu
Citat:
Tegnell: "Testerna borde tredubblas"
Fler immuna kan hittas med mer tester

Media blser upp krisen fr att kunna stta press p politikerna. Kan media f krisen att verka strre n den r kan de f politikernas tgrder att verka otillrckliga.

Som Greta: "Politikerna gr inte tillrckligt"

Statsepidemiologen har t.o.m. en fanclub p Facebook!

Han borde vl samarbeta med regeringen men media skriver tydligen att hans uppfattning inte fr gehr, enligt rubriken ovan.
Citera
2020-03-31, 09:29
Medlem
Media framstller det sklart som jordens undergng. I alla fall fr alla i Stockholm. Resten av landet fr anpassa sig efter det.
De rika har i-landsproblem genom att de inte kan resa ivg (stackarna)
Citera
2020-03-31, 09:49
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade mne.
/Mod.
Citera
2020-03-31, 11:59
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
Media framstller det sklart som jordens undergng. I alla fall fr alla i Stockholm. Resten av landet fr anpassa sig efter det.
De rika har i-landsproblem genom att de inte kan resa ivg (stackarna)

Instmmer.

I nnu en lng, svamlig artkel i DN brer Elisabeth sbrink (vem annars?) ut sig om hur det fredsskadade och bekvma Sverige inte begriper nr det r skarpt lge. Ingen analys och inga som helst kontrollfrgor - t ex kunde man ju stllt frgan: hur kommer det sig att Italien, som aktivt var med i bgge vrldskrigen snabbt blev sjukdomens epicentrum i Europa? Har inte de slarvat en hel del, bde med det ena och det andra?

Och sbrink skulle naturligtvis aldrig koppla epitetet "fredsskadad" till sdant som gymnasielagen, den sentimentala svenska synen p FN eller den fruktansvrt lama attityden till gngbrottslighet och grasserande kriminalitet ute i blattefrorterna (och som sprider sig till andra delar av stan). Det r inte hennes bord. Opportunism r bara frnamnet.

(sbrink ltsas dessutom att Sverige skulle vara det enda landet i Norden, kanske det enda i Nordeuropa, dr mycket bestms/styrs centralt frn huvudstaden. Det r naturligtvis nonsens, och dessutom visar det att hon inte vet om att ln/regioner och strre stder utanfr Stockholm hade en betydligt starkare stllning under folkhemsepoken n de har idag.)

https://www.dn.se/kultur-noje/elisab...dsskadat-land/ (artikeln r visst skyddad av betalvgg men just nu ger DN bort webbprenumerationer helt gratis).

I kommentarfltet fr sbrink dock stryk frn en mngd lsare som ppekar hennes svamlande, vimsande och bitvis rena lgner.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-03-31 kl. 12:06.
Citera
2020-03-31, 12:17
Medlem
vidrikfittanens avatar
https://www.expressen.se/nyheter/qs/...rots-dodslarm/

Shr inleds elndet till artikel :

Citat:

Boende trodde inte att de frsta ddsfallen berodde p viruset.

Moskerna var ppna, pensionrerna gick och handlade.

Redan d anade bde smittskyddet och sjukvrden att coronaviruset spreds snabbt i de utsatta och trngbodda frorterna runt Jrvafltet.

Trots det drjde det nstan tv veckor och det krvdes att flera svensksomalier skulle d innan man agerade.

I frorten finns inte TV, internet, tidningar eller radio. D vet ni.

Sanningen r den att mnga invandrare fullstndigt skiter i det mesta. Nu fr man Expressens hjlp att skylla p de etniska svenskarna. Allt fr att ka motsttningarna i samhllet.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-03-31 kl. 12:24.
Citera
2020-03-31, 18:16
Medlem
vidrikfittanens avatar
Lena Mellin r stolt ver att vara svensk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-bor-i-sverige

Vi har hgre ddssiffra n
Island,
Finland,
Danmark,
Norge,
Litauen,
Estland,
Slovakien
Lettland
Ryssland
Ukraina

tillsammans..

Men Lena r stolt...Man blir inte riktigt klok p sossar.

Frn texten

Citat:
S​​ger experter att vi ska tvtta ​hnderna, hlla​ tv​ meters lucka, inte kramas, inte ta i​ hand​, helst inte vara p jobbet ja​, ​d g​r​ vi s.

Gr vi? Jag tror inte Lena Mellin har varit ute de senaste veckorna.

Citat:
Jag r stolt ver att vara svensk just nu. Och exempelvis inte dansk. Eller fransman. Vi tillts tnka sjlva

Det mrks inte.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-03-31 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in