Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-25, 13:48
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Minns vår konversation och jag tror vi kommer komma upp i cirka 400-450 dödsfall per dag inom 1-2 veckor.
Men att det planar ut där.
Det är inte Digerdöden 2.0 som jag tyckte mig se för en månad sedan. Men ändå rätt höga siffror.
Jag skulle gissa på att detta håller på in i maj. Kanske juni. Men därefter kommer företag börja långsamt starta sin verksamhet igen.

Dock kommer detta ha skadat världsekonomin och såldes svensk ekonomi så att vi kommer ha en djup ekonomisk depression under flera år framöver.

Saker och ting kommer aldrig bli sig likt igen.
Folk verkar antingen tro att detta är Digerdöden och Staten skall låsa in alla i karantän. Hjälper inte.
Eller att viruset inte är så farligt och allt kommer sakta men säkert bli som vanligt igenom om några veckor.

Viruset är inte så dödligt som vi först trodde.
Ansiktsmasker är det enda som hjälper och isolera riskgrupper samt sjuka.

Men det största faran är ekonomin som inom 2-3 veckor är totalt körd i Sverige.
Boom. Krasch.
Vi kommer ha massarbetslöshet till hösten om samhället inte öppnar upp innan april månad är slut.
För då kommer medelklassjobben att ha krossas sönder totalt.

Hittills är det mest hotel-restaurang och butiker som konkat.
Nu börjar dock underleverantörer till våra största svenska bolag som AB Volvo, Volvo cars, Scania, ABB osv få problem.

De ovannämnda miljardbolag klarar sig i flera månader till. Men det gör inte deras underleverantörer.

Det.Kommer.Aldrig.Bli.Som.Vanligt.Igen.
Det kommer ju bli fruktansvärda skattehöjningar och nedskärningar på grund av allt som sker nu. Tillbaka till fattigsverige i princip. Dags att börja skicka ut alla utlänningar som lever på bidrag, bort med fallskärmar och skrota massa dyra byggprojekt så kanske vi klarar av att bygga upp ekonomin igen. Gör vi inte det så kommer Sverige vara ett helvete i minst 10 år framöver.
Citera
2020-04-26, 23:01
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det kommer ju bli fruktansvärda skattehöjningar och nedskärningar på grund av allt som sker nu. Tillbaka till fattigsverige i princip. Dags att börja skicka ut alla utlänningar som lever på bidrag, bort med fallskärmar och skrota massa dyra byggprojekt så kanske vi klarar av att bygga upp ekonomin igen. Gör vi inte det så kommer Sverige vara ett helvete i minst 10 år framöver.

Inbördekrig inom 5 år. Det går snabbt utför nu.
Jag lämnar landet med familjen till hösten.
Har redan bort utomlands i omgångar.
Citera
2020-04-27, 00:50
Medlem
Sverige, Vitryssland och Nordkorea håller ställningarna medan alla andra länder låser in sig i bunkrar och svälter ihjäl på grund av en liten förkylning. I Sverige dör i huvudsak några gamlingar,som ändå skulle ha dött inom de närmaste veckorna. Satan Amerika går back, mycket till min personliga glädje. Hoppas judarna vräker miljoner i att rädda deras åldringar från den ändå ofrånkomliga döden!

Värsta hysterin vet jag inte om det är; men nog måste det ligga fan så nära! Ännu har jag inte sett dagliga dödssiffror från Sverige som ligger signifikant över de förväntade ett par hundra!
Citera
2020-04-29, 21:22
Medlem
Vart tog alla "rationella" nationalister vägen? Känner mig väldigt ensam här. En enda förkylning räckte för att de skulle börja tjata om att symbolisk och totalt värdelös karantän för att lugna panikerna vore bättre än att hålla igång ekonomin, att utökad övervakning av medborgare vore bättre än frihet och eget ansvar, och att politiker borde gråta i direktsändning för att "visa empati".
Citera
2020-05-01, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Vart tog alla "rationella" nationalister vägen? Känner mig väldigt ensam här. En enda förkylning räckte för att de skulle börja tjata om att symbolisk och totalt värdelös karantän för att lugna panikerna vore bättre än att hålla igång ekonomin, att utökad övervakning av medborgare vore bättre än frihet och eget ansvar, och att politiker borde gråta i direktsändning för att "visa empati".

Ja det känns ju lite lustigt att de är mest Sd anhängare som är för total isolering och hyllar en form att diktatur styre. Nu har jag själv absolut inget emot SD men tyvärr visar det att många anhängare till sd bara hänger med i stormen så fort någon kommer med kritik.

Håller även med dig en förkylning med en dödlighet på 0,003% . Finns ingen som helst anledning att stänga ner hela landet och totalt döda ekonomin för det.

Om 2 månader kommer vi kunna öppna upp ordentligt medans länder som isolerat totalt kommer få en ny våg av corona smittade när de släpper på isoleringen.
Citera
2020-05-05, 00:44
Medlem
Eastmancolors avatar
Vi som varit med ett tag minns såväl AIDS- som svininfluensehysterierna och då är coronahypen den som gett mest långtgående effekter. (Det är mig obekant hur stor överreaktion eller hysteri spanska sjukan eller digerdöden förde med sig för dels levde jag inte då och dels var folk, som jag förstått det, i äldre tider benägna att skylla epidemier på the usual suspects, gärna med religiösa förtecken, och att lita på försynen.)

Mot bakgrund av hur dagens globaliserade informationssamhällen fungerar är jag dock böjd att svara "ja" på TS frågeställning.

Överreaktionen på coronaviruset - och här är alltså Sverige ett av de mindre hysteriska länderna intressant nog - får en del märkligt asymmetriska utslag:

(1) ICA Maxi har sent omsider introducerat köer till entréen för att undvika trängsel inomhus. När folk hamstrade som värst verkade ingen reflektera över trängseln i kassaköerna som var långa och många två månader tillbaka.

(2) SL erbjuder nu gratis bussresor eftersom förarna sitter avskärmade så att alla måste gå på i de bakre dörrarna. Ehuru gratisresandet är en bonus för resenären är det en förlustaffär för SL. Dessutom uppstår genom förarisoleringen en icke önskvärd ansikte-mot-ansiktessituation när folk kliver av och på genom samma dörrpar. Jag har varit med om ett antal "spökresor" med i övrigt tomma bussar men också, senast imorse, "skräckresor" i överfulla bussar.

Det hade kanske varit rimligt att inställa vissa turer då bussarna går tomma från start- till ändhållplats för att istället sätta in extraturer för att undvika trängsel i rusningstrafik.

Det kan tyckas "larvigt" att ha köer till matbutiker och att stänga krogar där trängsel förekommer när folk alltjämt sillpackas i kollektivtrafiken men sådant blir ju resultatet av den hysteri som skapats av ett virus vars spridningsförmåga på många sätt ännu ej är helt klarlagd och som förvisso är farligt men än så länge i allvarlig form endast drabbat en minoritet av befolkningen.

Hade folk börjat ligga döda längs vägarna hade hysterien varit minst sagt befogad.
Senast redigerad av Eastmancolor 2020-05-05 kl. 01:09.
Citera
2020-05-05, 02:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Vi som varit med ett tag minns såväl AIDS- som svininfluensehysterierna och då är coronahypen den som gett mest långtgående effekter. (Det är mig obekant hur stor överreaktion eller hysteri spanska sjukan eller digerdöden förde med sig för dels levde jag inte då och dels var folk, som jag förstått det, i äldre tider benägna att skylla epidemier på the usual suspects, gärna med religiösa förtecken, och att lita på försynen.)

Mot bakgrund av hur dagens globaliserade informationssamhällen fungerar är jag dock böjd att svara "ja" på TS frågeställning.

Överreaktionen på coronaviruset - och här är alltså Sverige ett av de mindre hysteriska länderna intressant nog - får en del märkligt asymmetriska utslag:

(1) ICA Maxi har sent omsider introducerat köer till entréen för att undvika trängsel inomhus. När folk hamstrade som värst verkade ingen reflektera över trängseln i kassaköerna som var långa och många två månader tillbaka.

(2) SL erbjuder nu gratis bussresor eftersom förarna sitter avskärmade så att alla måste gå på i de bakre dörrarna. Ehuru gratisresandet är en bonus för resenären är det en förlustaffär för SL. Dessutom uppstår genom förarisoleringen en icke önskvärd ansikte-mot-ansiktessituation när folk kliver av och på genom samma dörrpar. Jag har varit med om ett antal "spökresor" med i övrigt tomma bussar men också, senast imorse, "skräckresor" i överfulla bussar.

Det hade kanske varit rimligt att inställa vissa turer då bussarna går tomma från start- till ändhållplats för att istället sätta in extraturer för att undvika trängsel i rusningstrafik.

Det kan tyckas "larvigt" att ha köer till matbutiker och att stänga krogar där trängsel förekommer när folk alltjämt sillpackas i kollektivtrafiken men sådant blir ju resultatet av den hysteri som skapats av ett virus vars spridningsförmåga på många sätt ännu ej är helt klarlagd och som förvisso är farligt men än så länge i allvarlig form endast drabbat en minoritet av befolkningen.

Hade folk börjat ligga döda längs vägarna hade hysterien varit minst sagt befogad.
Jag känner inte SL:s målsättning. Men är inte det att ge service? Man är inte ute efter maximerad vinst? Kan inte SL ganska lätt få bidrag från oss skattebetalare om SL är en "coronahjälpare" (som jag vill minnas Google kallat det)?

ICA Maxi

Jag är i Asien för tillfället. Där jag är, är den stora livsmedelsaffären, del i en kedja, öppen. En del små affärer är öppna. Men lockdown måste drabba en mängd mindre, privata entreprenörer extremt hårt. Shoppingcentra är stängda.

Ju större ett företag är, ju mer kapital har det ackumulerat och kan klara lockdown bättre. Det måste ju vara mindre företag som går omkull först, i varje bransch.

Jag instämmer i att lockdown är överdriven. Jag tror den främsta orsaken är att slå ut mindre entreprenörer. Google och de andra brukar döda startups genom att köpa upp dem och lägga ned dem. Lockdown är ytterligare ett vapen de stora företagen nu använder.
Senast redigerad av wwr 2020-05-05 kl. 03:00.
Citera
2020-05-05, 19:50
Medlem
rawsezxs avatar
Helt sjukt egentligen, under andra världskriget så dog flera miljoner människor för att försvara sin egna frihet, idag så räcker det med ett influensaliknande virus så kastar människan in handduken efter några dagar å frivilligt går in i lockdown under diktatoriska former...
Citera
2020-05-05, 22:26
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Helt sjukt egentligen, under andra världskriget så dog flera miljoner människor för att försvara sin egna frihet, idag så räcker det med ett influensaliknande virus så kastar människan in handduken efter några dagar å frivilligt går in i lockdown under diktatoriska former...

Ett tecken på vad jag skulle vilja kalla "övercivilisering"; jordens befolkning har aldrig varit större, krig är tabu och folk är rädda om sin egen bekvämlighet och inte benägna att kunna uthärda traditionella påfrestningar.
Citera
2020-05-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Corona hysterin är den mest extrema hysterin någonsin,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...all-i-kinaTill alla ni som har kört på i panic mode de senaste veckorna i allt från hamstring och panikförsäljning av fonder och aktier till panikkommentarer på FB säger jag bara; pussies.
Era reaktioner visar vilken typ av människa ni är, man eller pussy.
Nu har ni facit av Corona, så lägg ner tramset, va

"Åtta nya fall av coronaviruset har konstaterats i Kina det senaste dygnet. Det är den lägsta siffran sedan landet började rapportera om smittans spridning.
Fem av de åtta har smittats i provinshuvudstaden Wuhan där viruset började spridas i december och tre fall har kommit från utlandet, meddelar myndigheterna. Ytterligare sju människor har avlidit i sviterna av sjukdomen.
Sammanlagt har 88 personer som kommit från utlandet konstaterats smittade i Kina, där oron för att just sådana importerade fall ska förstöra resultatet av landets kraftiga åtgärder mot viruset.
Sammanlagt har över 3 100 människor avlidit i Kina, där fler än 80 000 har smittats.

Lättar på restriktioner
Tidigare i veckan började myndigheterna att lätta på restriktioner i Hubeiprovinsen där runt 56 miljoner invånare har suttit i karantän sedan i slutet av januari.
I staden Qianjiang ska speciella transporter ordnas för friska människor som behöver ta sig till sina jobb, både inom och utanför Hubeiprovinsen. Även staden Shishou tillåter människor att lämna provinsen."

Det har dött 3 miljoner i Kina, om inte 30 miljoner. Detta är falskas siffror
Citera
2020-05-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Ett tecken på vad jag skulle vilja kalla "övercivilisering"; jordens befolkning har aldrig varit större, krig är tabu och folk är rädda om sin egen bekvämlighet och inte benägna att kunna uthärda traditionella påfrestningar.

Korrekt, man är bekväm av sig samt tar allting för givet. Vid minsta lilla avvikelse stannar verksamheten, uthärda finns inte på kartan utan man gömmer sig tills mirakelmedicinen/vaccinet ser dagens ljus.

Slutsumman för överdriften kommer vara enorm, men intresset kommer vara vagt att just analysera kostnaden.
Citera
2020-05-06, 13:12
Medlem
Var är försvarsmakten i dessa corona tider. De om någon borde väl ha planering för hur man tar hand om stort antal döda sårade etc i krig. Planer för att ta hand om detta fanns såvitt jag vet under kalla kriget tiden. Då fanns planer för alla möjliga/omöjliga scenarier.
Läkarna borde vara tränade i att göra avvägningar vilka som skall vårdas eller vilka som lämnas att dö.
Vad jag vill ha sagt med detta är att man överreagerat något våldsamt för att hålla vårdapparaten lagom sysselsatt istället för att engagera försvarsmakten och betrakta pandemin som ett krigstillstånd och låta livet fortsätta så opåverkat som möjligt.

Kan inte låta bli tanken att överreaktionen är ett resultat av att makteliten är relativt gammal och att man blivit skitskraj för sitt eget skinn. Istället borde man väl se fördelarna med att den åldrande och svaga befolkningen reduceras istället för att som nu hitta på allsköns argument för att den friska befolkningen skall arbeta tills de stupar i 70-80 årsåldern.
Se fördelarna med att Befolkningen som blir kvar kan arbeta och få sin pension i någorlunda ålder så att man kan få njuta av sin ålders höst. Även under arbetslivet blir det ju bättre att leva när skatterna kan hållas på rimlig nivå när man slipper försörja en åldrande och svagare befolkning.
Ps/är i riskgruppsålder själv/ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in