Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Vi skriver nu r 2020. Den frsta DNA-bevisningen via mikrosatelliter amplifierade med PCR kom 1992, fr tjugotta r sedan. LCDNA-analys (allts analys av mycket sm mngder DNA; 5-50 kopior) har varit standard i mer n femton r internationellt. ven om det r en smula anmrkningsvrt att inget forensisk centrum i Norge nnu har satt upp LCDNA-tekniken sjlv (det var runt tio r sedan som svenska NFC gjorde det) utan att man i Norge fortfarande frlitar sig p Birmingham, mste norska domstolar ha vrderat DNA-bevisning med bland-DNA eller mycket sm mngder DNA tskilliga gnger vid det hr laget. Om det inte idag har utvecklat sig knsatta tolkningsprinciper fr DNA-bevisning med "svrt" DNA i Norge av liknande typ som det har gjort i Sverige, s mste Norge vara ett bde kriminaltekniskt och kriminalrttsligt u-land i mycket strre utstrckning n vad det r rimligt fr mig som svensk att anta.
Fr mig r det mycket rimligare att anta att skillnaden i bevistolkning mellan politidirektorat och lagmansrettens bedmning, fr svitt saken har med DNA att gra, inte har att gra med frgan om det rr sig om Tom Hagens DNA - den frgan borde, som du skriver, vara lst med krimlabbens kvalitetsskring - utan med frgan om hur starkt bevisvrde det har att Tom Hagens DNA terfinns i det ena eller andra sammanhanget i huset. Det r ju i det allmnna fallet rtt svrt att utesluta att DNA-spr frn ngon i dennes eget hem har tillkommit p ett oskyldigt stt.
"p samma freml i bostaden", freml i singularis allts. Man undrar vad det kan vara fr freml. Det kan ju inte grna vara mordvapnet, med hennes DNA p bilan (whatever) och hans p skaftet. S dum r inte en man som har brjat med tv tomma hnder, och skapat sig en enorm frmgenhet.
Jag tror inte att polisen kommer att f fast honom. Det kommer att bli ett "not proven"-fall. Jag menar: att alla VET, men mrdaren gr ostraffad.