Citat:
Ursprungligen postat av
dammluckor
vem betalar för detta, var kommer pengarna ifrån för det är knappast den hårfagre sydafrikanske juden som betalar för detta.
En fond med Elons namn kontrollerar företaget. Google äger även 10%. Men det är ju inget fullständigt svar.
Den frågan du ställer är mycket intressant. Officiellt är ju Elon ett geni som grundat PayPal, Tesla, Hyperloop, SpaceX etc. Han har skapat en förmögenhet.
Jag betvivlar detta lite grand. Jag tror Elon, liksom Greta och många andra har ställts upp som frontfigurer för globala nätverk.
Shuttleworth (också rymdflygare från Sydafrika, har även besökt isarna i Antarktis) kom in med stort kapital och lade mycket av Linux under sig. (Officiellt kom kapitalet från försäljning av digitala certifikat.)
Försök även spåra det stora kapitalinflödet i Google de första åren. Inte så lätt.
Jag gissar att även Zuck och Facebook kan höra hit.
Man ställer upp frontfigurer för inflöde av globalt kapital. Det är ett slags kommunistiskt system där duktiga entreprenörer inte kan slå sig fram längre.
Jag känner inte till Gates så bra. Men nog har jag ett intryck att "på den tiden" kunde duktigt folk, som Gates, kämpa sig upp. (Därmed gillar jag inte alla Microsofts metoder.) Idag är företagandet förutbestämd av globala nätverk. Jag tror SpaceX kan höra dit.
Edit
Jag känner inte till detaljerna. Men tittar man bakåt så verkar företagsledarna mer aktiva. Bransons rymdflygande just nu går inte så bra, han är även lite äldre nu. Men han ger ett mer aktivt intryck än Musk. Det gäller även det intryck man får av Hughes, med vem Musk ibland jämförs.