2020-05-04, 07:20
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Tack för förklaringen och tipset men förstår inte riktigt hur jag ska kunna se när sidan tror min transaktion är klar? Hur vet jag vilken stapel som representerar mig?
Det var längsedan sedan jag använde de där tjänsterna. Men på många handelsplatser så får man en transaktions-ID att följa när de gjort uttaget. Då kan man spåra transaktionen och se hur lång tid det troligtvis är kvar tills den blir bekräftad på blockkedjan.
Citera
2020-05-04, 10:40
Medlem
heartbeat03s avatar
Skickade i fel tråd var menat att skicka här för besvaring;

Vet att wasabi kräver minst ca 0.1 btc för coinjoin, är samurai samma eller lägre kostnad?
Och om man inte har för avsikt att inneha 0.1 btc, vad skulle du säga är bästa anonyma alternativet?
hur står sig en coinmixing i jämförelse med coinjoin? om man höjer avgiften o tid för coinmix, är det ok?

vet många diskuterar att växla till monero som alt, dvs btc->xmr->btc
Citera
2020-05-04, 15:29
Hej! Önskar hjälp.

Om jag vill skaffa en Bitcoin-plånbok, hur går jag till väga? Både för att kunna skicka och ta emot bitcoins. Använder Windows 10. Är det säkert?
Citera
2020-05-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Tack för förklaringen och tipset men förstår inte riktigt hur jag ska kunna se när sidan tror min transaktion är klar? Hur vet jag vilken stapel som representerar mig?

Det vet du beroende på vilken transaktions avgift som är betald. Du kan ändra charten på sidan för att se avgift med BTC så ser du hur snabbt det kommer ta.

T.ex;
Bild

Om du betalar 0.00013334 (59 satoshis per byte) BTC i avgift som i exemplet så kan du t.ex se på preev.com att det är i kr ca 11,67kr i avgift som jag betalar i så fall.

På chart sidan jag gav så står det följande:
59-60 SAT/BYTE
259 OF TRANSACTIONS IN MEMPOOL IN LAST 336 HOURS
2765 OF TRANSACTIONS IN LAST 24 HOURS
2-11 (ESTIMATED IN BLOCKS) 20-180 ETA <<<<<

Så det innebär att det kan ta ungefär mellan 20-180 minuter men då vi vet att att transaktionen också kommer före i kö så är det större möjlighet för den att gå snabbare igenom (2-11 estimated in blocks)

Så om vi hade betalar dubbelt i avgift så kommer vi alltså få högre prioritering och större chans för att få snabb ETA inom loppet som står.

Feltolkning kan ske men på ett ungefär.
Senast redigerad av Itibixi 2020-05-04 kl. 17:43.
Citera
2020-05-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Hej! Önskar hjälp.

Om jag vill skaffa en Bitcoin-plånbok, hur går jag till väga? Både för att kunna skicka och ta emot bitcoins. Använder Windows 10. Är det säkert?

Beror på vad för sorts plånbok du vill ha. Vill du en online plånbok som du kommer åt via nätet? En sk Online wallet?
Då finns det t.ex https://www.blockchain.com/wallet

Annars finns det en lokal plånbok som du kan ha på datorn, då rekommenderar jag Electrum som du får härifrån:
https://electrum.org/#download

Två bra sidor att bokmärka är: Preev.com (BTC växelkurs som sker i live och du kan se olika valutor) och bitcoinfees.earn.com (för att se nätverksload, kan se på ett ungefär ifall transaktionerna kommer ta längre tid beroende på vilket transaktionsavgift man ger)
Citera
2020-05-04, 17:42
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Hej! Önskar hjälp.

Electrum är den mest populära smidiga walleten för Windows / Mac / Linux

https://electrum.org/

Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Beror på vad för sorts plånbok du vill ha. Vill du en online plånbok som du kommer åt via nätet? En sk Online wallet?
Då finns det t.ex https://www.blockchain.com/wallet
En online-wallet är inte att rekommendera pga säkerheten, speciellt inte Blockchain.com walleten som ännu inte stödjer Segwit = dubbla transaktionsavgifterna.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-05-04 kl. 17:45.
Citera
2020-05-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Electrum är den mest populära smidiga walleten för Windows / Mac / Linux

https://electrum.org/

En online-wallet är inte att rekommendera pga säkerheten, speciellt inte Blockchain.com walleten som ännu inte stödjer Segwit = dubbla transaktionsavgifterna.

Som sagt så beror det på vad man är ute efter, att rekommendera något utan att veta exakt för vilka intentioner osv är svårt finns mängder med alternativ och alla har cons & pros.

Kan säga att Electrum också haft sårbarheter (Reddit tråd, säkerhetshål förklaring) som varit riktigt stora men vi använder den utav en anledning.
Senast redigerad av Itibixi 2020-05-04 kl. 18:08.
Citera
2020-05-04, 20:00
Medlem
heartbeat03s avatar
Hej, uppdaterade electrum och då startar alla adresser på bc1, fungerar allt som vanligt eller något visst man bör tänka på?
Min intention är att skicka sedan till ev wallet för mixing
Är det kompatibelt tro?
Citera
2020-05-04, 20:04
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartbeat03
Hej, uppdaterade electrum och då startar alla adresser på bc1, fungerar allt som vanligt eller något visst man bör tänka på?
Min intention är att skicka sedan till ev wallet för mixing
Är det kompatibelt tro?
bc1 är det nya segwit-formatet som kom sommaren 2017. Det ger lägre avgifter för överföring och andra fördelar. Det finns fortfarande en hel del tjänster som inte känner igen det addressformatet, så du får pröva dig fram.

Du kan alltid skicka till "gamla" addresser. Det svåra kan vara att ta emot till bc1 addresser i din plånbok ifrån en tjänst som inte stödjer det.
Citera
2020-05-04, 20:38
Medlem
heartbeat03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
bc1 är det nya segwit-formatet som kom sommaren 2017. Det ger lägre avgifter för överföring och andra fördelar. Det finns fortfarande en hel del tjänster som inte känner igen det addressformatet, så du får pröva dig fram.

Du kan alltid skicka till "gamla" addresser. Det svåra kan vara att ta emot till bc1 addresser i din plånbok ifrån en tjänst som inte stödjer det.

Tack för snabbt svar!
Använde min gamla wallet nu ist, och det verkar fungera bra!
Senast redigerad av heartbeat03 2020-05-04 kl. 21:08.
Citera
2020-05-05, 22:13
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
TEXT

Tack för utförligt svar!

Tror jag är hyfsat med på noterna
Citera
2020-05-17, 17:04
SvenskHODLer,

Tack för allt tid du lägger ner på att utbilda de mindre förstående.

Har du koll på vad som händer kring Lightning nätverket?
Det lanserades trots allt för 2 år sedan, men det har inte hänt så mycket sedan dess. Det har växt, visst men det känns mest som folk som vill testa och stötta det hela, men vart är alla de praktiska applikationerna?

Lightning nätverket skulle ju göra alla andra cryptovalutorna onödiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in