Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Med s mnga satelliter mste dom siktat p att vervldiga alla andra alternativ - du vet dom dr som riktar sndningarna mot t.ex kryssningsfartyg vilket ger dom gigabit utan problem. Med 48k satelliter i low orbit kan dom ju teoretiskt ge terabit. Om man man bundla.
Kanske om dom har ngon rik mecenat i bakgrunden att man skulle kunna teruppliva OneWeb. Jag tnker mig hr Jeff Bezos (Blue origin, Amazon) Att han d gr in direkt i OneWeb. Problemet blir d att han kommer st med gamla kontrakt om att skjuta upp satelliterna med Arianespace och lta tillverkningen fortg i det bolag som nu tillverkar OneWebs satelliter (Samgt av Airbus & Oneweb) Ngon miljard extra i utlgg har han sannerligen rd med. Problemet r d att Softbank str kvar med ett kontrakt att terslja kapaciteten och dom stter priserna och tar strre delen av vinsten.
Lgg drtill att OneWeb mste konkurrera med Starlink. SpaceX bygger sina egna satelliter, dom bygger dom i form av flatpack (tnk dig mbler frn IKEA hr) dom skjuter ven upp dom p egna raketer (Du slipper bli skinnfldd av av fransmnnen eller ryssarna) Kostnadsbilden pekar helt emot det upplgget tror jag. Per gigabyte per sekund per satellit i omloppsbanan s kan man inte kl SpaceX med deras Starlink i dagslget.
Kvar r endast enligt mig rttigheterna att snda inom vissa frekvensband. Det r russinet i kakan. Jeff Bezos hade redan tidigare innan OneWeb gick i konkurs planer p att starta en egen megakonstellation. En megakonstellation han kan skjuta upp med sina egna raketer som kan landa och teranvndas. (Det blir mycket billigare d) S jag kan tnka mig att han gr in fr att f frekvensrttigheterna och dom kommer han anvnda i sitt projekt kupier.
Men det sistnmnda blir i s fall tidigast r 2021, det r d Blue Origin efter ratal av frberedelser troligen brjar skjuta upp raketer i omloppsbana. Men det r s himla dags d, vid den tidpunkten borde Starlink ha startat upp med global tckning och brjat ta kunder frn dom gamla skuldtyngda internet-via-geostationrsatellit-operatrerna.