Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-22, 08:30
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
r det befintliga markstationer eller r det platser dr man anskt om att bygga markstationer? (Alaska ligger t.ex lngt utanfr Starlinks nuvarande rckvidd.)
Vilka anskningar som r beviljade och vad som r byggt har inte jag ftt klart fr mig nnu.
"Privat betatestning" skall brja i slutet av juli.

Jag tror den kartan bygger p data frn deras anskningar om att snda & mottaga radio p dessa platser. Jag har klickat in p en anskan, den i Arbuckle CA men jag kommer inte vidare p FCC's sida s jag vet inte om dom blev beviljade tillstnd.

Av dom bilder jag sett s fortstter SpaceX med att stta fartygsantenner p en slpvagn och kra ut den slpvagnen dr markstationen ska vara. S allt dom behver i dagslget r tillstnd frn FCC och en plan yta fr slpvagnen nra en internetnod.

Starlink markstation i Conrad MT
https://forumbilder.com/i/r5TS

Hr r en bild p OneWebs markstation i Alaska som jmfrelse. Det r inte omjligt att SpaceX bygger ngot liknande i framtiden, men dom gillar verkligen att snla dr dom kan.
https://twitter.com/oneweb/status/1215018352688713728

Den i Alaska r som sagt verkligen intressant. Om dom redan nu har anskt om en markstation dr s borde dom nrma sig en uppskjutning som kan tcka dessa breddgrader. (Ngot som kommer att ge oss Svenskar tckning fr den som bara fljer Starlink med ena gat)
Citera
2020-05-22, 08:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag tror den kartan bygger p data frn deras anskningar om att snda & mottaga radio p dessa platser. Jag har klickat in p en anskan, den i Arbuckle CA men jag kommer inte vidare p FCC's sida s jag vet inte om dom blev beviljade tillstnd.

Av dom bilder jag sett s fortstter SpaceX med att stta fartygsantenner p en slpvagn och kra ut den slpvagnen dr markstationen ska vara. S allt dom behver i dagslget r tillstnd frn FCC och en plan yta fr slpvagnen nra en internetnod.

Starlink markstation i Conrad MT
https://forumbilder.com/i/r5TS

Hr r en bild p OneWebs markstation i Alaska som jmfrelse. Det r inte omjligt att SpaceX bygger ngot liknande i framtiden, men dom gillar verkligen att snla dr dom kan.

Den i Alaska r som sagt verkligen intressant. Om dom redan nu har anskt om en markstation dr s borde dom nrma sig en uppskjutning som kan tcka dessa breddgrader. (Ngot som kommer att ge oss Svenskar tckning fr den som bara fljer Starlink med ena gat)
Svrt att f grepp om detta. OneWeb har gjort flera uppskjutningar och har s stor parabolfarm i Alaska. Men aldrig gjort demonstration vad jag vet och nu i konkurs!

Undrar hur mottagningen r nr det snar in i parabolerna. (Varfr s mnga paraboler och inte ngra strre. S mnga satelliter lr inte vara aktuellt nu.)

Edit
Bara 81 likes, 2 kommentarer p bilden frn OneWeb. Hr visar de upp en stor station i Norge med annan arkitektur. Man vill se fler bevis p att detta r deras.
https://newsfounded.com/franceeng/on...ice-from-2020/

Starlink i Wisconsin ... sgs det (hattarna p sned som champinjoner)
https://www.reddit.com/r/SpaceXLoung...e_location_of/
Visar ven anvndarterminaler ("UFO on a stick") ... gissar man. Varfr str de dr?
Senast redigerad av wwr 2020-05-22 kl. 09:10.
Citera
2020-05-22, 12:08
Medlem
wwrs avatar
Visst r en del lite mystiskt med Internet frn satelliter p lg hjd. Starlinks nrmaste konkurrent OneWeb har skjutit upp 74 satelliter som frn 1200 km ger viss tckning. Man pstr sig ha byggt markstation i Alaska med 27 paraboler (alla p samma stlle!).

Nr allt r klart gr OneWeb i konkurs!

Bde Starlink och OneWeb mste konkurrera med ett ntverk av geoststionra Jupitersatelliter frn Hughesnet. Det r lngsamt men beprvat. Anvndarens terninal behver inte rikta om antennen mellan olika satelliter.
Citat:
download speeds of 25 Mbps and upload speeds of 3 Mbps.
Hughesnet kostar $50-150/mnad med olika mjuka databegrnsningar.
Senast redigerad av wwr 2020-05-22 kl. 12:37.
Citera
2020-05-26, 05:51
Medlem
wwrs avatar
Starlinks nrmaste konkurrent OneWeb har bara gjort "liten konkurs" (Chapter 11) och sker frmodligen omstrukturering. De har 74 satelliter uppe och minst tv, ganska stora parabolfarmer. Nog tror jag att fretaget sysslar med ngot, men vad?

...

En frsljningsingenjr fr SpaceX skrev till de som ansvarar fr Nebraskas bredband i glesbygd och lovade 100/40 uppkopplingar med Starlink. F se om de kan hlla detta.
Citat:
Anticipated Starlink speed: 100 Mbps down / 40 Mbps up [Source: SpaceX sales engineer, July 2019]
Jamie Hadden, a sales engineer for SpaceX wrote to Nebraska rural broadband task force in July 2019:

"Broadly speaking, Starlink is best at providing connectivity to remote, isolated users (farms, small towns, remote residences), so our system offers a good solution for those users who are hardest to reach via fiber. Service levels of 100 Mbps down / 40 Mbps up would generally be anticipated, but depends on how dense the user-base is within a region. Latency will be very low, ~30 ms or so, far quicker than existing satellite-based solutions due to our much lower orbit, and comparable to fiber. User segment is a 19-inch electronically steered antenna, mounted on ones rooftop."
Det ligger p en pdf jag inte kunnat ppna sjlv nnu
https://ruralbroadband.nebraska.gov/...8toAug2019.pdf
Senast redigerad av wwr 2020-05-26 kl. 05:54.
Citera
2020-05-26, 06:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Undrar hur mottagningen r nr det snar in i parabolerna.

Is och sn r vdligt transparent fr rf det mrker alla vardagligt nr ni skall laga fryst mat i micron.

Man fr slnga i ngra matskedar vatten och lggs locket lst p s rf hugger in dr och brjar nga ned isen.
Citera
2020-05-27, 08:27
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte hunnit lyssna p denna podcast. Jag hittar ingen tidsmarkering. Men det psts att Musk sger att anvndarterminalerna nnu r "dyra".
https://aviationweek.com/defense-spa...cexs-elon-musk
(vid 34 min, sgs det)

Stor nyhet som borde komma p ett klarare stt.

Nyheten smygs ut i en podcast, efter en halvtimme, samtidigt som SpaceX snart gr sin viktigaste uppskjutning. Det ser inte bra ut.
Senast redigerad av wwr 2020-05-27 kl. 08:39.
Citera
2020-05-27, 13:08
Medlem
wwrs avatar
Amerikanska armn skriver samarbetsavtal med SpaceX om Starlink
Citat:
WASHINGTON The U.S. Army will experiment using Starlink broadband to move data across military networks. An agreement signed with SpaceX on May 20 gives the Army three years to test out the service.
https://spacenews.com/u-s-army-signs...ink-broadband/
Citera
2020-05-27, 14:18
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Vem har psttt att OneWeb r dd och begraven? (frutom jag d)

https://advanced-television.com/2020...00-satellites/
Citat:
OneWeb, despite being on the sales forecourt as far as its assets are concerned while it is Chapter 11 bankruptcy, is asking the FCC to approve expanding its constellation of satellites to 48,000.

OneWeb adds that its bankruptcy was not helped by the impact of the Coronavirus and was forced to file for Chapter 11. The company continues the [bankruptcy] restructuring and sale process and has received considerable interest from parties worldwide, it said in a statement.

OneWeb has asked the FCC to approve a modification to its existing license and to increase the constellation to 48,000 and thus allow for greater flexibility to meet soaring global connectivity demands.

The company currently has 74 satellites in orbit and launched the latest batch of 34 craft just a few days before going into bankruptcy protection
Citera
2020-05-27, 20:42
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Vem har psttt att OneWeb r dd och begraven?

Som en leverantr inom internet mste jag ju nd tillst att det r en av de f branscher (handtvtt r en annan) som definitivt inte drabbats. Knns som urskterna i det du citerade r .. tunna.

Men vnta, skulle dom skicka upp 48k satelliter, eller lste jag det lite fr snabbt?
Citera
2020-05-27, 21:10
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Knns som urskterna i det du citerade r .. tunna.

Jo, Oneweb har en minst sagt intressant fretagsstruktur med 20-talet dotterbolag. Lgg drtill att den strsta investeraren, Softbank har sett till att kunna ta strre delen av vinsten genom ett upplgg dom har med dessa fretag. S vem det nu n blir som kper upp resterna av OneWeb s kommer dom f en hrva med gamla kontrakt dom behver nysta upp.

Citat:
Men vnta, skulle dom skicka upp 48k satelliter, eller lste jag det lite fr snabbt?

Dom ansker om tillstnd om att f anvnda sig utav upp till 48k satelliter. Jag har svrt att se i dagslget att dom verkligen kommer snda upp en endaste till.

Hr i ett pressmedelande frn Oneweb fr ngra dagar sedan s hittar man denna lilla bit som kan vara talande.

https://www.oneweb.world/media-cente...wth-and-demand
Citat:
In August 2019, OneWeb met the requirements of the International Telecommunications Union (ITU) and succeeded in bringing into use its global priority spectrum rights in the Ku- and Ka-band. This new modification application, triggered in part by the FCCs announcement of a Second Processing Round for Ku/Ka-band systems, seeks to update OneWebs existing U.S. authorization to match the latest system specifications, while also requesting an increase in satellites for the constellation.

S ngonting som FCC har gjort har tvingat OneWeb att teranska om sina spektrumrttigheter. I den vevan s verkar dom ven ha skt tillstnd till detta strre antal satelliter. Jag tror det sistnmnda r en ploj mestadels fr att gra sig mer intressanta fr dom som nu r intresserade av den enda verkliga tillgngen dom frfogar ver, och det r deras rttigheter att snda inom vissa radiospektrum.
Citera
2020-05-27, 21:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
den enda verkliga tillgngen dom frfogar ver, och det r deras rttigheter att snda inom vissa radiospektrum.

Hur har jag missat allt detta? Det r ju mkta intressant. Med s mnga satelliter mste dom siktat p att vervldiga alla andra alternativ - du vet dom dr som riktar sndningarna mot t.ex kryssningsfartyg vilket ger dom gigabit utan problem. Med 48k satelliter i low orbit kan dom ju teoretiskt ge terabit. Om man man bundla.

Nstan lite sorgligt att dom tvingas ge upp men andra sidan ogillar jag monopol. Meh.
Citera
2020-05-27, 21:42
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Med s mnga satelliter mste dom siktat p att vervldiga alla andra alternativ - du vet dom dr som riktar sndningarna mot t.ex kryssningsfartyg vilket ger dom gigabit utan problem. Med 48k satelliter i low orbit kan dom ju teoretiskt ge terabit. Om man man bundla.

Kanske om dom har ngon rik mecenat i bakgrunden att man skulle kunna teruppliva OneWeb. Jag tnker mig hr Jeff Bezos (Blue origin, Amazon) Att han d gr in direkt i OneWeb. Problemet blir d att han kommer st med gamla kontrakt om att skjuta upp satelliterna med Arianespace och lta tillverkningen fortg i det bolag som nu tillverkar OneWebs satelliter (Samgt av Airbus & Oneweb) Ngon miljard extra i utlgg har han sannerligen rd med. Problemet r d att Softbank str kvar med ett kontrakt att terslja kapaciteten och dom stter priserna och tar strre delen av vinsten.

Lgg drtill att OneWeb mste konkurrera med Starlink. SpaceX bygger sina egna satelliter, dom bygger dom i form av flatpack (tnk dig mbler frn IKEA hr) dom skjuter ven upp dom p egna raketer (Du slipper bli skinnfldd av av fransmnnen eller ryssarna) Kostnadsbilden pekar helt emot det upplgget tror jag. Per gigabyte per sekund per satellit i omloppsbanan s kan man inte kl SpaceX med deras Starlink i dagslget.

Kvar r endast enligt mig rttigheterna att snda inom vissa frekvensband. Det r russinet i kakan. Jeff Bezos hade redan tidigare innan OneWeb gick i konkurs planer p att starta en egen megakonstellation. En megakonstellation han kan skjuta upp med sina egna raketer som kan landa och teranvndas. (Det blir mycket billigare d) S jag kan tnka mig att han gr in fr att f frekvensrttigheterna och dom kommer han anvnda i sitt projekt kupier.

Men det sistnmnda blir i s fall tidigast r 2021, det r d Blue Origin efter ratal av frberedelser troligen brjar skjuta upp raketer i omloppsbana. Men det r s himla dags d, vid den tidpunkten borde Starlink ha startat upp med global tckning och brjat ta kunder frn dom gamla skuldtyngda internet-via-geostationrsatellit-operatrerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in